شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
بررسی دلایل انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری درباره اعدام های سال 67؛
بحث در مذاکرات "مک فارلین" درحالی که یک روال طبیعی داشت و احتمال اینکه در موضوعات دیگر هم توافقاتی حاصل شود؛ وجود داشت، اما ناگهان اصل قضیه...
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری در خصوص اعدام های سال 67 گفت: این موضوع، بحث جدیدی نبود و قبلا در خاطرت آیت الله منتظری هم آمده بود؛ ولی اینکه در این شرایط نوار صوتی این سخنان بیرون آمد جای تامل و صحبت دارد.

الیاس حضرتی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» اظهار کرد: متاسفانه بیت آیت الله منتظری در همان زمان هم مشکلاتی ایجاد کرد. زمانی که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت با آمریکایی ها مذاکره کند و «مک فارلین» به تهران آمد، طرف مذاکره با او صحبت کرد و ما توانستیم موشک «تاو» بگیریم و در ازای آن از دوستان لبنانی مان خواستیم گروگان های آمریکایی را آزاد کنند.

با "مک فارلین" می توانستیم توافقاتی در دیگر موضوعات حاصل کنیم

وی افزود: بحث در مذاکرات "مک فارلین" درحالی که یک روال طبیعی داشت و احتمال اینکه در موضوعات دیگر هم توافقاتی حاصل شود؛ وجود داشت، اما ناگهان اصل قضیه و خبر این مذاکره که فوق العاده محرمانه بود، در مجله السفیر لبنان چاپ شد و بعدا مشخص شد که خبر توسط اطرافیان بیت آیت الله منتظری درز کرده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه با انتشار این خبر کل آن توافقاتی که در مذاکره با "مک فارلین" حاصل شده بود، خراب شد، گفت: پس از این ماجرا، آقای هاشمی به دستور امام خمینی(ره) مجبور شد اصل و کل ماجرا را با مردم در میان بگذارد و آن طرف "ایران گیت" به وجود آمد و از همان زمان جلوی مذاکرات گرفته شد در حالی که می توانست به نتایج دیگری برسد و ما شاهد خیلی از ماجراها نباشیم.

چرا انتشار فایل صوتی آیت الله منتظری مشکوک است 

وی با اشاره به اعلام آمادگی رسمی رئیس قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر دستگاه قضایی برای مذاکره با اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی درباره پرونده حقوق بشر به شرطی که غرب هم پاسخگوی سئوالات ایران درباره حقوق بشر غربی باشد، عنوان کرد: این باب خوبی بود که بعد از پرونده هسته ای بسیار اهمیت داشت و می توانست یک روال طبیعی خوبی را طی کند، اما انتشار این نوار صوتی که قبلا منتشر شده در این مقطع، جای سئوال دارد و مشکوک است.

حضرتی ادامه داد: باید بررسی و پیگیری شود که چرا در این مقطع که منافقین تحت حمایت سیاست های تندروهای آمریکایی هستند و با عربستان هم ارتباط گرفته اند و از آن ها کمک هایی دریافت می کنند و با دسته جاتی مثل ابومازن مرتبط شده اند؛ چه ضرورتی وجود داشت که افرادی چنین اخلالی ایجاد کنند و باعث مظلومیت چهره کریه منافقین در جهان بشوند.

بیت آیت الله منتظری اگر منافع ملی را ارجح بداند به صواب نردیکتر است 

وی تصریح کرد: من انتشار این فایل صوتی از طرف بیت آیت الله منتظری و هرشخص دیگری را محکوم می کنم و فکر می کنم در خدمت منافع کشور نبوده و نیست. اگر بتوانیم مصالح و منافع داخلی را شناخته و آن را ارحج قرار دهیم و همچنین دشمنانمان را بشناسیم و با آن ها مرز بندی بکنیم، همیشه به صواب نزدیکتریم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اضافه کرد: آقای منتظری شخصیت فقیه و عالمی بود، اما در سیاست همان زمان هم یعنی در سال های 66 و 67 حتی علاقه مندان به ایشان معتقد بودند که در مسائل سیاسی بسیار سطحی و ساده برخورد می کرد و اطرافیان و دفتر خود را خوب نمی توانست جمع و جور بکند. به همین دلیل حضرت امام به راحتی ایشان را باوجود اینکه از شاگردان ممتازشان بود، از قائم مقامی رهبری حذف کرده و اعلام کردند که بهتر است ایشان به همان مباحث فقهی و علمی خود در حوزه بپردازند.

زوایای پرونده اعدام های 67 باید باز شود 

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآوری کرد: زوایای پرونده ای با اهمیت موضوع اعدام های سال 67 باید با حضور چهره هایی که در آن زمان حاضر و تصمیم گیر بوده اند، روزی باز شود و البته فضای جنگی کشور در آن برهه در کشور وجود داشت، اقدامات جنایتکارانه منافقین، موضوع عملیات مرصاد و ... که در این مساله تاثیر داشت هم باید گفته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار