در کشور ما سالانه یک میلیون تن تولید خرما داریم که 10 درصد آن صادر و 50 درصد مصرف داخلی و 40 درصد آن ضایعات است

"> 40 درصد خرمای تولیدی، ضایعات است !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳

در کشور ما سالانه یک میلیون تن تولید خرما داریم که 10 درصد آن صادر و 50 درصد مصرف داخلی و 40 درصد آن ضایعات است

اختصاصی شوشان : اولین همایش ملی خرما و امنیت غذایی استان در روزهای 26 و 27 مهرماه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار خواهد شد. این همایش با محوریت ارزش غذایی و خواص فراسودمندی خرما و جایگاه مهم آن در تغذیه و سلامت افراد ، توسط معاونت غذا و داروی استان برگزار می شود .

دبیر اجرایی و مدیر نظارت این همایش در نشست مطبوعاتی که صبح امروز در محل معاونت غذا و داروی استان برگزار شد گفت : امنیت غذایی بدان معناست که فردی بتواند به غذای سالم دسترسی داشته باشد و خرما یک منبع انرژی و غذایی بسیار خوب است.

به گزارش پایگاه خبری شوشان ، سیمین فقهی گفت : یکی از اهداف ما در برگزاری این همایش نشان دادن اهمیت بالای خرما در سلامت افراد است تا مردم به این باور برسند که خرما باید جز سبد کالای آنان باشد. خرما به عنوان یک غذای کامل محسوب می شود ولی متاسفانه جز سبد کالای مصرفی مردم نیست .

وی در ادامه خاطر نشان ساخت : خرما هم اکنون در جایگاه شایسته خود قرار نگرفته است .خرما نه تنها به عنوان غذا بلکه در برخی موارد نیز به عنوان دارو استفاده می شود . یکی از محورهای برگزاری این همایش بررسی مشکلات موجود در صنعت خرماست تا تنوع و بازار پسندی آن بیشتر شود چنانچه مردم به خرمای قابلیت دار راحت تر دسترسی داشته باشند .به طور مثال نداشتن بسته بندی شکیل و مناسب برای خانوار باعث شده تا مردم این غذا را در سبد خود نگنجانند .

مدیر اجرایی این همایش گفت :180 مقاله در این رابطه ارسال شده است که از این میان 150 مقاله انتخاب شده اند و در اختتامیه همایش نیز به 3 مقاله برتر جوایزی اهدا خواهد شد . تعداد غرفه های موجود دراین نمایشگاه 10 عدد است 8 عدد در اختیار کارخانه هایی که مجوز از ما دارند قرار خواهد گرفت و 2 عدد دیگر مربوط به صنایع دستی و موسسه تحقیقاتی خرما و میوه های گرمسیری است. در حاشیه همایش نیز سه کارگاه آموزشی برپا خواهد شد.

سیمین فقهی گفت : در کشور ما سالانه یک میلیون تن تولید خرما داریم که 10 درصد آن صادر و 50 درصد مصرف داخلی و 40 درصد آن ضایعات است .اگر خرما در بسته بندی های مناسب عرضه شود و مجوز بهداشتی بگیرد تمام کنترل های لازم که می تواند خرما را تبدیل به یک غذای سالم کند قبل از بسته بندی اعمال ، و در نهایت توسط ما کنترل خواهد شد.

وی در ادامه گفت : خرما از جایگاه غذایی اش خارج شده و یک ارزش مذهبی پیدا کرده است به طور مثال مردم در ماه رمضان و مراسم ترحیم بیشتر از خرما استفاده می کنند در صورتی که ،خرما می تواند هر روز مورد استفاده باشد.تقریبا ارزش غذایی انواع خرما برابر است ولی در خواص ظاهری ، درجه رطوبت و نرمی و خشکی آن تفاوت هایی وجود دارد .

وی خاطر نشان کرد: نه تنها خود خرما بلکه نخل خرما نیز می تواند در صنایع تبدیلی دیگر مورد استفاده قرار گیرد در صورتی که در استان ما این صنایع وجود ندارد .مشکل عمده ما بازار یابی مناسب است . رتبه صادراتی خرمای ما بین اول تا سوم است در حالی که رتبه در آمد حاصله ما از آن بین هفتم تا نهم است. خرمای ما معمولا به مقدار زیاد به صورت فله صادر می شود و در کشورهای دیگر بسته بندی می شود و با قیمت بالاتر صادر می گردد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار