وی معتقد بود که می بایست بختیاری ها به صورت خودجوش هزینه چنین بنای هویتی را تقبل کنند و گردش کار دولتی نشود

"> روزهای بارانی آبهمن و هوشنگ

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۳

وی معتقد بود که می بایست بختیاری ها به صورت خودجوش هزینه چنین بنای هویتی را تقبل کنند و گردش کار دولتی نشود

شوشان : استاد هوشنگ فرجی خیلی گل است. محقق و روزنامه نگار و نویسنده. آخرین کتابش مجموعه مقالاتی است به نام بوی خوش باوینه (بابونه) که درباره استاد بهمن علاءالدین (مسعود بختیاری) با همت شخصی از محققین جمع آوری کرده و به چاپ رسانید. این کتاب خوشبختانه فروش مردمی داشت و از محل درآمدش جناب فرجی طرح یادمانی را در منطقه تاراز - سرحد و مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری و یکی از ایل راه های مهم منطقه - برای آبهمن به انجام رسانید که البته در میان بختیاری های قدیمی این یادمان ها مشهور هستند به مافه گه که البته لنگه آن را نیز برادران عزیز در روستای راهدار به همت جمعی و شخص محقق گرانمایه استاد حسن زاده راهدار نیز احداث کرده بودند.

جناب فرجی بعد از مدتی سری به شوشان زد و گفت که برای محافظت از مافه گه بهمن به دنبال احداث بنایی بر بالای سر آن به طول 11 متر و ارتفاع 7 متر است که در یک طرف 7 و در طرف دیگر 4 ستون دارد بخاطر تجلی بخشی دو شعبه مهم بختیاری یعنی هفت لنگ و چهارلنگ. جناب فرجی از خرید مصالح این یادمان مثل تیرآهن و میله گرد و ... خبر داد و خیلی لریاتی و بی پیرایه گفت که پول کم آمده و دیروز برای رفتن به تاراز حتا پول بنزین ماشین را هم نداشتم چه رسد به دستمزد معمارها و بناها!

وی معتقد بود که می بایست بختیاری ها به صورت خودجوش هزینه چنین بنای هویتی را تقبل کنند و گردش کار دولتی نشود. وی همچنین از نظر مساعد و حمایت های امام جمعه مسجدسلیمان حاج آقا امینی به نیکی یاد کرد. آ هوشنگ فرجی اما نگران باران های زودهنگام منطقه تاراز بود تا خدای ناکرده بنا شسته نشود و از بین نرود. شوشانی ها مانده بودند چه بگویند چرا که کفگیر آنان نیز با این وضعیت نگفتنی کاغذ و فیلم و زینگ به ته دیگ خورده بود اما به رسم نیکوی کمک به «دمي، يا درمي يا قدمي يا قلمی» این مطلب را قلمی کردند با اطمینان به صدق نیت و درستکاری استاد هوشنگ فرجی چرا که وی در این یادمان و در سنگ کاری ها حتا حاضر نشده بود نامی از خود را که زحمت کشیده بود بنویسد و دور کار سیاسی و بها دادن به خود را خط کشیده. برای این کوشنده فرهنگ بومی آرزوی توفیق داریم و امیدواریم فرهنگ دوستان بختیاری در این شرایط تنهایش نگذارند.

گفتنی است که پیکر آبهمن علاءالدین خواننده شهیر بختیاری در کرج به امانت دفن شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار