شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۶
وی تصریح کرد: هشت ماه است که طرح های بخش آب در خوزستان هیچگونه نقدینگی و تخصیص اعتبار نداشته اند.
شوشان: مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به محرومیت هشت ماهه طرح های آب خوزستان از منابع مالی گفت: برای احداث زهکش های اصلی طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری بیش از 17 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

محمدرضا شمسایی سه شنبه در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که با حضور علیمراد اکبری معاون وزیر کشاورزی در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات شبکه های اصلی زهکشی این طرح در سال85 به اتمام رسیده و نیاز اعتباری این طرح دوسال پیش به وزارت نیرو و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام شده است.


وی تصریح کرد: هشت ماه است که طرح های بخش آب در خوزستان هیچگونه نقدینگی و تخصیص اعتبار نداشته اند.

شمسایی افزود: بر اساس مصوبه سال 93 قرار شد برای زهکش های اصلی مرحله نخست طرح 550 هزار هکتاری، چهار هزار و 750 میلیارد ریال اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه بودجه مرحله اول طرح هنوز تعیین تکلیف نشده است اظهار کرد: مرحله اول شامل 70 هزار هکتار از شبکه های اصلی است که باید هر چه زودتر تامین اعتبار شود که در این صورت تا سال 96 تحویل داده می شود.

شمسایی افزود: برای شبکه های اصلی مرحله دوم طرح با مساحت 238 هزار هکتار نیز باید چاره اندیشی شود.

وی اظهار کرد: مصوبه شورای اقتصاد در سال 91 مجوز اجرای شبکه های اصلی در 163 هزار و 500 هکتار را داده که یکی از راهکارهای اجرای آن استفاده از منابع فاینانس است.

شمسایی افزود: ظرف سه ماه آینده نیز می توانیم موضوع فاینانس شبکه های اصلی مرحله دوم را نیز تعیین تکلیف کنیم.



مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: مشکل مالی این طرح تنها با دستور رئیس جمهوری یا معاون اول وی حل می شود. وی خاطرنشان کرد: مشکل مجوز آب برای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری حل شده و وزیر نیرو طی صورتجلسه ای موافقت خود را با این مجوز اعلام کرده است.

طرح احیاء 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 این طرح در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار