شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
سال‌هاست که موضوع خرید و فروش نوزاد انسان کم و بیش رسانه‌ای شده است اما اغلب مسئولان و دست اندرکاران در مواجهه با این پدیده سیاست انکار را پیش می‌گرفتند.
فردا/ زهرا چیذری: انگشتان نازک و ناتوانشان انگشت دستت را با تمام قوا در دست می‌گیرند تا برای ماندن در دنیایی بی‌رحم و پوشیده شده با سختی ها همراهی بیابند. همه نوزادان اما آنقدر خوش شانس نیستند تا در کانون گرم خانواده بزرگ شوند و هستند مادرانی که جیگر گوشه هایشان را به ازای پولی معادل چند بار مصرف مواد به حراج می‌گذارند و می‌فروشند. خریداران این نوزادان معتاد هم اغلب باندهای مواد مخدر و تکدی گری هستند که از این نوزادان به عنوان ابزار کارشان استفاده می‌کنند تا زمانی که عمر این کودکان قد دهد.

در ایران برای پیشگیری از خرید و فروش کودکان، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۹ ماده در دوشنبه پنجم آذرماه سال ۸۱ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۱دی ماه سال ۸۱ به ‌تأیید شورای نگهبان نیز رسید.در ماده ۳ این قانون آمده است:‌ «هرگونه خرید، فروش، بهره‌کشی و به کارگیری کودکان به منظور ارتکاب‌ اعمال خلاف از قبیل قاچاق، ممنوع و مرتکب حسب مورد علاوه بر جبران خسارات وارده‌ به ۶ ماه تا یک سال زندان و یا به جزای نقدی از ۱۰ میلیون ریال تا ۲۰ میلیون ریال محکوم خواهد شد.»

اداره کل حقوقی قوه قضائیه در نظر مشورتی درباره اینکه اگر پدر ﻭ ﻣﺎﺩﺭ ﻁﻔﻠﯽ، ﺑﺎ ﺩﺭﯾﺎﻓﺖ ﻭﺟﻪ ﻧﻘﺪ ﻁﻔﻞ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﻴﺎﺭ ﻓﺮﺩ ﺩﯾﮕﺮی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻨﺪ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﺩ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭی کند (ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻁﻔﻞ)، در مورد این عمل که آیا مجرمانه است یا خیر گفته است: «ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬﺍﺭ ﺩﺭ ﻣﺎﺩﻩ ۴ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﻤﺎﯾﺖ ﺍﺯ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻭ ﻧﻮﺟﻮﺍﻧﺎﻥ ﻣﺼﻮﺏ ۱۳۸۱، ﻫﺮﻧﻮﻉ ﺧﺮﯾﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻭ ﺑﻬره‌کشی ﻭ به ﮐﺎﺭﮔﻴﺮی ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﺭﺗﮑﺎﺏ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻼﻑ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍی ﻭﺻﻒ ﻣﺠﺮﻣﺎﻧﻪ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﺳﺖ.» با وجود این انگار هیچ یک از این قوانین مانع از خرید و فروش انسان در کشورمان نشده است و خرید و فروش نوزادان برای باندهای تکدی گری و یا خانواده هایی که بچه دار نمی‌شوند همچنان رواج دارد.

مزایده نوزاد انسان

سالهاست که موضوع خرید و فروش نوزاد انسان کم و بیش رسانه ای شده است اما اغلب مسئولان و دست اندرکاران در مواجهه با این پدیده سیاست انکار را پیش می‌گرفتند. سال گذشته بود که این موضوع برای نخستین بار از سوی فاطمه دانشور رئیس کمیسیون اجتماعی شورای شهر تهران رسانه ای شد. به گفته وی بر اساس گزارش هایی که به دست آورده، زنان کارتن خواب و زنان روسپی هنگام زایمان در برخی از بیمارستان‌های جنوب و مرکز شهر مراجعه کرده و پس از به دنیا آمدن نوزاد با دریافت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بچه خود را می‌فروشند.

حتی اخباری مبنی بر خرید وفروش اعضای بدن این نوزادان منتشر شد که محمد کاظمینی، رییس مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت ضمن تکذیب این اخبار، گفت: پروسه برداشت عضو و پیوند اعضا که اقدامی پیچیده و از اعمال جراحی دقیق و با استانداردهای بالا است، کاملا تحت نظر و در مراکز مشخص انجام می‌شود. بنابراین این‌طور نیست که در هر جایی مانند کوچه‌های خیابان ناصرخسرو صورت گیرد. به‌همین دلیل این خبر اساسا غلط و کذب است. با این‌حال خبر پیش فروش نوزاد که به‌معنای خرید و فروش نوزاد در شکم مادر است نه فقط توسط هیچ نهادی تکذیب نشد بلکه از سوی معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهور تایید شد و وی از زیاد بودن موارد آن در کشور سخن گفت.

شهیندخت ملاوردی، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز پس از این ماجرا در پی انتشار گزارش‌هایی در خصوص فروش نوزادان در ایران با اشاره به پیش فروش نوزادان قبل از به دنیا آمدن، عنوان کرد که آمار و اطلاعات دقیقی در مورد این نوع خرید و فروش ها و سرپرستی این نوزادان در دست نیست.

به گفته وی فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، اعتیاد، کارتن خوابی و ازدواج کودکان را از جمله عواملی است که منجر به امر خرید و فروش نوزادان می‌شوند.

بیمارستانهای شلوغ دولتی

پرستار یکی از بیمارستان های تهران به عنوان یکی از شاهدان این ماجرا می‌گوید: دلالان و واسطه ها پس از شناسایی نوزادانی که ناخواسته یا نامشروع به دنیا می‌آیند اقدام به خرید و فروش آنان می‌کنند. بنا به تاکید وی این اتفاق البته بیشتر در مراکز دولتی که شلوغ تر و پر رفت و آمد است مشاهده می‌شود. در این بیمارستان ها به دلیل بالاتر بودن تعداد نوزادان متولد شده در مقایسه با بیمارستان های خصوصی و کوچک، شناسایی افراد سخت تر است و این امر مهمترین دلیل بالاتر بودن آمار خرید و فروش نوزادان متولد شده در مراکز دولتی است.

وقتی همه در خوابند!

خرید و فروش نوزادان و در عمل قاچاق انسان حکایت از عبور آسیبهای اجتماعی از حد بحران دارد. با وجود این اما همچنان احساس می‌شود مسئولان کشور در خوابند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار