شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۰
رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان:
اقداماتی که برای 10 هزار هکتار در طرح توسعه نیشکر ظرف پنج سال انجام می شد در این طرح یک ساله اجرا می شود که موجب کاهش کیفیت طرح شده است.
اهواز - ایرنا - رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان نسبت به مشکلات فنی اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در استان هشدار داد و گفت: باید این مشکلات برطرف شده تا اراضی کشاورزی ، غیرقابل استفاده نشوند.

مسعود اسدی سه شنبه در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که با حضور علیمراد اکبری معاون وزیر کشاورزی در سالن جلسات استاندار برگزار شد، با اشاره به اهمیت طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در استان اظهار کرد: اگر این طرح به خوبی اجرا شود، خوزستان به بهره مندترین استان کشور تبدیل خواهد شد.

رییس مجمع ملی تشکل های کشاورزی کشور با بیان اینکه این طرح با شتابزدگی اجرا شده است افزود: اقداماتی که برای 10 هزار هکتار در طرح توسعه نیشکر ظرف پنج سال انجام می شد در این طرح یک ساله اجرا می شود که موجب کاهش کیفیت طرح شده است.

وی تصریح کرد: تسطیح، کانال گذاری و زهکشی در این طرح به درستی اجرا نشده که در اینصورت نتیجه ای جز اتلاف منابع طرح نخواهد داشت.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به طغیان زهاب های کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: لایروبی کانال های اصلی زهکشی عامل طغیان این زهاب ها نیست و عملکرد پیمانکاران طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی باعث این خسارت ها شده است.
به گفته وی پیمانکاران این طرح برخی مسیرها را برای تردد خود مسدود کرده بودند که ایجاد مشکل کرده بود.

اسدی خواستار حضور نظام صنفی کشاورزی به عنوان ناظر طرح 550 هزار هکتاری شد و گفت: این تشکل بر اساس قانون عالی ترین مقام در کشاورزی هر استان است، این در حالیست که وقتی به نحوه اجرای طرح اعتراض کردیم با واکنش مسئولان جهادنصر مواجه شدیم که ما را به رانت و ویژه خواهی متهم کردند.

از حدود یک ماه پیش طغیان زهاب های کشاورزی در دو کانال اصلی در حوضه کرخه جنوبی باعث به زیر آب رفتن اراضی کشاورزی بیش از 10 هزار هکتار از اراضی دشت آزادگان و هویزه شد و خساراتی به کشاورزان وارد شد. 

طرح احیاء 800 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام موسوم به طرح مقام معظم رهبری، سال 1375 در سفر مقام معظم رهبری به خوزستان مصوب شد. این طرح به عنوان بزرگترین طرح تاریخ کشاورزی در کشور معرفی شده است.

از سال 1387 این طرح به 550 هزار هکتار (500 هزار هکتار خوزستان و 50 هزار هکتار ایلام) کاهش یافت که در سال 1392 این طرح در پی سفر ریاست جمهوری به خوزستان شتاب گرفت و 1.5 میلیارد دلار ازمحل صندوق توسعه ملی برای اجرای آن تصویب شد. این طرح اکنون در 18 شهرستان در خوزستان و یک شهرستان در ایلام فعال است که شامل 70 کارگاه اجرایی و بیش از هشت هزار نفر نیروی انسانی است.

برچسب ها: 550 هزار هکتاری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار