طی 50 سال گذشته استان خوزستان 307 بار لرزه هایی بین 3 تا 5 ریشتر داشته است

"> لزوم توجه به مقاوم سازی منازل در شهر و روستاها
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۱۶

طی 50 سال گذشته استان خوزستان 307 بار لرزه هایی بین 3 تا 5 ریشتر داشته است

 

شوشان : علی عسگر ظاهری استان خوزستان را استانی حادثه خیز اعلام کرد و به همین سبب توجه به مقاوم سازی شهرها و منازل را جدی و مهم اعلام کرد.

برخورداری ایران از 31 مورد بلایای طبیعی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان صبح روز گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 31 مورد از 41 حوادث و بلایای جهانی در ایران وجود دارد ، گفت: هفته کاهش بلایا به این منظور برگزار می شود که تعامل بین دستگاه ها و آمادگی تقابل با آنها به یک توانمندی تبدل شود.

نگاهی به خدمات امدادی و فرهنگی هلال احمر خوزستان

علی عسگر ظاهری با اشاره به بخشی از عملکرد جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: برگزاری نمایشگاه توانمندی های هلال احمر در سطح شعب، 15 هزار هدفگذاری برای آموزش های همگانی، تحت آموزش قرار دادن 14 هزار و 500 نفر در راستای آموزش های عمومی، تحت آموزش قرار دادن 11 هزار و 580 نفر در راستای آموزش های ضمن خدمت، ارایه خدمات فرهنگی در حاشیه شهرستان های استان، برگزاری مسابقات ورزشی، توزیع 4 هزار بسته غذایی در ماه مبارک رمضان در قالب طرح های رحمت، اعزام 420 نفر از برترین های مسابقات به مشهد مقدس در 3 مرحله، اعزام 45 تیم تخصص از خوزستان برای کمک رسانی به زلزله زدگان آذربایجان و توزیع کمک های مردمی و اداری میان آنها از جمله بارزترین خدمات هال احمر می باشد.

خوزستان استانی حادثه خیز

ظاهری ادامه داد: استان خوزستان از جمله استان هایی است که در معرض زلزله و سیل قرار دارد. بعنوان مثال در سال 1484 و 1430 هجری- شمسی در بهبهان زلزله ای به وسعت 6/5 و 8/6 ریشتر اتفاق افتاد. این در حالی است که در منطقه ای بین ایذه و اندیکا نیز در سال 1038 زلزله ای به وسعت 6 ریشتر بوجود آمد.


طی 50 سال اخیر 307 بار زمین خوزستان لرزیده است

وی با بیان اینکه خوزستان استانی حادثه خیز است، گفت: طی 50 سال گذشته استان خوزستان 307 بار لرزه هایی بین 3 تا 5 ریشتر داشته است. گفتنی است لالی، اندیکا و مسجدسلیمان بیشترین خطر و خرمشهر، سوسنگرد، شادگان و اهواز نیز بعنوان کم خطرترین شهرها در بحث زلزله می باشند.

توانمندی های امدادی به نمایش گذاشته می شود

ظاهری افزود: با توجه به اینکه از دوم اکتبر سال 1989 در کلیه جوامع جهانی روز کاهش بلایا نامگذاری شده است، جمعیت هلال احمر کشور و متعاقب آن خوزستان همایش ها و مانورهای مختلفی را در زمینه نمایش توانمندی ها نسبت به سال گذشته برگزار خواهد کرد.

لزوم توجه به مقاوم سازی شهرها و خانه ها

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با اشاره به اینکه در بحث کاهش بلایا باید چند کار مهم و ضروری را مد نظر قرار داد، گفت: مقاوم سازی شهرها و منازل و تربیت متخصصین و شناسایی نهاد ها از جمله کارهایی است که در پیشگیری و تقابل با حوادث الزامی است.

20 هزار واحد مسکونی بر اثر عدم مقاوم سازی ویران شد

وی خاطرنشان ساخت: در زلزله اخیری که در استان آذربایجان رخ داد، طی یک آمار مشخص شد که بیش از 20 هزار واحد مسکونی بر اثر عدم توجه به مقاوم سازی ویران شده اند و موجب کشته و مجروح شدن بسیاری از اهالی آن شده است. این در حالی است که خانه هایی که مقاوم سازی شده بودند سالم مانده و با کمترین آسیب مواجه شدند.


آموزش و افزایش توانمندی راه تقابل با حواث و بلایای طبیعی

ظاهری با اشاره به لزوم توجه به آموزش همگانی و اقفزایش توانمندی در امداد و نجات گفت: استان خوزستان از جمله استان هایی است که در معرض خطرهایی چون سیل، خشکسالی، حوادث جاده ای، زلزله و حوادث صنعتی قرار دارد. به همین سبب با وجود نیروهای جوان و مستعدی که از توان فکری بالا برخودارند، باید در جهت آموزش همگانی و افزایش توانمندی در برابر حوادث استفاده کرد.

هزار عضو در گروه های امداد و نجات هلال احمر خوزستان

وی اضافه کرد: در این راستا تعداد 110 هزار عضو داوطلب به فعالیت های امدادی هلال احمر در سرتاسر استان ملحق شده اند و تحت آموزش های اولیه نیز قرار گرفته اند. گفتنی است در هفته کاهش حوادث و بلایا بحث آموزش و عضو گیری پررنگ تر خواهد بود اما در کنار آن مسابقات ورزشی، رژه نیروهای امدادی در شهرهای مختلف استان، اهداء خون و دیگر کارهای بشر دوستانه نیز انجام خواهد شد.

افزایش امکانات در راستای افزایش خدمت رسانی به مردم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان با اشاره به اینکه عضو گیری از اولویت های هلال احمر می باشد، گفت: با توجه به افزایش چشمگیر امکانات و تجهیزات امدادی، ساماندهی اعضای گروه های امداد، گسترش تجهیزات در سایر 19 شعبه خوزستان و افزایش پایگاه های هوایی و آبی بحث خدمتگذاری به مردم خوزستان نیز افزایش می باید.

راه اندازی رشته های مرتبط با امداد و نجات در دانشگاه

وی اضافه کرد: آموزش و تشکیل تیم های تخصصی، راه اندازی رشته های مرتبط با هلال احمر در دانشگاه علمی کاربردی، افزایش عضو گیری در شهرها و محلات مختلف در قالب خانواده داوطلب از جمله فعالیت هایی است که برای افزایش دانسته های جامعه برنامه ریزی و اجرا شده اند.

عدم هماهنگی بین دستگاه های متولی

ظاهری با بیان اینکه ناهماهنگی و تاخیر در کار بعضا مشکلاتی را برای اداد رسانی ایجاد کرده است، گفت: در حال حاضر 13 پایگاه جاده ای زیر نظر جمعیت هلال احمر فعال هستند اما با زدیک شدن سایر دستگاه های متولی به یکدیگر و ایفای مناسب نقش های خود، مسلما این آمادگی برای تقابل با حوادث بیشتر می شود.


مانور بزرگ جمعیت هلال احمر

وی همچنین با اشاره به برگزاری مانور مشترک بین دستگاهی گفت: این مانور در تاریخ 17 یا 19 ماه جاری در منطقه بین لشکر 92 زرهی و پل لشکر برگزار می شود که طی آن به اقدام به راه اندازی درمانگاه صحرایی، برپایی چادر، اتقاء حریق و ... پرداخته می شود. این در حالی است که برای اولین بار یک مانور هوایی بین آبادان و خرمشهر با مشارکت شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان برگزار خواهد شد، که طی آن امدادهای سقوط هواپیما اجرا می شود.

اقامت گروه های امداد و نجات خوزستان در شرایط شبیه به زلزله زدگان آذبایجان

در ادامه معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: برگزاری اردوی جهادی در مناطق مختلف زلزله زده به مدت 14 روز که در این راستا کلیه اعضای اعزامی در شرایطی مانند خانواده های آسیب دیده اقامت داشتند.بیژن فتاحی راد افزود: توزیع ست های بهداشتی، توزیع غذا، ایجاد فضاهای شادی و نشاط ویژه کودکان، توزیع اسباب بازی و سایر اقلام مورد نیاز خانواده ها از جمله اقدامات و وظایف انجام شده توسط هلال احمر خوزستان بوده است.

برنامه های هلال احمر خوزستان بمناسبت روز جهانی کودک

وی با اشاره به اینکه برنامه هایی در خصوص تقارن هفته کاهش بلایا و حوادث با روز جهانی کودک گفت: برنامه هایی در این خصوص نیز مد نظر قرار دارد که طی آن به اجرای مانور ایمنی و امدا نجات در مهد کودک ها در کانون های پیشاهنگی غنچه های هلال بگزار خواهد شد. این در حالی است که این کودکان در برنامه زنده تلویزیونی بادبادک ها در صدا و سیمای مرکز استان خوزستان حضور خواهند یافت.

حمایت از گروه های ngo

در ادامه معاون سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: این سازمان در 18 شهرستان مختلف گروه های ngo را تحت پوشش خود دارد که این گروه ها بواسطه کمک های مردمی و خیرین و حمایت های هلال احمر در حوزه های مختلف مانند، بیماران صعب العلاج، بیماران دیالیزی، ساخت و ساز و بازسازی منازل و ... فعالیت می کنند.

حسن پور ادامه داد: جمعیت هلال احمر این آمادگی را دارد که کلیه خدمات اجتماعی را در قالب گروه های ngo راه اندازی و حمایت نماید.

یک میلیارد کمک غیر نقدی مردم خوزستان به زلزله زدگان آذربایجان

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمک های رسیده شده برای زلزله زدگان آذربایجان گفت: در مجموع به غیر از کمک های مردمی که از طریق شماره حساب مستقیم به دست مسوولین آذربایجان رسید، کمک های غیر نقدی به مبلغ یک میلیارد نیز برای مردم زلزله زده ارسال شد.

مانورهای حوادث جاده ای و رهاسازی از ساختمان های بلند

در پایان معاون امداد هوایی، دریایی و امدا و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان گفت: طی هفته ای که بمناسبت روز جهانی کاهش بلایا برنامه هایی اجرا خواهد شد، مانورهایی در ایذه و در ارتفاع کوهستان، حوادث جاده ای، رهاسازی از ساختمان های بلند برگزار خواهد شد.

رونمایی از خودروی آرگو

سلامت ادامه داد: به تازگی خودروی آرگو به تجهیزات هلال احمر خوزستان اضافه شده است. این خودرو در تمامی نقاط باتلاقی، شنزار و ... مورد استفاده قرار می گرد و دسترسی به افراد گرفتار شده را آسان می سازد. گفتنی است رونمایی از این خودرو در هفته کاهش بلایا و حواث انجام می شود.

گزارش : مجتبی حلالی / عکس : آناهیتا گله دار


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار