شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۰۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۴
معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان: سازمان در قبال منابع آبی موضع دارد
وزیر نیرو طی صورت جلسه ای اعلام کرد هر آن چه زمین در طرح 550 هزار هکتاری قرار دارد مشمول طرح کشاورزی است.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان گفت: با بخش دوم طرح 550 هزار هکتاری موافقت شده است و وزیر نیرو طی صورت جلسه ای اعلام کرد هر آن چه زمین در طرح 550 هزار هکتاری قرار دارد مشمول طرح کشاورزی است.

حمیدرضا خدابخشی روز سه شنبه در بازدید از طرح زهکش های CMD و EMD در دشت آزادگان اظهار کرد: طرح مقام معظم رهبری طرح توسعه جدید نیست و قرار نیست 550 هزار هکتار دیگر به آن اضافه شود.

وی گفت: در ابتدا ، اراضی کشاورزی استان خوزستان براساس دستور مقام معظم رهبری و نامه ای از طرف پنج مقام مسئول 500 هزار هکتار زمین آبی تعیین شد که 800 هزار هکتار دیگر باید به آن اضافه شود. او با بیان این که مجموع اراضی استان به یک میلیون و 300هزار هکتار اراضی آبی می رسد توضیح داد: طرح مقام معظم رهبری طرح 800 هزار هکتاری است و هیچ کسی نیز حق ندارد از این عدد عدول کند. 

وی گفت: اما از آن جایی که 800 هزار هکتار هزینه بسیار سنگینی است طبق پیشنهاد موسسه جهاد نصر تصمیم بر این گرفته شد که با توجه به منابع مالی قابل استحصال در کشور، طرح به 550 هزار هکتاری تبدیل شود و 300 هزار هکتار آن باقی بماند تا منابع مالی آن تخصیص داده شوند.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان افزود: در این طرح 50 هزار هکتار در استان ایلام و 500 هزار هکتار در استان خوزستان قرار داد.

وی اضافه کرد: همچنین طرح های سازمان آب و برق با وزارت نیرو جزو طرح های مقام معظم رهبری نیستند اما متناظر بر آن ها هستند. او با اشاره به مشکلات زهکش های دشت آزادگان گفت: طبق توافق ما با جهاد کشاورزی استان کشت سه هزار هکتار شلتوک مصوب شده است اما این میزان به 15 هزار هکتار افزایش یافته است .

خدابخشی گفت: این میزان حجم زهاب را افزایش داده است البته هنوز جای نگرانی وجود ندارد و زهکش ها جوابگوی تخلیه آن بوده اند و آب را عبور می دهند اما این اتفاقات جزو عواملی است که موجب سرریز شدن آب از زهکش ها شده است. 

برای لایروبی زهکش ها اعتباری داده نشده است

وی با اشاره به لایروبی زهکش ها بیان کرد: از سال 1391 موضوع لایروبی زهکش ها را دنبال می کنیم اما هنوز اعتباری به آن تخصصی داده نشده است این در حالی است که بارها این موضوع را به معاون رییس جمهوری، رییس هیات بازرسی طرح سفر مقام معظم رهبری، مدیرکل معاونت برنامه ریزی مکاتبه کرده ایم و آن ها نیز دلیل ندادن اعتبار را نبود نقدینگی اعلام کردند.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به نبود آموزش های لازم به کشاورزان و هوشمندسازی سیستم آبیاری گفت: یکی از مجادله های همیشگی ما با جهاد کشاورزی نبود آموزش به کشاورزان است. 

وی گفت: جهاد کشاورزی باید تکنولوژی را بکار گیرد و آن را به کشاورزان آموزش دهد تا کشاورزان توسط اپلیکیشن های جدید از زمان شروع آبیاری شان مطلع شوند.

او درباره احداث بندهای خاکی روی زهکش ها توسط شرکت های نفت و کشاورزان توضیح داد: کسانی هستند که بر زهکش ها نظارت می کنند اما این طور نیست که برای یک سازه 60 کیلومتری نظارت روزانه داشته باشیم چراکه آب جاری است و مسیر همولانی است.

شرکت توسعه نفت پنهانی بندهای خاکی در زهکش را ایجاد کرده است

خدابخشی افزود: انحرافی که شرکت توسعه نفت در مسیر زهکشCMD ایجاد کرده دقیقا زمانی اتفاق افتاده که ناظر ما کمی پیش از شروع عملیات نفت از آنجا گذر کرده بود و در واقع شرکت نفت به صورت پنهانی این کار را کرده است.

وی بیان کرد: اگر شرکت نفت پیش از انجام عملیات روی زهکش ها موضوع را اطلاع می داد علاوه بر این که جلوی آن ها را نمی گرفتیم بلکه راهکارهای خودمان را پیشنهاد می دادیم تا مشکلی برای زهکش ایجاد نشود.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با بیان این که نزدیک شدن به محدوده های آبی نیاز به مجوز وزارت نیرو یا نماینده آن در منطقه دارد تصریح کرد: به خاطر این کار بدون مجوز شرکت توسعه نفت هنوز خسارتی از آن ها نگرفته ایم. وی گفت : سازمان محیط زیست در این باره طرح شکایت کرده است اما ما طرح دعوی نکردیم به محض آماده شدن مستندات توسط دفتر حقوقی این کار را خواهیم کرد.

سازمان آب و برق خوزستان در قبال منابع آبی موضع دارد

وی با بیان این مطلب که سازمان آب و برق خوزستان در قبال منابع آبی موضع دارد اظهار کرد: سازمان آب و برق خوزستان یک سازمان توسعه ای و دورن گرا است و به خاطر این که خدماتش بیرون شهر اتفاق می افتد بسیاری از مسایلش را رسانه ای نمی کند.

معاون طرح توسعه سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به این که برای فعالیت نفت در هور العظیم برنامه و راه کار داشتیم گفت: ما به نفت اعلام کردیم محیطی که قرار است خشک کنید باید به اندازه حفاری باشد و فقط نقطه را خشک کنید اما متاسفانه این کار را نکردند. 

خدابخشی اعلام کرد: هفته آینده مناقصه ای برای انتخاب پیمانکار زهکش، ایستگاه پمپاژ و فعالیت های تکمیلی انجام می شود. او با اشاره به موقتی بودن زهکش ها تاکید کرد: بیش از 100 میلیارد تومان برای دایمی کردن زهکش ها لازم است. 

همچنین فرشاد اسماعیل زاده، مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه با ارایه گزارشی از وضعیت و عملیات اصلاحی زهکش های دشت آزادگان گفت: زهکش CMD در اوایل سال 1370 احداث شد و طول آن 52 کیلومتر است و زهکش EMD نیز با طول 44 کیلومتر در اوایل سال 1380 احداث شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرایی این دو زهکش بیان کرد: جمع آوری زهاب نواحی عمرانی یک و 2 و شبکه آبیاری و زهکشی حمیدیه راست، بخشی از اراضی جنوب کرخه نور و واحدهای عمرانی 6 و هفت، توسعه چمران از اهداف این زهکش ها است.

مدیر اجرایی شبکه حوزه کرخه افزود: این دو زهکش پیش از این برای پیشگیری از خسارت های ناشی از سیلاب های دهه 70 و نیمه دوم دهه 80 قبل از احداث سد کرخه ساخته شدند.

وی با اشاره به دلایل بروز مشکلات در این دو زهکش گفت: آبیاری غیر منطقی با الگوی کشت شبکه های مدرن احداث شده باعث سرریز سطحی آب شیرین به درون زهکش ها و آورد بیش از ظرفیت نظیر کشت شلتوک شده است.

وی گفت: همچنین احداث بندهای متعدد خاکی توسط پیمانکاران بنا به درخواست های متعدد اهالی جهت تردد به اراضی طرفین زهکش، احداث بندهای متعدد خاکی توسط شرکت توسعه نفت و شرکت های تابعه جهت عبور تاسیسات و خطوط لوله سیالات و ایجاد فضای سبز و احداث بندهای خاکی و شکاف برم های زهکش ها جهت ایجاد تالاب های صید پرندگان موجب بروز مشکلات در زهکش ها شده است. 

اسماعیل زاده افزود: همچنین احداث ابنیه در مسیر زهکش ها توسط سازمان ها و ارگان های غیر، نظیر موسسه نصر و ایجاد مسیرهای انحرافی با ظرفیت عبور کمتر از مقطع اصلی باعث کاهش سرعت آب در زهکش شده است و وجود آب شیرین ناشی از آبیاری غیر اصولی سرریز شده به زهکش با سرعت کم ، تمرکز و تجمع نی در زهکش ها را به همراه داشته است.

وی اعزام ماشین آلاتی از قبیل بیل مکانیکی، لودر، تریلی کمرشکن، کمپرسی و تانکر حمل سوخت به منظور لایروبی و پاکسازی مقطع انتهایی زهکش به طول هشت کیلومتر از نیزار به طور کامل و حذف بندهای خاکی کل مسیر زهکش را از جمله اقدامات انجام شده در آن جا دانست.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
comment
2
0
comment با سلام ،حق کشاورزان بهبهان برای تحقق طرح پانصدوپنجاه هکتاری محقق نشده ،از مسولین انتظار میرود دین خود را به کشاورزان منطقه با توجه به حاصلخیزبودن خاک آن ادا نمایند
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار