اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۲۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۶


سید محمد طاهر موسوی زاده 

در تبادل اسرای جنگ تحمیلی، اولین گروه از آزادگان سرافراز میهن اسلامی روز 26 مرداد 1369 در میان استقبال گرم ملت ایران پا به خاک وطن گذاشتند و این روز به یادماندنی، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران بنام روز آزادگان نامگذاری شد تا همه ساله این رویداد خاطره انگیز گرامی داشته شود و مرور رشادتهای این اسوه های صبر و سرافرازی درسی فراروی ملت ایران و تمامی ملّتهای آزاده ای باشد که همت خود را بر دفع ظلم و برقراری عدالت قرار داده اند.

وقتی صدام عفلقی در ماموریت خائنانه خود برای ضربه زدن به نظام اسلامی ایران طرفی نبست، برای تسکین عقده این شکست و جبران خساراتی که در جریان جنگ تحمیلی به کشور و ملت عراق وارد کرده بود و نیز براساس یک ادعای قدیمی مبنی بر تعلق کویت به عراق، در فکر الحاق این شیخ نشین ثروتمند به عراق برآمد تا با تصرف کویت و مصادرهِ دارائیهای آن ضمن تامین برخی از خسارات ناشی از جنگ، با گشایشی در زندگی مردم عراق آنان را از خود راضی نماید.

اما به عنوان مقدمه حمله به کویت لازم بود اولا افکار عمومی را در عراق برای این حمله با خود همراه کند و ثانیا از عدم دخالت ایران در این موضوع مطمئن شود، لذا مساله تبادل اسرا را پیش کشید و در این مورد به مکاتبه با دولت ایران پرداخت تا دل مردم عراق را با آزاد شدن فرزندان اسیرشان بدست آورد و با نقاب حسن نیت، محبت ایران را بخود جلب و بی طرفی کشورمان را در مورد حمله به کویت تضمین کند.

چنین شد که اولین تبادل اسرا بین ایران و عراق در 26 مرداد 69 صورت گرفت و در حالیکه ایران اسلامی یک پارچه غرق سرور و شادمانی بود اولین گروه آزادگان به ایران بازگشتند، بازگشتند تا با ذکر خاطرات خود از دوره اسارت، اوج رذالت و درندگی دشمن بعثی در اسارتگاهها و دو رویی سازمانهای بین المللی رسیدگی به اسرای جنگی از یک طرف و اوج استواری عزتمندانه آزادگان عزیزمان معلوم شود و این استقامت و پایداری در برابر دشمن درس و الگویی افتخارآمیز برای همه ایرانیان و دیگر مردم آزاده جهان باشد.

آزادگان عزیز در اردوگاههای عراقی همه فشارهای روانی و شکنجه های جسمی را تحمل کردند اما نگذاشتند که روح و فکرشان تضعیف شود و رفتاری دلخواه دشمن از آنها سر زند و از افتخارات فرزندان این مرز و بوم در دفاع از شرف و عزت میهن اسلامی کاسته شود.

بسیاری از آزادگان سرافراز پس از رهایی از اسارت دشمن نیز با کسب علم و مشارکت در طرحهای پژوهشی هرکدام در سنگری از سنگرهای علمی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و... حضور یافتند و توانستند منشا خدماتی درخشان شده و بر افتخارات خود و کشور بیفزایند.

روز آزادگان را به ملت ایران تبریک می گوئیم و به روان پاک شهدای آزاده درود می فرستیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار