شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲
مسئول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان
شرایط تئاتر در کل کشور مطلوب نیست و این موضوع تئاتر حوزه هنری استان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
مسئول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان گفت: شرایط تئاتر در کل کشور مطلوب نیست و این موضوع تئاتر حوزه هنری استان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

محمد غدیرزاده در خصوص شرایط تئاتر در استان خوزستان و اینکه رویکرد حوزه هنری خوزستان به مقوله تئاتر چگونه است، اظهار کرد: بدون هیچگونه تعصبی باید بگویم یکی از مهمترین فعالیتهای حوزه هنری، به دو دلیل در حوزه نمایش است یکی اینکه سابقه فعالیتهای تتاتری در حوزه هنری استان بسیار زیاد است و دیگر اینکه هنرمندان این رشته نسبت به رشته های دیگر هنری  از تعداد بیشتری برخوردار هستند.

غدیرزاده اظهار کرد: جاذبه های هنر تئاتر و سابقه فعالیتهای تئاتری حوزه هنری موجب شد تا هنرمندان این عرصه، حلقه اتصال خود به حوزه هنری را قطع نکنند و با همه وجود مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری همچنان ارتباط خورد را با حوزه  حفظ کنند. حوزه هنری تلاش خود را معطوف به جذب و حمایت از تولید آثار هنری فاخر حول محور دفاع مقدس، خانواده و تئاتر مذهبی و نمایشهای آیینی و بومی کرده است.

وی شرایط نمایش حوزه هنری را اینگونه مورد ارزیابی قرار داد: شرایط تئاتر در کل کشور مطلوب نیست و این بحران گریبانگیر تئاتر حوزه هنری هم شده است و این موضوع چند علت اساسی هم دارد که باید به آنها اشاره کرد. اولین و عمده ترین مشکل، مباحث  مالی است چرا که تئاتر یک هنر هزینه بر است و بودجه های تخصیص یافته، کفاف تولید یک اثر فاخر را نمی دهد، مشکل بعدی در بخش آموزش و تربیت هنرمند است، ما تعدادی هنرمند داشته ایم که بعد از سالها درگیر زندگی شخصی شده اند و هنر تئاتر را رها کرده اند از طرفی تعدادی جوان داریم که نه حوصله مطالعه دارد و نه اهل فراگیری هستند و می خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند از سویی، جریان آموزش نیز متوقف شده است، بنابراین ناخودگاه جریان تولید، فرسایشی می شود و نتیجه آن تعطیلی عمده جشنواره های تئاتری است که بعد از سالها برگزاری به دلیل تکرار آثار و یا ضعف در آثار تعطیل می شوند. این مشکل در حوزه هنری نمود بیشتری دارد ما در پرداختن به موضوعات محدود هستیم و همین محدودیت و موضوعی بودن آثار در فرسایشی شدن آن ها بیشتر و سریعتر خود را نشان می دهد.

مسئول واحد نمایش در رابطه با وضعیت و جایگاه هنر انقلاب در عرصه هنر نمایش و اینکه آیا هنر تئاتر توانسته دین خود را به هنر انقلاب ادا کند، توضیح داد: بدون شک ظرفیت انقلاب اسلامی ایران برای پرداخت به مقوله هنر در تمامی رشته ها بسیار وسیع و پردامنه است اما باز چند مشکل در این مسیر وجود دارد اول اینکه بلافاصله بعد از انقلاب اسلامی یک اتفاق عظیم در ایران رخ داد و آن هم دفاع مقدس بود. با آغاز جنگ تحمیلی حجم عظیم تولیدات هنری معطوف دفاع مقدس شد برای همین هنر انقلاب اسلامی مهجور ماند. می توان گفت هنر دفاع مقدس مرهون انقلاب اسلامی است.اول اینکه تئاتر به عنوان یک هنر مستقل و به صورت مستقیم دین خود را به انقلاب ادا کند به گمان من اینگونه نشد از طرفی نمایشنامه نویسان ما در این حوزه کمتر اثر ارائه کردند. در موقعیت کنونی مخاطب تئاتر، دیگر با موضوعاتی مانند تئاتر انقلاب کمتر ارتباط برقرار می کند چون کلیه آثاری که در این زمینه نگاشته شده مشمول زمان گردیده و تاریخ مصرف آنها به پایان رسیده و متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

غدیرزاده در خصوص اینکه جایگاه استان خوزستان نسبت به دیگر استانهای کشور در عرصه هنر تئاتر به خصوص حیطه هنر انقلاب چگونه است و نقش مسئولان در این راه چقدر می تواند مهم باشد، گفت: استان خوزستان به چند دلیل در تئاتر پیشتاز بوده اولین علت آن پیداش نفت و آشنایی مردم خوزستان به هنر سینما و تئاتر به عنوان هنرهای وارداتی بوده است.  بهترین آثار نمایشی در آبادان و مسجدسلیمان به روی صحنه می رفت. در کوچکترین شهرهای استان سینما وجود داشته و مردم از آثار تئاتری استقبال می کردند همین امر موجب شکوفایی تئاتر خوزستان شد اما جنگ تحمیلی و از بین رفتن زیرساختها، مهاجرت هنرمندان ، فاصله گرفتن مردم از هنر به مدت هشت سال و گرفتاریهای معیشتی و مشکلات عدیده دیگر باعث شد که خوزستان نسبت به استانهای دیگر دچار عقب افتادگی ملموس تر و عینی در این زمینه شود.

وی ادامه داد: از آن جایی که مستقیم در جنگ تحمیلی نیز حاضر بودیم سریعتر از تئاتر انقلاب فاصله گرفتیم و لذا به همان اندازه در تئاتر دفاع مقدس و تولید نمایشنامه های دفاع مقدس قویتر ظاهر شدیم.

مسئول واحد نمایش حوزه هنری خوزستان پیشنهاد خود برای جایگاه هنر تئاتر استان و آشنایی نسل جوان با این هنر را این گونه مطرح کرد: آموزش، به عقیده بنده برای دوسال باید تولید را متوقف و در عرصه نمایشنامه نویسی و کارگردانی آموزش های اساسی را آغاز کنیم متاسفانه بعد از گذشت سالها در کلان شهر اهواز و استان پهناور خوزستان با 30 شهرستان ما هنوز دانشگاه تئاتر نداریم این یک فاجعه است. بعد مسافت نسبت به پایتخت و مرتبط نبودن هنرمندان ما با مرکز عدم مطالعه مستمر هنرمندان و مشکلاتی که باعث شده هنرمندان با سابقه تئاتر استان قید کار هنری را بزنند . نفس تئاتر در استان گرفته است .باید به آموزش نگاه جدی کرد . نیاز جدی به نمایشنامه نویس وجود دارد . جوان های مستعدو دست به قلم را باید آموزش داد تا آثار نمایشی نگاشته شود بعد به امر تولید روی آورد. چه در زمینه دفاع مقدس و هم در زمینه انقلاب اسلامی شدید به تکرار رسیده ایم و تنها راه برون رفتن از این تکرار فرسایشی تربیت هنرمند متعهد است که با تفکری برآمده از نیاز جامعه مخاطب در شرایط کنونی بتواند بستر سازی اندیشه ای نو در عرصه تئاتر بویژه در حوزه دفاع مقدس و هنر انقلابی اسلامی را فراهم نماید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار