شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳

24 مقام موسیقی شوشتری به نام دیگر ثبت شد. 24 مقام موسیقی شوشتری‌ها به نام دزفولی‌ها در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. این اقدام منجر به اعتراض بسیاری از هنرمندان جنوبی ایران شد و آن‌ها در یک گردهمایی خواستار تجدید نظر سازمان میراث فرهنگی در این زمینه شدند. پیشتر نیز دوستداران میراث فرهنگی تهیه دوباره پرونده ثبتی تنگه واشی که 58 سال پیش در فهرست میراث فرهنگی جای گرفته بود را مورد انتقاد قرار دادند.

در پنجمین همایش ثبت ملی، پرونده‌ای در زمره آثار معنوی ایران جای گرفت که به دلیل بی‌دقتی سازمان میراث فرهنگی در بررسی صحت و سقم داده‌های تاریخی، باعث اعتراض بسیاری از هنرمندان در جنوب غربی ایران شد.

«مجتبی گهستونی»، سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان که در گردهمایی روز جمعه هنرمندان موسیقی در شهر تاریخی شوشتر حضور داشته، درباره دلیل این گردهمایی به CHN می‌گوید: «به دنبال ثبت "موسیقی بیست و چهار" مقام در فهرست میراث معنوی که در آن دزفول خواستگاه این موسیقی معرفی شده؛ هنرمندان موسیقی شوشتر در تالار فرهنگ این شهر تاریخی جمع شدند و بیانیه‌ای درباره این سرقت فرهنگی صادر و این اقدام را محکوم کردند. آن‌ها خواستار تجدید نظر سازمان میراث فرهنگی در این خصوص و جلوگیری از صدور شماره برای این پرونده ثبتی شدند.»

به گفته او، هنرمندان شوشتری در این گردهمایی درباره ویژگی‌های موسیقی بیست و چهار مقام و ریشه‌های تاریخی آن که به خواستگاهش یعنی شوشتر بر می‌گرد، سخنرانی کردند.

گفته می‌شود که در سومین همایش تاریخی که در شهرکرد برگزار شد، ردیف‌های موسیقی شوشتر به روایت "کاظم اهلی" در فهرست میراث ملی جای گرفت، اما بعد از گذشت یک سال از این موضوع به یکباره و بدون اطلاع‌رسانی قبلی و استعلام از نهادهای تخصصی موسیقی پرونده‌ای دیگر تحت عنوان 24 مقام در پنجمین همایش ملی ثبت آثار تاریخی ارایه شد.

گهستونی درباره چگونگی ماجرای ثبت این پرونده در پنجمین همایش ثبت ملی، توضیح می‌دهد: «پرونده‌ای که به نام بیست و چهار مقام به عنوان موسیقی دزفول ثبت شد، یکباره بدون هماهنگی با کارشناسان رسمی سازمان میراث فرهنگی به همایش اعزام شده بود، به طوریکه این کارشناسان نتواستند، از این پرونده دفاع کنند به همین دلیل، فرد دیگری برای معرفی این مقام‌ها به نام ذزفول معرفی شد و از این پرونده دفاع کرد.»

براساس گفته‌های هنرمندان حاضر در این همایش، فردی که از این پرونده دفاع کرد، کسی است که با حضور در شوشتر در منزل اساتید برجسته به جمع آوری اسنادی در خصوص مقام‌های شوشتری و به خصوص بیست و چهار مقام این شهر تاریخی که موسیقی اصیل آن همچنان مورد توجه همگان است، اقدام کرده بود. او در میان دستگاه‌های موسیقی شوشتری که همچنان کاربرد دارد، اسنادی را جمع‌آوری می‌کرده و در نهایت این فرد هم همین اسناد و مدارک را به نام موسیقی دزفول ارایه داده است.

گفته می‌شود که هنرمندان شوشتری در تماسی تلفنی با "آتوسا مومنی"، مدیرکل اداره ثبت آثار ملی، مراتب اعتراض خود را به او رساندند و وی هم قول پیگیری در این زمینه را تا کنون داده‌است.

هنرمندان شوشتری در این زمینه بیانیه‌ای نوشته و در آن این اهمال کارشناسان میراث فرهنگی در زمینه ثبت این اثر به نام دزفولی‌ها را محکوم کردند. این بیانیه به زودی منتشر می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار