شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۶

 

در حال حاضر ترکیه را در عرصه سیاست داخلی دولتی ملی گرا (پان ترکیست) و در عرصه سیاست خارجی دولتی مذهب گرا (سنی گرا) اداره می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری شوشان؛ روز چهارشنبه تحولات مشکوکی در مرز سوریه با ترکیه روی داد که گمانه‌زنی‌ها درباره تشدید اوضاع میان سوریه و ترکیه را افزایش داد. نخست از داخل اراضی سوریه به سوی یکی از مناطق مرزی ترکیه خمپاره شلیک شد که در پی این رویداد، 5 شهروند ترکیه‌ای کشته شدند. پس از آن نیز ترکیه در مقابل، اقدام به بمباران چندین ساعته مناطقی در خاک سوریه کرد.

در همین بین که مجلس ترکیه در حال برگزاری جلسه ای در این خصوص بود عده ای از مردم ترکیه با تظاهراتی خواستار برپا نشدن جنگ بین دو کشور بودند به طوری که هزاران تن از مردم مسلمان ترکیه منجمله برخی احزاب سیاسی، انجمن ها و اتحادیه ها و دیگر نهادهای غیردولتی با حضور در میدان تقسیم استانبول علیه سیاست های جنگ طلبانه اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه و صدور مجوز حمله نظامی به سوریه از سوی مجلس ترکیه شعار دادند.

تظاهرکنندگان با حمل پلاکاردهایی با مضمون "جنگ نه"، "ما سربازان امپریالیسم نمی شویم"، "ما سیاست های جنگ طلبانه حزب عدالت و توسعه را متوقف می سازیم"، " جنگ نه، صلح آری"، "آمریکای قاتل، از خاورمیانه گمشو"، "درگیری نه، مذاکره آری، جنگ راه حل نیست" از میدان تقسیم به سوی جاده استقلال راهپیمایی کرده و شعارهای ضد جنگ سردادند.

از سوی دیگر گروهی از تظاهرکنندگان که پلاکاردهایی متفاوت حمل می کردند با سردادن شعارهایی نظیر "سکوت نکن, فریاد بزن جنگ نه"، "این مردم در مقابل تو خم نمی شود"، "ما سرباز امپریالیسم نمی شویم"، "دولت استعفا کند", "حزب عدالت و توسعه همدست آمریکای قاتل" اعتراض خود را به سیاست های جنگ طلبانه دولت آنکارا ابراز کرده و در طول راهپیمایی در جاده استقلال در چندین نقطه تحصن کردند.

در مقابل پارلمان ترکیه به طرحی که اردوغان داده بود اعلان جنگ نمود، این طرح با 320 رای موافق در برابر 129 رای مخالف در پارلمان این کشور به تصویب رسد.

بلافاصله معاون اردوغان جلوی رسانه ها ظاهر شد و گفت : موافقت پارلمان این کشور با اقدام نظامی علیه سوریه به معنای اعلام جنگ نیست. با این اقدام بر همه معلوم شد که این سر و صداها فقط های و هویی برای خود نمایی بیشتر ترکیه در اقدام بر علیه سوریه است.

در همین زمینه  «ابراهیم سدیانی» نویسنده و روزنامه نگار اسلام گرای ترکیه به تشریح تحولات اخیر در جهان اسلام و نقش قدرت‌های امپریالیستی در این روند و جایگاه ترکیه در این بین پرداخته است.

سدیانی با تاکید بر اینکه ترکیه وجهه مثبت خود در جهان اسلام را از دست داده، تصریح کرد در حال حاضر ترکیه را در عرصه سیاست داخلی دولتی ملی گرا (پان ترکیست) و در عرصه سیاست خارجی دولتی مذهب گرا (سنی گرا) اداره می‌کند.

سدیانی با بیان اینکه قدرت های امپریالیستی جوامع مسلمان را با دو فتنه قومیت گرایی و مذهب گرایی به جان یکدیگر انداخته‌اند، عنوان کرد که این مسئله در حال حاضر در سوریه به صورت فتنه مذهب گرایی در حال اجراست. وی افزود راه ممانعت از فتنه مذهب گرایی اتحاد و وحدت بین مسلمانان است و باید در این راه تلاش کرد.

این نویسنده مسلمان در بخش دیگری از اظهارات خود درباره مواضع ترکیه تصریح کرد که ترکیه بنا به خواسته آمریکا به کره، سومالی و افغانستان نیرو اعزام کرد و باز بنا به خواسته آمریکا سوریه را ویران و به نام آمریکا می‌کشد.

دکتر هشام جابر ژنرال بازنشسته و رئیس مرکز مطالعات و روابط عمومی الشرق الاوسط در گفتگو با خبرگزاری الشرق الجدید نوشت که در تنش ایجاد شده مرزی میان سوریه و ترکیه امکان بروز جنگ بین طرف‌های درگیر به علت اختلال در توازن قوا وجود ندارد.

وی ابراز داشت که ترکیه به اندازه 4 برابر توان نظامی سوریه قدرت ندارد و این در حالی است که ارتش ملی سوریه نیز با وجود بیش از 60 هزار موشک، 85 درصد از توان دفاع هوایی خود را به صورت آماده در اختیار دارد. جابر به گروه سوم موجود در این درگیری ها اشاره کرده و گفت که اینها گروه‌های تروریستی در سوریه هستند که اگر دست به جنگ بزنند، ماجراجویی های غیر حساب شده ای را رقم می زنند که به منافع ترکیه ضربه می‌زند.

ائتلاف ناتو در این جنگ هرگز شرکت نخواهد کرد، مگر اینکه ترکیه وارد جنگ شود و خسارت های زیادی ببیند، در مقابل ایران و مقاومت در لبنان نیز در صورت بروز جنگ دست بسته نخواهند بود و در کنار سوریه در جنگ منطقه ای که علیه این کشور آغاز شده است، حضور خواهند داشت.

در پایان دکتر هشام جابرچنین تشریح کردند که بروز جنگ در پی این تنش بعید است، چرا که ترکیه به خوبی منبع موشک‌های شلیک شده به خاک خود را می‌داند و افزایش فعالیت های نظامی در مرزهای دو طرف نیز به جنگ منجر نخواهد شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار