شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶

محمد زاده صفری: روزپنج شنبه یه روزه خاص هم بوی عزا و هم بوی شادی دارد . در چنین روزی مردم بیشتر تمایل دارند تا بر مزار عزیزان خود در قبرستان های محل سکونتشان رفته و استخوانی سبک کنند . خواندن فاتحه .

خیرات کردن به نیت رفتگان و طلب آمرزش برای آنها در این روز به اوج خود می رسد و بعد از یک هفته کار و تلاش مردم یادی از مرگ و پایان این دنیایی خاکی خواهند کرد . در خوزستان با توجه به اقوام مختلف ، و جنگ هشت ساله روزهای پنج شنبه شلوغ ترین مکانی که می شود دید قبرستان است . خیلی از مردم با داشتن اختلافات ریشه دار ولی در روز پنچ شنبه برای مردگان هم دیگر احترام خاص قائل هستند در مراسمات عزا اختلافات را برای زمانی کوتاه کنار گذاشته با یکدیگر همدردی می کنند .

اما در روز پنج شنبه اتفاق دیگری نیز مورد توجه است و آن مراسم عروسی است که بیشتر در این روز انجام می شود و گاه گداری اتفاق می افتد که خانواده ای با وجود عزا دار بودن ولی چون مراسم عروسی آشنایان و همسایگان نشان است به احترام آنها در شادی شان شرکت می کنند هرچند خانواده ای که جشن عروسی دارد از قبل با خانواده عزا دار هماهنگی کرده و از آنها اجازه برگزاری عروسی را گرفته است . این نشان از همراهی مردمان ساکن در یک محل دارد هر چند در سال های اخیر با زیاد شدن جمعیت این همیاری رنگ باخته است ولی باز هم مردم به نوعی به دنبال وصل حلقه های زنجیر قوم و خیشی خود با دیگر همشهریان هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار