شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۸

شوشان : سرزمین ایران در فصل بهار برای مسافران نوروزی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بسیار فراوان دارد که استان خوزستان بواسطه هشت سال دفاع مقدس علاوه بر داشتن پدیده‌های طبیعی و بناهای تاریخی به جای‌مانده از تمدنهای پیشین، میزبان کاروان‌های راهیان نور در ۲هفته نخست سال نو شمسی است؛ این استان با مساحتی بالغ بر ۶۷ هزار و ۲۸۲ کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران قرار دارد که از شمال به استان لرستان، از شمال شرق به استان اصفهان، از شمال غرب به استان ایلام، از شرق و جنوب شرقی به استانهای چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه وبویراحمد، از جنوب به خلیج فارس و از غرب به کشور عراق محدود می‌شود.

ج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ ک‍ن‍ون‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ چ‍‍ه‍‍ار م‍ی‍ل‍ی‍ون‌ و ۲۳۴ ‌ه‍ز‌ار ن‍ف‍ر ب‍ر‌آورد ش‍ده‌ ک‍ه‌ ۳۳ درص‍د ‌آن‌ ر‌ا روس‍ت‍‍ایی‍‍ان‌ ت‍ش‍ک‍ی‍ل‌ م‍‍ی‌د‌ه‍ن‍د؛ ‌ه‍م‍چ‍ن‍ی‍ن‌ ‌از م‍ج‍م‍و‌ع‌ ج‍م‍‍ع‍ی‍ت‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌، ۹۲/۵۰ درص‍د ر‌ا م‍رد‌ان‌ و ۸/۴۹ درص‍د ‌آن ر‌ا زن‍‍ان‌ ت‍ش‍ک‍ی‍ل‌ د‌اده‌ ‌ان‍د.آب‌ و‌ه‍و‌ا‌ی‌ ت‍‍اب‍س‍ت‍‍ان‍‍‌ م‍ن‍‍اطق‌ ک‍و‌ه‍س‍ت‍‍ان‍‍ی‌ و م‍رت‍ف‍‍ع‌‌ اس‍ت‍‍ان‌ خ‍وزس‍ت‍‍ان‌ م‍‍ع‍ت‍دل‌ و زم‍س‍ت‍‍ان‍‍ ه‍‍ا‌ی‌ آن س‍رد است، در ن‍و‌اح‍‍ی‌ ک‍و‌ه‍پ‍‍ای‍ه‌ ‌ا‌ی‌ این استان اقلیم‌ ‌ ن‍ی‍م‍ه‌ ب‍ی‍‍اب‍‍ان‍‍ی‌ دارد و ن‍و‌اح‍‍ی‌ پ‍س‍ت‌ و ج‍ل‍گ‍ه‌ ‌ا‌ی‌ ج‍ن‍وب‌ و ج‍ن‍وب‌ ش‍رق‍‍ی‌ خوزستان آب و هوا ب‍ی‍‍اب‍‍ان‍‍ی‌ است.

زم‍س‍ت‍‍ان‍‍‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌این اس‍ت‍‍ان ب‍وی‍ژه‌ در ن‍و‌اح‍‍ی‌ ج‍ن‍وب‌ و ج‍ن‍وب‌ ش‍رق‍‍ی‌ ‌اس‍ت‍‍ان‌ ‌ع‍م‍دت‍‍ا ک‍وت‍‍اه‌، م‍‍ع‍ت‍دل‌ و ت‍‍اب‍س‍ت‍‍ان‍‍ ه‍‍ا‌ی‌ ‌آن‌ طولان‍‍ی‌ و گ‍رم‌ ‌اس‍ت‌ ب‍ه‌ طور‌ی‌ ک‍ه‌ ح‍د‌اک‍ث‍ر م‍طل‍ق‌ درج‍ه‌ ح‍ر‌ارت‌ در ش‍‍ه‍ر‌ه‍‍ا‌ی‌ ‌ا‌ه‍و‌از، ‌آب‍‍اد‌ان‌ و دزف‍ول‌ در ت‍‍اب‍س‍ت‍‍ان‌ ب‍ه‌ ت‍رت‍ی‍ب‌ ۵۰ و ۴۱ و ۵۰ درج‍ه‌ م‍‍ی‌رس‍د.

م‍‍ع‍م‍ولا در ت‍ی‍رم‍‍اه‌ ب‍ه‌ ب‍‍الات‍ری‍ن‌ ح‍د خ‍ود و در ب‍‍ه‍م‍ن‌‌م‍‍اه‌ ب‍ه‌ پ‍‍ایی‍ن‌ت‍ری‍ن‌ م‍ی‍ز‌ان‌ خ‍ود در طول‌ س‍‍ال‌ م‍‍ی‌رس‍د و در ‌ای‍ن‌ ن‍‍اح‍ی‍ه‌ ت‍‍ع‍د‌اد روز‌ه‍‍ا‌ی‌ ی‍خ‍ب‍ن‍د‌ان‌ ب‍س‍ی‍‍ار ‌ان‍دک‌ ‌اس‍ت‌. در خوزستان به علت ارتفاع پایین بخش‌هایی از این استان، در قسمتی از کرانه‌ها توسط دریا و در سایر نقاط به واسطه جریان رودخانه‌ها، باتلاقهای وسیعی به وجود آمده که به واسطه آب دائمی و زیاد به اسم «هور» معروفند و هورالعظیم، هور مزرعه و هور دورق از این جمله هستند. در آغاز سال ۹۱ بر آن شدیم تا در گفت‌و‌گو با برخی از نمایندگان این استان به تشریح مناطق دیدنی خوزستان بپردازیم. این مصاحبه‌ها به شرح زیر است:

مناطق جنگی خوزستان نماد مقاومت ملت ایران است

مصطفی مطورزاده می‌گوید: خوزستان با وجود آب و هوای گرم، بستر رودخانه‌های مهمی چون کارون و اروند با قابلیت کشتیرانی در آن‌ها و رودهای دیگری مانند زهره، جراحی، مارون، خور، نهرگاهی، بهره، شاوور، مرغاب، آب سوسن، آب شلا، ابوالعباس، اعلا، دره حراز (دمهلی)، بولاواس، صیدون، لیراب و رامهرمز است.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: وجود چشمه‌های آب گرم و معدنی عین خوش، دهلران، گراب، سیزنگر، گلگیر، در استان زمینه دیگری برای اکوتوریسم فراهم آورده که هریک از آن‌ها استفاده‌های درمانی متفاوتی دارند، هرچند تاکنون بهره برداری گسترده‌ای از این چشمه‌ها صورت نگرفته است.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون قومیت‌های مختلفی از جمله عرب، بختیاری و لر در این استان به سر می‌برند، در قسمت شمال و شمال شرق استان بیشتر مردمان لر ساکنند، همچنین طوایف بزرگ بختیاری نیز دراین نواحی سکونت دارند، در قسمت جنوبی استان بیشتر مردمان عرب‌نژاد سکونت دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: بزرگ‌ترین پل قوسی کشور بر روی دریاچه سد کارون ۳ در خوزستان چشم اندازی بسیار زیبا دارد و بنا به گفته مسوولان این سد، برای رفاه حال گردشگران و مسافران، توقفگاهی به ظرفیت ۱۰۰ خودرو در این محل در نظر گرفته شده تا آن‌ها از چشم اندازهای زیبا وطبیعی آن براحتی بهره ببرند، طول این پل ۳۳۶ و دهانه آن ۲۶۴متر است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره این شهر و سایر مناطق عملیاتی در هشت سال دفاع مقدس، تأکید می‌کند: مناطق عملیاتی کربلای پنج، بیت المقدس، یادمان شهدای شلمچه، مسجد جامع خرمشهر، موزه و یادمان دفاع مقدس خرمشهر، منطقه طلائیه، یادمان شهید آوینی، یادمان شهید چمران، یادمان شهدای طلائیه و یادمان شهدای هویزه از جمله محل‌های هستند که کاروان‌های راهیان نور در ایام نوروز از آن‌ها بازدید می‌کنند.

باغ‌ملک و ایذه از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان

علیرضا دهقان می‌گوید: تمدن و آثار به جای مانده از حکومت ایلامیان در شوش، هفت تپه، چغازنبیل، ایذه و بهبهان، هخامنشیان درشوش، اشکانیان در مسجد سلیمان، ساسانیان در شوش‌تر، دزفول، بهبهان و رامهرمز و بالاخره تمدن دوره اسلامی در اکثر نقاط این استان، همگی گویای تاریخ ارزنده و پربار این سرزمین و جزو میراث‌های گرانقدر فرهنگی کشور محسوب می‌شود.

نماینده مردم ایذه و باغ ملک در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: استان خوزستان دارای اماکن مذهبی مانند قدمگاه خضر نبی (ع)، امامزاده ابراهیم، امامزاده حیدر، قدمگاه امام زین العابدین (ع)، قدمگاه حضرت صاحب الزمان (عج)، آرامگاه دانیال نبی (ع) و قدمگاه امیرالمومنین (ع) پل پرزین و سایر زیارتگاه‌ها و بقعه‌های متبرکه است که در کنار چشم اندازهای طبیعی استان جاذبه گردشگری آن را صد چندان کرده‌است.

وی ادامه می‌دهد: تالاب می‌انگران، خنگ اژدر، روستای باستانی شمی، سد و دریاچه کارون سه، عمارت طاق طویله، قلعه کژدم، نقش برجسته شهسوار، نقش برجسته کهباد، نقش برجسته کمالوند، نقش برجسته یار علی‌وند، اِشکَفتِ سلمان، پل ساسانی، قلعه تل، کاروانسرای ارغوانی، محوطه باستانی، منجنیق (نهر اربق) و منطقه سیاحتی مال آقا از جمله مناطق دیدنی این دو شهرستان هستند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان را بسیار زیاد و غنی خواند و یادآور می‌شود: فقدان عرضه خدمات رفاهی، بهداشتی و اقامتی، بی‌توجهی متولیان امر در جذب سرمایه برای رونق بخش‌های توریسم، در نظر نگرفتن تسهیلات ویژه در ایام نوروز برای بازدید از امکان تاریخی و جاذبه‌های طبیعی موجب شده تا آن طور که باید از قابلیت‌های گردشگری این استان استفاده نشود.

هور العظیم از مناطق دیدنی استان خوزستان

سیدناصر موسوی می‌گوید: وجود تالاب هورالعظیم، باتلاق‌ها، نیزار‌ها و سواحل زیبای خلیج فارس در جنوب و کوه‌های بلند و برف‌گیر در تمامی نقاط شمالی استان و جلگه بسیار پست و گرم شرق خوزستان، دورنما و چشم انداز‌ها و اقلیم‌های متفاوتی بویژه در فصل بهار در چهارسوی استان بوجود آورده است.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: دسترسی به آب‌های آزاد در طول سواحل جنوبی و داشتن رودخانه‌های متعدد و پر آب که از هزاره‌های پیش زیستگاه اقوام کهن ایرانی و مهد تمدن و کشت و کار و آبیاری بوده، از زیرساخت‌های اصلی اکوتوریسم خوزستان محسوب می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: وجود دریاچه پشت سدهای استان ازجمله دز که به عنوان ششمین سد مرتفع جهان شناخته شده، کارون ۳، کرخه و سدهای شهید عباسپور و خلیل خان (چهل بری) امکانات فراوانی برای بهره برداری‌های گردشگری در این استان فراهم آورده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح می‌کند: مناطق عملیاتی دوران هشت ساله دفاع مقدس و یادمان‌های ایجاد شده در مناطق اروندکنار، شلمچه، فکه، طلاییه و شهرهای آبادان و خرمشهر از جاذبه‌های گردشگری دوران دفاع مقدس استان خوزستان به شمار می‌روند.

عضو فراکسیون اصولگرایان درباره مناطق دیدنی شهرستان رامهرمز، یادآور می‌شود: آرامگاه علمدار (سید میر صالح)، آرامگاه هرمز ساسانی، بقایای شهر باستانی مختارک، تَل برمی، سد باستانی جره، عمارت صمیمی، غار صیدون کبوتری، قلعه امیر مجاهد، قلعه تاشار، قلعه دا و دختر (مادر و دختر) و قلعه یزدگرد از جمله این مناطق هستند.

خوزس‍تان‌ در ب‍ح‍ث‌ ج‍‍اذب‍ه‌ ‌ه‍‍ا‌ی‌ ت‍‍اری‍خ‍‍ی‌ ب‍‍ا ب‍رخ‍ورد‌ار‌ی‌ ‌از پ‍ی‍ش‍ن‍ی‍ه‌ ‌غ‍ن‍‍ی‌ ب‍‍اس‍ت‍‍ان‍‍ی‌ ‌ای‍ر‌ان‌ زم‍ی‍ن، مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس، پدیده‌های طبیعی ظرفیت‌های بالقوه‌ای در پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی‌ د‌ارد اما آن طور که باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نتوانسته ظرفیت‌های یاد شده را فعال کند


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار