اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۰

رمان- احسان اسقایی: شورای عالی اصلاحات، نهادی برگرفته از شورای هماهنگی، مشورتی، احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب است که وظیفه هماهنگی اصلاح‌طلبان در تهران و شهرستان ها را در انتخابات گذشته برعهده داشت. این شورا به رغم محدودیت‌های فراوانی که نهادهای نظارتی برسر راه اصلاح‌طلبان ایجاد کرده بودند توانست تاثیر فراوانی برانتخابات مجلس دهم بگذارد. تمامی نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالی مجلس دهم و بخش قابل توجهی از اصولگرایان معتدل توسط لیست ارائه شده توسط این شورا به مجلس راه یافته اند. هر چند که گرایش های سیاسی برخی از نمایندگان بعد ازتشکیل مجلس به سوی دیگری حرکت کرد اما تاثیر فراکسیون امید در مجلس بر کسی پوشیده نیست. دیروز خبرهایی درمورد تجدید ماموریت این شورا در انتخابات آتی شنیده شد.

عملکرد شورای عالی در بوته نقد

در تاثیرگذاری شورای هماهنگی اصلاحات در انسجام اصلاح‌طلبان نباید شک کرد. اما از ابتدای تشکیل این شورا برخی از فعالان حزبی اصلاح‌طلب نقدهایی را به ساختار شورا وارد کردند. ازجمله اینکه شورای عالی نباید دراعمال وظایف در صحنه گردانی انتخابات نقش احزاب را نادیده بگیرد. زیرا تبلور کار حزبی از جمله اعلام مواضع احزاب در نگرش سیاسی، فرهنگی و اقتصادی به مردم و جذب بدنه اجتماعی برای پیشروی فعالیت حزبی در کشور در زمان انتخابات صورت می گیرد و اگر لازم است این شورا وظیفه هماهنگی های لازم را در این رابطه انجام دهد، لازم است اعمال این هماهنگی ها به وسیله بدنه احزاب صورت بگیرد تا به این منظور درجهت رشد فرهنگ تحزب گام های جدی برداشته شود.

تغییراتی در شورای عالی ایجاد خواهد شد

الهام فخاري فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای شورای عالی سیاستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان درباره تداوم فعالیت این شورا به«آرمان» گفت: ماموریت شورای عالی اصلاحات در واقع سیاستگذاری انتخاباتی بوده است. این شورا تجمیع و هماهنگي تصميم ها، نیروها، شخصیت‌ها و احزاب اصلاح‌طلب را درانتخابات اسفند ماه سال گذشته مدیريت كرد تا بتوانند با اتخاذ استراتژی مشترك انتخاباتي به صورت هماهنگ عمل کنند و هم افزایی حاصل شود. وی ادامه داد: طبیعی است که ماموریت این شورا بعد از انتخابات سال گذشته به پایان نرسیده، زیرا اندیشه تشکیل این شورا برای یک انتخابات تعریف نشده بود و بنا به ضرورت انتخابات مجلس در سال گذشته، شورای عالی شکل گرفت. اما روند شرکت اصلاح‌طلبان در انتخابات گوناگون استمرار دارد واین شورا نیز دارای کارکردهای قابل قبول و مثبتي بود و با تغییرات اندکی که می تواند در هر مجموعه ای صورت بگیرد، وظایف خود را درانتخابات ۹۶ براساس هم افزایی بیشتر میان شخصيت ها و احزاب اصلاح‌طلب ادامه خواهد داد. اعضای شورا و شخصیت های شاخص اصلاح‌طلب به این نتیجه رسیده اند که فعالیت این شورا ادامه داشته باشد. وی درپاسخ به نقش عارف درآینده درشورای عالی گفت: دکتر عارف از ابتدا ودرگذشته رئیس شورای عالی بوده اند و در مرحله جدید نیز نقش ایشان به تقسیم کار در شورا بستگی دارد. آقای دکتر عارف درحال حاضر رئیس شوراي عالي و نيز رئيس فراکسیون امید درمجلس هستند اما درمجموع هنوز هیچ تصمیمی درمورد تغییر وتحولات دراعضای این شورا گرفته نشده است و اگر قرار بر ایجاد تغییر باشد آن تغییرات به صورت خبر رسمي از سوي «گام دوم» منتشر خواهد شد. البته چرخش وظایف درتمام تشکل ها وجود دارد و شورای عالی هم که یک شورای ترکیبی دموکراتیک است، از این قاعده مستثنا نیست. تغييراتي در راستاي بهبود و بهره‌وري بيشتر در ساختار و سازوکارهای این شورا در آینده تعریف وعملی خواهد شد و درحال حاضر بحث مشخصي در مورد تغيير ترکیب شورا دراین مرحله نيست.

عارف خواهان تغییر ریاست شورای عالی است

علی صوفی دیگر عضو شورای عالی اصلاحات نیز در مورد جلسه شورای عالی اصلاحات به«آرمان» گفت: قرار بود جلسه شورای عالی سیاستگذاری در جهت ارزیابی عملکرد این شورا با رئیس دولت اصلاحات داشته برگزار شود که این جلسه تشکیل شد و در این جلسه گزارش شورای عالی ارائه شد و از سوی رئیس دولت اصلاحات ماموریت شورای عالی برای انتخابات آتی تمدید شد. وی پاسخ به احتمال تغییر در ساختار این شورا به «آرمان» افزود: ممکن است اصلاحاتی در شورای عالی صورت بگیرد اما اصل نهاد این شورا حفظ خواهد شد و در ترکیب اعضا تغییراتی به وجود آید و با توجه به تجربیات از انتخابات گذشته در رابطه با استان ها قرار است انتخابات صورت گیرد و اعضای شورای سیاستگذاری استان‌ها با تغییراتی تعیین شود. صوفی در پاسخ به تمدید ریاست دکتر عارف با توجه به مشغله ایشان در مجلس تصریح کرد: آقای دکتر عارف اعلام آمادگی کرده اند که در این زمینه تغییری به وجود آید، اما اصرار بر این است که وی در جایگاه ریاست شورای عالی قرار داشته باشد. حسن رسولی از نزدیکان محمد رضا عارف نیز درمورد اخبار تغییر و تحول و تمدید ماموریت شورای عالی اصلاحات به«آرمان» گفت: قرار است طی روزهای آینده آقای دکتر عارف طی مصاحبه یا کنفرانس خبری درباره آینده شورای عالی اصلاحات سخن بگوید.

انتخابات شورا، اولویت شورای عالی

براساس درخواست وزارت کشور از شورای نگهبان زمان انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر از خرداد ۹۶ به اردیبهشت۹۶ تغییر یافته است. از سوی دیگر اولویت استراتژیک اصلاح‌طلبان درانتخابات ۹۶ برانتخابات ریاست جمهوری قراردارد. اصلاح‌طلبان به‌طور قاطع تا این لحظه قصد دارند از ریاست جمهوری مجدد دکترحسن روحانی درانتخابات حمایت کنند، طوری که هرگونه طرح عبور از روحانی را در دم ناکام گذاشته و برحمایت خود از روحانی درانتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده‌اند. هرچند در بخشی از سیاست‌ها با دولت دارای اختلاف هستند اما معتقدند درشرایط پیچیده داخلی و خارجی تنها روحانی است که می تواند کشور را در بهترین شرایط اداره کند. از سوی دیگر اولویت استراتژیک اصلاح‌طلبان برانتخابات شورای شهر قرار گرفته است. این دوره از انتخابات شورای شهر اهمیت دو چندانی برای اصلاح‌طلبان دارد. زیرا آنها تمایل دارند در سال ۹۶ ریاست شهرداری تهران در دست رقیب آنها نباشد. زیرا تجربه نشان داده که هراصولگرایی برمسند شهرداری تهران نشسته به رقیب جدی اصلاح‌طلبان در آینده بدل شده است. لذا آنچه از استراتژی شرکت اصلاح‌طلبان برمی‌آید، برنامه‌ریزی پیروزی قاطع درانتخابات شورای شهر است. حال باید دید چه کسی کاندیدای اصلاح‌طلبان برای تصدی پست شهرداری تهران است. سوالی که پاسخ به آن از هم اکنون زمین بازی۱۴۰۰ را ترسیم می کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار