شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
رضا کیانی در گفتگو با شوشان: حضور خبرنگاران متخصص و مسلط در سرویس های مختلف خبری / باید بستر آموزش برای خبرنگاران فراهم شود
بهتر است اصحاب رسانه جایگاه ارزشمند خود را در رسانه ها حفظ کنند و به حوزه مسؤولیت های اداری و مدیرتی دولتی وارد نشوند. اگر قرار است خدمتی انجام پذیرد...
 

رضا کیانی فعال فرهنگی خوزستان در گفتگو با شوشان در رابطه با وضعیت رسانه های خوزستان گفت: رشد کمی رسانه ها در استان قابل قبول است اما در عین حال می بایست در اندیشه ارتقای سطح کیفی رسانه ها هم بود.

وی گفت: فضای رسانه ای استان بیش از پیش نیازمند حضور خبرنگاران متخصص و مسلط در سرویس های مختلف خبری است. هر خبرنگار باید بطور تخصصی در یک سرویس مشخص خبری  فعالیت کند و صدالبته تسلط لازم را هم بر مقتضیات حوزه تحت پوشش خبری خود داشت باشد و مناسبات آن را از زوایای مختلف با نگاه کنشگر ارزیابی کند.

 رضا کیانی با اشاره به ضروت تخصصی شدن خبرنگاران در حوزه های مختلف گفت: شایسته نیست که یک خبرنگار همزمان در چند حوزه مختلف به تولید خبر و گزارش بپردازد و در ساعت فراغت در پی جذب آگهی و پرداخنن به حاشیه های کاذب و قرار گرفتن در بازی های دور از منزلت اندیشه و قلم باشد.

کیانی ادامه داد: اینکه برخی یک خبرنگار همزمان چند سرویس مختلف مثلا ورزش و کشاورزی و میراث فرهنگی را  پوشش دهد  ، کاهش کیفیت و سطحی برخورد کردن در امر خبر و اطلاع رسانی را موجب خواهد شد. ما باید به سمتی حرکت کنیم که  خبرنگار متخصص  مثلا در حوزه اقتصاد یا میحط زیست یا فرهنگ و هنر و .. داشته باشیم. این مستلزم آموزش های لازم برای خبرنگاران است .

وی گفت: تنها تقسیم‌ کاری برای خبرنگاران کافی نیست ، بلکه علاوه بر تقسیم مسولیت باید بستر آموزش برای خبرنگاران حوزه های مختلف فراهم شود. هر خبرنگار در گام نخست می بایست حوزه تحت پوشش خود را بدرستی بشناسد و نسبت به آن دغدغه داشته باشد.

رضا کیانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیامدهای منفی خبرنگاران غیرتخصصی گفت: حضور خبرنگاران غیرمتخصص و ناآگاه و بی دغدغه نسبت به  حوزه خبر ،  موجب تولید اخبار بسیار سطحی و بدون دارا بودن کیفیت لازم ، تضعیف جایگاه نقد در رسانه ها و به طور کلی کم اعتنایی مردم ومسولین نسبت به رسانه ها خواهد شد.

وی ادامه داد: ایفای نقش روزنامه نگاران و خبرنگاران در جامعه می بایست به نحوی باشد که آحاد جامعه ضرورت آن را  احساس کنند ، به گونه ای که بود یا نبود یک رسانه و غیبت خبرنگاران شجاع و صاحب اندیشه حتی در اندک زمانی ، برای مردم قابل احساس باشد.

این فعال فرهنگی افزود: به نظرم بهتر است اصحاب رسانه جایگاه ارزشمند خود را در  رسانه ها و مطبوعات حفظ کنند و به حوزه مسولیت های اداری و مدیرتی دولتی وارد نشوند. اگر قرار است خدمتی انجام پذیرد در همان سنگر اندیشه ورز رسانه باشد. مدیران وظیفه برنامه ریزی و اجرای قانون را برعهده دارند و اهالی رسانه نیز مسولیت خطیر اطلاع رسانی ، نقد ، پرسشگری و پیگیری..  هیچ تضمینی نیست  که یک روزنامه نگار حرفه ای  یک مدیر توانمند اجرایی دولتی هم شود و یا برعکس . بی تردید یک روزنامه نگار در فضای رسانه آزادانه تر می تواند رسالت خویش را انجام دهد .

رضا کیانی در پایان گفت: در مسیر انتشار یک جریده افراد مختلفی از حیث سخت افزار و پشتبانی و هم از لحاظ نرم افزار و تغذیه فکری و نوشتاری در تلاشند اما به نظرم ضروری است که حدود کاری افراد در فضای یک رسانه حفظ شود. شایسته نیست افراد فعال در بخش پشتیبانی  و جذب آگهی بدون  تخصص ، در بخش نرم افزار و حوزه خطیر  قلم و تعین سیاستهای رسانه دخیل شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار