شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷
همایون قنواتی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان در یکی دو سال گذشته تشکیل نشده و پیش از آن نیز جلسات به طور نامنظم تشکیل می شد.
 استاندار خوزستان گفت: اعتباراتی که در حوزه فرهنگی هزینه می شود به دلیل تعدد متولیان فرهنگ در جامعه، اثربخشی لازم را ندارد.

 غلامرضا شریعتی عصر دوشنبه در شورای فرهنگ عمومی که در سالن جلسات استاندار برگزار شد با تاکید بر حضور فعالانه تر اعضای شورای فرهنگ عمومی افزود: کاهش مشکلات فرهنگی و ارتقاء فرهنگ عمومی تنها با طرح در اتاق فکر و ارائه راهکار امکان پذیر است.

وی با اشاره به تعطیلی دو ساله شورای فرهنگ عمومی استان افزود: با توجه به مغفول ماندن این حوزه باید اعضا اهتمام بیشتری به مسائل داشته باشند زیرا مباحث این شورا مسائل روز جامعه است که باید درباره آنها بحث شود.

شریعتی تاکید کرد: با توجه به جدید شدن و توسعه یافتگی جامعه راهکارها نیز باید به تناسب شرایط جدید شود زیرا ممکن است راهکارهای سنتی اثرگذار نباشد.

وی با انتقاد از ارشاد خوزستان به دلیل ارائه نکردن مطالعات شاخص های فرهنگ عمومی استان در این جلسه گفت: این جلسه نباید به عنوان زنگ تفریح و حاشیه تلقی شود و کارشناسانی که برای همکاری انتخاب می شوند باید دغدغه و نگرانی مباحث فرهنگی و معضلات جامعه را داشته باشند.
شریعتی همچنین نسبت به طرح 'اهواز پایتخت کتاب کشور' انتقاد کرد و افزود: اهواز پارسال پایتخت کتاب بوده اما شاخص های کتابخوانی در آن روبه کاهش است و این مساله نتیجه رویکرد سطحی و نمادین در مسائل فرهنگی است.

*انتظار 10 ساله برای اعتبار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در این نشست گفت: مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان مبنی بر موظف بودن سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به تامین اعتبارات مورد نیاز این شورا از سال 85 تا کنون مغفول مانده است.

همایون قنواتی افزود: شورای فرهنگ عمومی استان در یکی دو سال گذشته تشکیل نشده و پیش از آن نیز جلسات به طور نامنظم تشکیل می شد.

وی همچنین با اشاره به مطالعاتی که درباره شاخص های فرهنگ عمومی مردم خوزستان انجام شده اظهار کرد: مشارکت و حضور اجتماعی مردم، تجاوز به نظم اجتماعی و حقوق دیگران، آداب و سنن و مراسم، نابسامانی روحی و اعتقاد به خرافات، شیوع اعتیاد و فحشا و بیکاری، صله رحم، بی ثباتی خانواده، مراعات آداب و سنن خانوادگی، بی هویتی و ناهنجاری رفتاری، مصرف کالاهای تجملی، تخلفات سازمانی، بهره وری و کیفیت محصولات و عدم رعایت ایمنی و بهداشت بخشی از شاخص هایی بوده که مورد توجه این مطالعات قرار گرفته است.

*1.6 میلیون نفر درگیر پرونده های قضایی

معاون اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خوزستان نیز در این نشست نسبت به افزایش پرونده های قضایی در استان هشدار داد و گفت: پارسال 800 هزار پرونده وارد دستگاه قضایی شده است به این معنی که حداقل یک میلیون و 600 هزار نفر از مردم در راهروهای دادگستری خوزستان حضور یافته اند.

عبدالحمید امانت بهبهانی یکی از مشکلات اساسی خوزستان را آمار فزاینده طلاق دانست و افزود: ازدیاد خشم و عدم کنترل اجتماعی از مواردی است که باعث مشکلات زیاد و قتل در خوزستان شده است.

وی اضافه کرد: قانون گریزی و عدم تمکین به قانون از موارد دیگری است که خوزستان با آن دست به گریبان است به طور مثال استفاده از سلاح و تیراندازی در مراسم رایج شده است.

امانت بهبهانی با تاکید بر تعیین سیاست های فرهنگی استتان در شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: باید از کلی گویی پرهیز شود و آنچه مورد نیاز استان است احصا و برای آن برنامه ریزی شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار