شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۸۸۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰


عبدالکریم حلفی
کارشناسی ارشدمشاوره و راهنمایی
 

پیشرفت علم همیشه خوب و سازنده نیست یعنی همه مسائل دنیا دو صورت دارند.منفی و مثبت، فناوری هم اینگونه است.

انشتین جمله جالبی دارد که می گوید« از روزی می ترسم که تکنولوژی از تعامل انسانی پیش بگیرد.چنین نسلی از احمق ها خواهد داشت» این جمله بارمفهومی بالایی دارد. که تکنولوژی درجهت بهبوداموراستفاده میکنیم،اگر قرار باشد همه زندگی ما را فرا بگیردفاتحه انسانیت و مهربانی را باید خواند.

از چه سنی برای کودکان موبایل بگیریم؟

موبایل یکی از محصولات فناوری است که مزایای بیشماری دارد و به ویژه در این عصر که موبایل تقریبا همه کار می کند و علاوه بر تلفن ، دوربین، کامپیوتر ، حسابداری و نیز هست اما همین موبایل دوست داشتنی که نفس بسیاری از ما به آن وابسته است برای کودکان مضر و مخرب است متاسفانه خیلی از والدین درمورداینکه کوچک آنها گوشی موبایل داشته دارد،با افتخار صحبت می کند.

کودک 5 یا 6 ساله ای که گوشی هوشمند به دست میگیرد آیا واقعا از محدویت های و روش استفاده آن آگاهی لازم را دارد.آیا پدر و مادراحساس نمیکنند نباید این وسیله از این سن در اختیاراو قرار نگیرد.

البته برخی از والدین از اینکه تا قبل از 12 تا 17سالگی برای فرزند خودموبایل تهیه کنند اکراه دارند برخی خانواده ها از اینکه موبایل در اختیارفرزند خود قرار دهندمی ترسندزیرا هراس دارند مبادا باعث انحراف او شود.

واقعیت همین است که والدین نباید به فرزندان دبستانی یا دوره راهنمایی خود موبایل بدهند زیرا با این کاراین آزادی را به آنها میدهند که وارد شبکه های اجتماعی آنلاین یا متاسفانه با دوستان نامناسب ارتباط های مخفیانه داشته باشندوقتی یک گوشی هوشمند در اختیاریک نوجوان باشد او به طور دائم به اینترنت دسترسی دارد و اینترنت نیز با همه خوبی ها سایت های دارد که برای فرزندان ما به هیچ وجه مناسب نیستند.

بهترین سن برای خرید گوشی برای فرزندان دوره دبیرستان و پیش دانشگاهی است دختر و پسر در این سن دیگر کودک نیستند و می توانندتا حدودی خوب و بد را تشخیص دهند لذا اضافه میکنم در این دوره (دبیرستان ، پیش دانشگاهی) وقتی والدین برای فرزندان خود موبایل می گیرند ابتدا با ملایمت و درایت فرهنگ استفاده را به آنها آموزش دهند که مبادا استفاده و بازی کردن با موبایل به درس و تحصیل آنها لطمه ای وارد کند و والدین به طور غیر مستقسم که حساسیت زیادی نشان ندهند واز دور مراقب و راهنما گر فرزندانشان در جهت استفاده درست و صحیح از موبایل را داشته باشند.

جنبه های مثبت و منفی تکنولوژی

وسایل ارتباطی امروزی یک جنبه مثبت و یک جنبه منفی دارند . جنبه مثبت تکنولوژی انسانها یا افرادی که از ما دور بودند و یا دورهستند به مثابه این تکنولوژی انسانها را به هم نزدیک می کند.

جنبه منفی تکنولوژی که واقعا مایه تاسف است که افراد جامعه به آن توجه نمی کنند و کاملا زندگی آن ها را فرا گرفته است ، افرادی که نزدیک ما هستند و در کنار ما زندگی میکنند را از ما دور کرده است و موجب گسستگی خصوصا بین اعضای خانواده شده است(باتوجه به برنامه امروزی مثل واتساپ،تلگرام و...) 

امید است فرهنگ استفاده از این تکنولوژی که حاصل پیشرفت علم بشری به نحو احسن در زمان و موقعیت خود مورد استفاده قرار گیردو بیشتر به تعاملات مستقیم و چهره به چهره سوق پیدا کنیم و نذاریم این امکانات جای روابط نزدیک و عاطفی خانواده را پر کند و بی مهری و بی عاطفی در خانواده ها یا کلا جامعه رواج پیدا کند

بااین امکانات صنعتی که در حال پیشرفت می باشد حاصل این صنعت خانواده ها در زیر این چرخ دنده های صنعت له میشود و کانون گرم خانواده به یک کانون سرد و بی مهر و بی محبت تبدیل شده و بخاطر همین مسائل فرزندان ما از کمبود عاطفی رنج میبرند و همیشه در بیرون از منزل این کمبود را پرمیکنندکه بعدها به آنها آسیب میرساند و مقصر خانواده ها هستند.

در یک جمله عرض میکنم : خانواده مادر جامعه است.

عبدالکریم حلفی
کارشناسی ارشدمشاوره و راهنمایی


برچسب ها: عبدالکریم حلفی
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
زینب عقیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment نظرمن درصدی هست باید همین کا ر خانواده درست کند که فرزندان خودشون در برنامه های بد نرند
comment
زینب عقیلی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۳
comment
0
0
comment همین ما باید اگر گوشی خریدیم برا فرزندانمان باید بهش بگیم که این گوشی اشتراک گذاری داره یعنی این گوشی برای منو تو هست نگیم این گوشی فقط برا تو هست تا اگر یه وقت بهش گفتیم گوشی بده بهمون بده یا یه موضوع دیگه بچه زیر پتو خوابیده و زیر باگوشیش بازی میکنه. بعد هم باید جا گوشی درست کنیم که غوانین اخترام بشا یعنی من باید ساعت 11/30گوشی بزارم تو جاش و برم بخوابم....... خدمت اقای حلفی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار