اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۹
نوشتاری از رجبعلی کرد مدرس دانشگاه خوزستان / زمزمه‌های عبور از روحانی و انتخاب گزینه‌ای دیگر / تبلیغات منفی علیه برجام از سوی مخالفین دولت / عبور از روحانی عبور از عقلانیت است
در ماه‌های اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر عبور از روحانی و انتخاب گزینه‌ای دیگر به‌ عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری به گوش می‌رسد....
شوشان / رجبعلی کرد 
مدرس دانشگاه 



دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را سال آینده(1396) پیش رو داریم. معمولاٌ از یکسال قبل از برگزاری انتخابات مباحث و تحرکات و اقدامات شبه‌تبلیغی انتخاباتی شروع و به مرور و هرچه که انتخابات نزدیک‌تر می‌شود تنور انتخابات و بحث‌های انتخاباتی داغ و داغ‌تر می‌شود. 

این اتفاق خیلی زودتر و از جانب جناح رقیب و بیشتر به‌صورت انتقادها و حملات تند به دولت فعلی شروع شد و کلید خورد. در این یادداشت روی سخن با جناح رقیب نیست، بلکه مجموعه اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مخاطب قرار می‌گیرند که گرچه همین مجموعه‌ها اختلافاتی هم ممکن است باهم داشته باشند، اما همگی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری زیر یک بیرق و با صدای واحد و با همدلی و همگرایی دکتر روحانی را به‌عنوان نامزد واحد برگزیدند و به تبع آن مردم نیز ایشان را با رای قاطع و در همان مرحله اول به‌عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند. 


در ماه‌های اخیر از سوی مخالفان دولت زمزمه‌هایی مبنی بر عبور از روحانی و انتخاب گزینه‌ای دیگر به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری در سال آینده به گوش می‌رسد. 

با یک بررسی همه‌جانبه و تحلیل اوضاع کشور و عملکرد سه سال گذشته دولت و فرصت‌ها و تهدیداتی که وجود داشت و در آینده پیش‌روست تنگناهای داخلی و بیرونی و اقدامات و موضع‌گیری‌های رقبا و منتقدین دولت و با یک نگاه واقع‌گرایانه می‌توان نتیجه گرفت که هیچ گزینه‌ای بهتر از دکتر روحانی نیست و عبور از روحانی به مثابه عبور از عقلانیت و غلبه احساسات بر عقلانیت است.

روحانی در بدترین وضعیت دولت قبلی را تحویل گرفت؛ وضعیتی بغرنجی که عمدتاً به‌دلیل سیاست‌های نادرست یا اجرای ناقص ونادرست طرح‌ها بود که ازجمله آنها می‌توان از طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، مسکن مهر، بنگاه‌های زودبازده، انتقال کارمندان کلانشهرها به دیگر شهرها، انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، آمرانه و دستوری برخورد کردن با موضوعات اقتصادی و بی‌انضباطی مالی و پولی نام برد که منجر به بیکاری روزافزون، شکاف طبقاتی، کاهش شدید ارزش پول ملی، بیماری هلندی ناشی از دلارهای نفتی و واردات شدید کالاها، تورم افسارگسیخته و کاهش شدید رشد اقتصادی و پس از آن رشد منفی اقتصادی شد. 

این وضعیت شبه‌بحرانی در زمانی اتفاق افتاد که قیمت نفت به حد اعلای خود و تا حدود 140 دلار رسیده بود و بیشترین درآمدهای نفتی در طول دوران نظام ارزشمند جمهوری اسلامی نصیب آن دولت شده بود. به این دلیل با نگاهی اجمالی به گذشته می‌توان با استدلال و نه احساسات، به این نتیجه رسید که گرچه از دولت روحانی انتظار بیشتری می‌رفت، اما باید بدانیم روحانی وارث چه دولتی با چه شرایط و موقعیتی بود. 

روزنامه‌ها و سایت‌های جناح رقیب روی چند محور کلیدی زوم کردند تا بگویند دولت ناکارآمد و ضعیف است و دستاوردی نداشت. از جمله این موارد عبارتند از مسایل و مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، پررنگ کردن و تیتر کردن انتقادات و نظرات بعضاً انتقادی برخی از سیاستمداران و صاحب‌نظران حامی دولت و کسانی‌که رویکرد اصلاح‌طلبانه دارند و این‌گونه وانمود شود که اصلاح‌طلبان دولت را ناکارآمد و بدین طریق عبور از روحانی را القا کنند. 

تبلیغات منفی علیه برجام نیز یکی دیگر از محورهایی است که روی آن تکیه و تاکید فراوانی دارند و اخیراً فیش‌های حقوقی را در بوق و کرنا کردند. یکی از آن موارد که روی آن خیلی مانور می‌دهند و در سال آخر ریاست جمهوری مثل نان شب به آن محتاجند، مشکلات اقتصادی ومعیشتی و سفره مردم است که با مرور وضعیت دولت قبل پاسخی به این انتقادات شدید و بی‌امان و مستمر است. 

دولت با برنامه‌ریزی اقتصادی توانست یک ثبات و آرامش اقتصادی ایجاد و قیمت‌ها را کنترل و تورم را به کمتر از نصف آن دوره کاهش دهد و رشد منفی اقتصاد را به رشد مثبت تبدیل کند. 

خروج از بحران مناقشه هسته‌ای با مذاکرات نفس‌گیر که وقت و انرژی زیادی از دولت گرفت، یکی از دستاوردهای بسیار بزرگی بود که بعدها تاریخ درمورد آن قضاوت خواهد کرد. یکی از کارهای دیگر بزرگ دولت انضباط اقتصادی و مالی و مبارزه با فساد اقتصادی و اداری بوده که نمونه آن برخورد فعالانه و صادقانه با فیش‌های نجومی بود. گرچه این حقوق‌های نامتعارف بعضاً مربوط به دولت قبل و قوانین وضع شده در آن زمان بود، اما دولت هم قاطعانه برخورد کرد، هم درپیشگاه ملت، باشهامت عذرخواهی کرد و هم اینکه با اصلاح قوانین و کاهش چشمگیر حقوق مقامات عالی دولتی از حقوق حقه ملت و بیت‌المال صیانت کرد. جناب آقای دکتر روحانی در این دولت که به حق دولت تدبیر و امید است،

 بادرایت و قاطعیت و انگیزه قوی و با امید به آینده‌ای بهتر در مسیر تحقق شعارهای انتخاباتی در حال خدمت است و ضمن اینکه اعتقاد داریم هیچ دولتی بی‌عیب و نقص نیست، این اعتقاد راسخ را داریم که با توجه به اقدامات شایسته و مدبرانه و نیمه‌تمام دولت یازدهم و وضعیت داخلی و خارجی کشوروشایستگی‌ها و ویژگی‌های برجسته دکتر حسن روحانی، از جمله وجهه بین‌المللی و تخصص و تبحر ایشان، تعهدشان به نظام و هماهنگی و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری، صبر و حوصله و بردباری در عین اعتقاد راسخ به شعارهای انتخاباتی، مشی معتدل و به دور از هیاهو و جنجال، وقار و طمانینه خاص، تجربه و پختگی و شناخت تمام زوایای نظام، همه‌جانبه‌نگری و دوری از شتابزدگی و تحمل مخالف و داشتن سعه صدر، وی بهترین گزینه برای انتخابات آتی ریاست جمهوری اسلامی است و از جهات مختلف شایستگی و لیاقت و مقبولیت لازم را برای انتخاب مجدد دارد و ضمن احترام به نظرات متفاوت، در این برهه حساس، عبور از روحانی عبور از عقلانیت است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار