شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۴۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳
دیدار پی در پی بین مشاور امنیت ملی عراق و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در فاصله‌ای کوتاه، این سوال را مطرح می‌کند که در این دیدارها چه موضوعاتی مطرح شده و چه واکنشی را از سوی سایر اطراف از جمله اقلیم کردستان به دنبال داشت؟
 دیدار پی در پی بین مشاور امنیت ملی عراق و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در فاصله‌ای کوتاه، این سوال را مطرح می‌کند که در این دیدارها چه موضوعاتی مطرح شده و چه واکنشی را از سوی سایر اطراف از جمله اقلیم کردستان به دنبال داشت؟
 
به گزارش تسنیم، «باسم العوادی» کارشناس عرب با اشاره به دیدار پی در پی «فالح الفیاض» مشاور امنیت ملی عراق و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در فاصله‌ای کوتاه، به توضیح در مورد چالش طلبی امنیت ملی ایران و عراق از سوی بارزانی به پشتگرمی محور منطقه‌ای پرداخته و نوشت: وی در مسیری خطرناک گام برمی دارد.

نتایج دیدارهای الفیاض و شمخانی

به نظر می رسد نتایج دیدارهای پی در پی روزهای گذشته فالح الفیاض و علی شمخانی در حال نمایان شدن است و شاهد آن اینکه نخست وزیر عراق سه شنبه گذشته اعلام کرد که عراق به طور رسمی اما مشروط با عبور هواپیماهای روسیه از خاک عراق برای حمله به گروههای تروریستی تکفیری در سوریه موافقت کرده است.

این مواضع پیش از گفت وگوهای امنیتی در سطوح عالی به ویژه بین ایران عراق اتخاذ نشده بود و در این خصوص باید اهمیت تأمل در کلمه «مشروط» را که العبادی به آن اشاره کرد، در نظر داشت.

دیدار و گفت وگوی الفیاض با بارزانی

شنبه گذشته زمانی که فالح الفیاض با هواپیما عازم اربیل شده و با بارزانی دیدار کرد، منابع رسانه‌ای کُرد به نقل از از طرفین گفت وگو اعلام کردند که در این دیدار موضوع آزادی موصل مورد بررسی قرار گرفت و پس از آن الفیاض بار دیگر عازم تهران شد تا با شمخانی دیدار کند.

بنابر اعلام منابع ویژه، دیدار بارزانی و الفیاض فقط به بررسی موضوع آزادی موصل محدود نماند بلکه محور اصلی آن تکاپوی برخی گروه‌های مخالف کُرد در نوار مرزی ایران و واکنش سپاه و ارتش ایران به این اقدام و هشدارهای تهران به اربیل بود مبنی بر اینکه در طرح ها و نقشه های خارجی برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران، دست نداشته باشد.

حمایت عربستان از گروه‌های کُرد مخالف مسلح

این در حالی است که منابع امنیتی ایران فاش کردند که عربستان و برخی طرف های بیگانه از گروههای مخالف کُرد مسلح حمایت کرده و اربیل نیز حمایت ویژه‌ای را برای آنان تامین می‌کند.

در این میان به نظر می رسد دیدارهای الفیاض و بارزانی به طور جدی نتیجه بخش نبود زیرا چند روز پیش حیدر العبادی از نقض تعهدات بارزانی مبنی بر عدم تکاپوی نیروهای پیشمرگه در جریان آزادسازی موصل خبر داده و گفت: با اقلیم کردستان عراق توافق شد که نیروهای پیشمرگه نباید در جریان عملیات بازپس گیری موصل در مواضع خود تحرک داشته باشند بلکه باید درهمین مواضع کنونی خود بمانند.

چالش طلبی بارزانی علیه دولت عراق

این اظهارات موجب شد بارزانی روز چهارشنبه به العبادی واکنش نشان دهد به این معنی که «سفین دزیی» سخنگوی او در یک اظهارات مطبوعاتی گفت: پیشمرگه به پیشروی های خود ادامه خواهد داد و از مناطقی که کنترل آن را بازیافته است، عقب نشینی نخواهد کرد.

وی با جسارت دولت عراق را به چالش کشیده و گفت: پیشروی نیروهای پیشمرگه تا آزادسازی تمام مناطق کردستان در استان نینوا ادامه خواهد یافت و این نیروها از مناطقی که آزاد کرده‌اند و یا در آینده آزاد خواهند کرد، عقب نخواهند نشست.

اما اظهارات العبادی در حالی است که نیروهای پیشمرگه هفته گذشته در عملیاتی که دو روز طول کشید بیش از 20 کیلومتر در محور الخازر، الکویر ومخمور پیشروی کرده و توانستند 20 روستا را که تحت اشغال داعش بود، آزاد کنند.

پشتگرمی بازرانی به محور سعودی- ترکی- آمریکایی

این چالش طلبی همزمان بارزانی علیه امنیت ملی ایران و عراق در حالی است که اگر محور تکامل یافته منطقه‌ای و بین‌المللی شامل عربستان، ترکیه و آمریکا نبود، وی این واکنش را نشان نمی داد زیرا مطمئن است که این محور با قدرت پشت او خواهد ماند درنتیجه به سمت گزینه های خطرناکی در حرکت است که چه بسا برای سراسر کردستان و بغداد در آینده ای نزدیک نتایج منفی داشته باشد.

در این میان شمخانی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران همکاری استشاری و تقدیم کمک ها به عراق و سوریه را تا نباودی کامل فتنه های تروریستی در منطقه ادامه خواهد داد.

تاکید شمخانی بر لزوم تسریع فعایت کمیته مرزی مشترک بین ایران و عراق

این اظهارات وی در دیدار روز سه شنبه گذشته او با الفیاض ایراد شد و در جریان آن روابط دو جانبه و تحولات منطقه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و شمخانی لزوم سرعت بخشیدن به فعال کردن کمیته هماهنگی مشترک برای اجرای معاهده مرزی بین ایران و عراق را یادآور شده و توضیح داد که فعالیت این کمیته و حل و فصل مسائل باقی مانده می تواند در تحقق شکوفایی اقتصادی در مناطق مرزی ایران و عراق تاثیر مثبت داشته باشد.

نکته قابل توجه اینکه طرح معاهده مرزی مشترک و پیچیده و دشوار بین ایران و عراق در زمان حاضر از سوی شمخانی بیانگر دیدگاه‌های متفاوت الفیاض به عنوان نماینده العبادی با شمخانی به عنوان مشاور امنیت ملی ایران بر سر برخی مسائل است.

الفیاض نیز در این دیدار ضمن تشکر از مواضع ایران در حمایت از عراق برای مبارزه با داعش گفت که عراق در قبال اقدماتی که به امنیت آن آسیب زده و نیز دخالت های منفی برخی کشورها و سفارت ها حساس است و قاطعانه با هرگونه تلاش برای ایجاد ناامنی و یا تجزیه کشور مقابله می کند.

این سومین دیدار الفیاض و شمخانی در طول 10 روز گذشته بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار