اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
در «هفت» رخ داد؛
در بخشی از هفت میان حسین شمقدری و یاسر عرب نیز چالش به وجود آمد و یاسر عرب گفت: حسین شمقدری با رویکرد سیاسی...
برنامه سینمایی هفت در حالی امشب -جمعه 12 شهریورماه- ساعت 22:47 روی آنتن شبکه سه سیما رفت که فیلمسازی اجتماعی با دعوت میهمانانی اشتباه مورد بررسی قرار گرفت و بهروز افخمی نگاه خود را در حضور مهمانان عرضه کرد؛ رویکردی که باعث شد تا ارزیابی درست و دقیقی درباره سینمای اجتماعی نشود.
 
به گزارش «تابناک»؛ بهروز افخمی در ابتدای برنامه این هفته هفت بهروز افخمی اعلام کرد گویا برخی خردسالان 7،8 ساله اخیرا به برنامه هفت علاقمند شده اند! او از فروش استثنایی فیلم‌های سینمای ایران تمجید و فروش فیلم‌های «ناردون» و علی الخصوص «فروشنده» را فوق العاده عنوان کرد. 
 
او تاکید کرد: مجموع فروش سینمای ایران در سال 95 از شب گذشته از 100 میلیارد تومان گذشت و با فروش رو به رشد فیلم ها، به نظر می آید تا 3 هفته پایانی تابستان به رقم استثنایی 120 میلیارد تومان برسیم. یعنی 18 میلیون تماشاچی. و اگر این روند ادامه یابد می توان پیش بینی 30 میلیون تماشاچی را تا پایان سال 95 کرد.

افخمی افزود: این یعنی بیش از 100 درصد افزایش مخاطب. البته این به معنای مدیریت درست سینما نیست و باید امسال را سال استثنایی دانست که تنوع و کیفیت فیلم ها سبب این موضوع شده است. امیدواریم این فرصت استثنایی از دست نرود.
 
بررسی سینمای اجتماعی با حضور آقازاده شمقدری 
پس از پخش ویژه برنامه‌ای برای بزرگداشت داود رشیدی، افخمی به انتقاد از برخی پاپاراتزی‌ها پرداخت و گفت از برنامه هفته پیش مونتاژی از گفته‌های مهران غفوریان در فضای مجازی پخش شده که انگار منظور او از فیلمی که گفته بود بعد از رقصیدن در آن گریه کرده است،‌ «ناردون» بوده است. او این گونه رفتار را یک تقلب کثیف دانست که تنها مختص پاپاراتزی‌های ایرانی است.
 
مسابقه پیامکی «هفت» با سوالی همراه بود که پاسخش مشخص است و برای دریافت همین پاسخ این سوال مطرح شده است. در مسابقه پیامکی «هفت» پرسیده شده بود: «ترجیح می دهید سینما، مشکلات و مسائل اجتماعی را با چه شیوه ای بیان کند؟
1. با زبانی طنز و شیرین
2. با زبانی تلخ و گزنده»

سپس هومن سیدی به همراه سیدمحسن فاطمی در میزگردی به بررسی سینمای اجتماعی در ایران پرداختند. افخمی در حالی با حضور سیدی به بررسی سینمای اجتماعی پرداخت که به نظر می‌رسد عدم حضور کارگردان‌های صاحبِ آثار شاخصِ سینمایی اجتماعی معنای مشخصی دارد و احتمالاً افخمی مجبور بوده با این فیلمساز این برنامه را پیش ببرد.
 
سیدی درباره سختی فیلمسازی اجتماعی در ایران گفت: من برای فیلمی مثل «سیزده» باید 6 ماه بجنگم تا اثبات کنم من را مثل دیگران نبینید. من به دنبال نمایش یک معضل اجتماعی هستم، ارائه راه حل کار من نیست چون من دکتر نیستم اما پاک کردن راه حل ساده ترین مسئله است. ما باید جرات داشته باشیم و درباره این مسائل خودمان حرف بزنیم.

وی درباره ذهنیت اشتباهی که برخی فیلمسازان و جشنواره‌های خارجی نسبت به فضای ایران دارند نیز گفت: در یکی از اکران های خارجی یکی از مخاطبان با تعجب از من پرسید مگر شما در ایران متالیکا گوش می دهید؟ مگر کافه دارید؟! این مسئله من را به گریه واداشت. گفتم درباره ایران چه تصوری کرده اید؟ چنین تصویری از ایران دارند. اصلاح این تصویر اصلا غلط نیست.

هومن سیدی در پاسخ به پرسش بهروز افخمی که به نظرش چه فیلم اجتماعی ای در سینمای ایران توانسته تاثیرگذاری بسیاری روی جامعه بگذارد، از «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی نام برد.
 
بررسی سینمای اجتماعی با حضور آقازاده شمقدری 
سیدی در بخشی دیگر از موضع‌گیری‌اش گفت: اینکه کارگردانی با ساخت یک فیلم، سیاه نمایی کند و تصویر زشتی از ایران نشان دهد تا بتواند جایزه‌ای بدست بیاورد، این خودفروشی است. اما فیلمی مثل قصه‌ها را نمی‌توان جزو این دسته به حساب آورد، چون مشکلات جامعه را به نمایش درمی‌آورد.
 
فاطمی مهمان مقابل سیدی اظهار داشت: این تصور غلط است که بگوئیم بر طبق نظریه مطابقت، فیلمساز تنها می تواند گزارشگر واقعیت باشد و بدون هیچ بارقه ای از امید، حرف بزند. چون زبان رسانه و سینما زبان ساخت است. او واقعیت را می سازد. اگر فیلمساز خود را صاحب رسالت بداند - حال آشکار یا پنهان - که به احیای اجتماعی کمک کند، باید طلوعی را در کنار غروب متصور شود و در کنار افول به اوجی هم اشاره کند.

سیدی تاکید کرد: من خیلی اعتقادی به این جریان ندارم. در کنار هپی اند فیلم هایی که داریم و با پایان خوشی به پایان می رسد، یک فیلم بدون امید هم می توان متصور بود که مخاطب با تماشای آن حس کند یک خواب وحشتناک و کابوس را از سر گذاشته و بگوید خداروشکر که دچار این مسئله نیستم!
 
افخمی در نهایت به علی معلم برای اثبات نگاهش متوسل شد و گفت: علی معلم چیزی گفته که برایم جالب بود. او سال گذشته گفت: زنگ پایان سینمای اجتماعی سیاه نما جشنواره ای زده شد چون «ابد و یک روز» اوج این جنس سینما بود و بهتر از این نمی شود.

سیدی در پاسخ گفت: به نظرم این حرف شوخی است. چون امروز موفقیت های آقای فرهادی در جهان برای بسیاری انگیزه تلاش بیشتر در این مسیر می شود. و من با این بخش حرف آقای معلم مخالفم و حتما فیلمی بهتر از «ابد و یک روز» ساخته خواهد شد.

بعد از این گفت و گو، تحلیل سیدحسن حسینی از فیلم های اجتماعی در سینمای جهان پخش شد که به محتوای اجتماعی در سینمای جهان پرداخت. در ادامه این برنامه، پشت صحنه ساخت نخستین فیلم سینماییِ فلورا سام پخش شد. «هفت» صرفاً به پشت صحنه تولید برخی فیلم‌های سینمایی می‌رود که چینش این فیلم‌ها در کنار هم معنای خاصی می‌دهد.
 
بررسی سینمای اجتماعی ایران با حضور آقازاده شمقدری
 
هفت در بخش دیگر با حضور یاسر عرب و حسین شمقدری، از مستندسازان به بررسی مستند اجتماعی در ایران پرداخت. حسین شمقدری پسر جواد شمقدری رئیس پیشین سازمان سینمایی و یاسر عرب مستندساز جوان در حالی به این برنامه درباره مستندسازی اجتماعی دعوت شده‌اند که این فیلمسازان در قیاس با مستندسازان برجسته و پرسابقه ایران، اولویت اظهارنظر درباره مستند اجتماعی را ندارند اما به هر حال جهت گیری برنامه افخمی به این سمت و سو و دور از شایسته سالاری است.
 
حسین شمقدری در برنامه هفت ادعا می‌کند برخی از مردم وقتی او را در خیابان می‌بینند به او  می‌گویند تو همان کارگردان میراث آلبرتا هستی. شمقدری همچنین به ذکر یکی از خاطرات خود‌ می‌پردازد و می‌گوید چند روز پیش پلیس به من دستور توقف داد و من می‌خواستم ابتدا فرار کنم اما وقتی که ایستادم پلیس به من گفت تو که میراث آلبرتا را می‌سازی بیا در مورد عدم اقتدار پلیس هم فیلمی را جلوی دوربین ببر!
 
شمقدری در پاسخ به این اتهام که با پول و حمایت حکومتی در ژست اپوزیسیون به نقد حکومت می پردازی، گفت: «وقتی برای مستند‌ «33 سال سکوت» طرح ایده اش را برای بسیاری از نهادها می بردیم، حاضر به حمایت نبودند تا اینکه ما مستند را با پول شخصی خود ساختیم و بعد دیدند قابل اعتماد بود.» و در عین حال حمایت مالی از سایر مستندهایش را تایید کرد و تامین مالی اش برای فیلمسازی را وظیفه مسئولان خواند!
 
در بخشی از هفت میان حسین شمقدری و یاسر عرب نیز چالش به وجود آمد و یاسر عرب گفت: حسین شمقدری با رویکرد سیاسی و به عنوان یک آقازاده وارد این فضا شده اما من عقبه‌ام روستایی است.
 
عرب همچنین تئوری افخمی رو به شدت به چالش کشید و گفت: تقلیل دادن مباحث به پول دادن سفارتخانه ها به فیلمسازان برای فیلمسازی اشتباه است و این گونه نیست. اپوزیسیون و جریان مقابل همه بر سر سفره نفت نشسته اند و اصلاً دعوا فقط بر سر این است که چه کسی سهم بیشتری ببرد.

همچنین گفت و گو با پوران درخشنده، کارگردان سینما در بخش «گپ هفت» قرار بود پخش شود که افخمی در پایان برنامه اظهار داشت به دلیل مشکل فنی این هفته پخش نشد و هفته آینده که این برنامه همچنان به سینمای اجتماعی می‌پردازد، این گفت و گو نیز پخش خواهد شد.

برچسب ها: هفت ، سینما ، شمقدری
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار