اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۴
  عبدالرحمن نیک سرشت

بدون تردید یکدست  شیعه بودن اکثریت  مردم خوزستان و نیز نوع تنوع هویتی اقوام درون آن ، در پروسه ملت سازی ، از جمله فرصتی غنیمتی و نیز  دستاوردی تاریخی است که بی اهمیتی بدان ، از سوی کارگزاران دولتی و دست اندر کاران حکومتی نوعی خودزنی در مقوله ی دفاع از منافع  ملی و نیز  اهمال در حراست از امنیت منطقه ای است.

متاسفانه ،  گاها ، از بعضی اشخاص ، نوعی بدسلیقه گی دیده می شود مبتنی بر  حاکم کردن رقابت منفی سیاسی در بین  اقوام  خوزستان که نهایتا به واگرایی اجتماعی منجر می شود. مثلا افرادی ، "خود مطلق بین "با پر رنگ کردن ژنتیک نژادی قوم خود ، صرفا مدعی هستند که تنها ایرانی کشور خودشان هستند که  برخورداری از اصالت باستانی _ ایرانی دارند. این دسته افراد خود را بر سایر فرزندان اقوام دیگر برتر شمرده و نیز فخر فروشی می نمایند.

 شوربختانه  ، آن ها میزان تعلقات ملی و همچنین درجه ی وفاداری خود  را  به کشور در تناسب با دیگران ، افزون تر تصور نموده و از این رهگذر یک سری توقعات نورچشمی بودن و یا  ویژه برای خود فرض نموده و در نتیجه انتظار دارند دولت و یا حاکمیت ، بر اساس این پندار واهی و پوچ انگارانه ، دیگر اقوام را نادیده ، دست چندم بیانگارد!

بیدرنگ و خیلی سریع ، نخبگان درون و بیرون از حاکمیت باید  این افراد را توجیه نمایند و نیز بهتر است که این افراد ،  نسبت به درک صحیح از مفهوم دولت _ ملت ، همواره  تحت  آموزش های  درست سیاسی  قرار گیرند ، و نباید  این گونه ، به حال خود و  بی تفاوت رها شوند ، واقعا این افراد سوراخ دعا را گم کرده اند و در افکار جزیره ای خود در اسارت آموزه های غلط نژاد پرستانه گیر افتاده اند!

البته ناگفته نماند در مقابل این  توقع بی جا و آموزه ی غلط ، یک نوع  باوری های خطرناک دیگری ، به نام " خود غریبه پنداری"  وجود دارد که مانند تصورات و توقعات ساده اندیشانه ی فوق الذکر ، در جهت تفرقه و انشقاق وحدت اجتماعی عمل می نماید ، این موضوع که ، افرادی از قومی دیگر وجود دارند که این القائات خانمانسوز دسته ی اول را جدی می گیرند و با نادیده گرفتن تعلقات ملی ، منطقه ای ، تاریخی  وقومی خودشان ، در هماوردی و ستیزه جویی  با دسته ی اول ، صف آرایی کرده و در نفی پیوندهای ملی ، تاریخی ، مذهبی ، جغرافیایی، وصلتی و هویتی  خود با سایر اقوام هموطن دیگر ، کوشش می نمایند و در نتیجه خود را در بین  ملت ایران ، غریبه می پندارند !

ناگفته نماند تعداد این افراد در میان اقوام خوزستانی  کم است ولیکن تبلیغات و حجم القائات فکری و باوری های غلط آنها بسیار است و ممکن است در آینده شیوع بیشتری یابد!

بنابراین توضیحات واضح و آشکار ، نگارنده بر اهمیت پروسه ی ملت سازی در خوزستان نیل بر تقویت تعلقات هویتی و پیوندهای تاریخی مردم و اقوام این خطه تاکید می ورزد و از مسوولین و دست اندرکاران درخواست می نماید با رفع فقر ، تبعیض و فساد ، و نیز با به حساب آوردن همه احاد مردم ، در توزیع عادلانه ی ثروت ، قدرت و فرصت ، در زدودن این دو انگاره ی غلط ، با اقدام و عمل موثر خود اهتمام جدی بفرمایند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار