شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۲:۵۱
خوزستان از همه توان خود برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی استفاده می کند و هدف ما این است که این طرح عظیم با کمترین نقص به اجرا درآید تا هم استان خوزستان و هم کشور از منافع آن بهره مند شوند.
 استاندار خوزستان گفت: وزارت نیرو هنوز مجوز تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری را صادر نکرده است و این طرح نباید معطل آب بماند.
استاندار خوزستان: طرح 550 هزار هکتاری خوزستان نباید معطل آب بماند

 غلامرضا شریعتی عصر سه شنبه در نشست طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام که با حضور معاون وزیر کشاورزی در سالن جلسات استانداری برگزار شدتصریح کرد: با وجودی که وزارت نیرو صورتجلسه تخصیص آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی را امضا کرده اما هنوز موافقت خود را به صورت رسمی اعلام نکرده است.


شریعتی با بیان اینکه مشکلات زیست محیطی طرح 550 هزار هکتاری مورد توجه قرار نگرفته است گفت: رهبری و رئیس جمهوری به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای داشته و دستور داده اند هیچ طرحی نباید بدون مطالعات زیست محیطی اجرایی شود.

وی تصریح کرد: بعد از تحویل کار توسط موسسه جهاد نصر نباید مشکلات اجتماعی و زیست محیطی ناشی از اجرای این طرح در منطقه باقی بماند.

شریعتی با مقایسه طرح 550 هزار هکتاری و طرح توسعه نیشکر اظهار کرد: در خوزستان مدت ها با تبعات طرح توسعه نیشکر و افزایش شوری آب مواجه بودیم .

وی همچنین با اشاره به وسعت طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه این طرح اولین تجربه و در تاریخ کشاورزی کشور بی نظیر است اگر از ناظر بین المللی برای نظارت عالیه استفاده می شد احتمال اشتباه و خطا به حداقل می رسید.

شریعتی تاکید کرد: خوزستان از همه توان خود برای اتمام طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی استفاده می کند و هدف ما این است که این طرح عظیم با کمترین نقص به اجرا درآید تا هم استان خوزستان و هم کشور از منافع آن بهره مند شوند.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به برخی مشکلات این طرح افزود: در اجرای این طرح برخی مسائل کارشناسی نشده است به طور مثال برخی شبکه های فرعی در محل هایی اجرا شده که هنوز شبکه اصلی ساخته نشده و یا نقاطی بوده که زهکش های اصلی دچار مشکل بوده اند همچنین برخی کانال های زهکشی در جاهایی اجرا شده که نیاز به این طرح نداشتند.


وی طولانی شدن طرح را در برخی نقاط باعث نارضایتی کشاورزان دانست و افزود: کشاورزی تنها معیشت مردم این مناطق است و نمی توانند چند فصل دست از کشت بردارند.

شریعتی همچنین با انتقاد از عدم نظارت بر پیمانکاران این طرح تصریح کرد: پیمانکاران باید نواقص کار خود را برطرف کنند، در غیر اینصورت باید با پیمانکاران برخورد شود.

وی با تاکید بر استفاده از پیمانکاران بومی در اجرای طرح 550 هزار هکتاری گفت: بر اساس مصوبه شورای برنامه ریزی استان همه طرح ها باید با استفاده از نیروها و تولیدات بومی اجرا شود، مگر اینکه تخصص یا کالای مورد نیاز در استان موجود نباشد به طور مثال اخیرا به ما اعلام شده که خرید لوله از کرج و شیراز و اصفهان انجام می شود که این موضوع قابل فبول نیست.

شریعتی با اشاره به طغیان زهاب های شور کشاورزی در اراضی دشت آزادگان و هویزه گفت: کشاورزان این شهرستان ها هر سال از بی آبی دچار خسارت می شدند و امسال طغیان زهاب اراضی آنها را از بین برد.

وی افزود: با وجود اطلاع سازمان آب و برق خوزستان و موسسه جهاد نصر از موضوع طغیان زهاب ها اما هیچ کاری برای رفع این مشکل نشده و محصولات کشاورزان نابود شد.

شریعتی تصریح کرد: از مدیرعامل موسسه جهاد نصر انتظار داریم حضورش را در خوزستان بیشتر کند تا از نزدیک بر امور این موسسه در اجرای طرح نظارت مستقیم نماید تا سرمایه های کشور دچار زیان نشود.

سرنوشت زهاب های طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان و مطالعات ارزیابی زیست محیطی این طرح در ماه های اخیر یکی از موضوع های مهم استان شده است. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار