شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴

شوشان : اداره شیلات شهرستان هندیجان از استقبال پرورش این آبزی خبرداده و ابراز خوشنودی کرده وآماده گی خود را برای هرگونه همکاری و اعطای تسهیلات و کمک های مشاوره ای و هماهنگی به پرورش دهنده جوان خوداعلام نموده است.

آرتمیا یکی از انواع مهم و نسبتاً گسترده سخت پوستان است که از آبهای لب شور تا آبهای شور که میزان املاح آنها ممکن است تا چند برابر آب دریا باشد زندگی میکند . اسم علمی این سخت پوست به زبان لاتین با توجه به شکل ظاهری آن آرتمیا ( به معنی گوشواره آبی ) می باشد. این سخت پوست در پرورش انواع ماهی و میگو چه در داخل و خارج از کشور مورد استفاده می گیرد.

با گسترش صنعت آبزی پروری و اهمیت تکنولوژی در دنیا ، بخصوص در ایران و توسعه روز افزون پرورش انواع میگو و ماهی در کشور و با توجه به اینکه آرتمیا یکی از فاکتور های مهم در امر پرورش و تغذیه میگو است ، از طرفی از نظر اقتصادی ارزش آرتمیا و قیمت آن در بازار های جهانی رو به افزایش است. می توان با بهره برداری اصولی و علمی از این موجود آبزی چه بصورت پرورش مصنوعی و یا استفاده از منابع طبیعی دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی و سواحل نیلگون خلیج فارس در هندیجان ، علاوه بر تأمین احتیاجات داخلی ، با صادرات مقادیر مازاد این محصول بصورت قابل توجهی برای کشور ارز آوری کرد .

در این میان دریاچه ارومیه با حدود ۵۰۰۰ کیلو متر مربع مساحت و شهرستان بندرهندیجان با 95 کیلومتر ساحل دریایی با خلیج فارس، علاوه بر غنی بودن از نظر املاح و مواد معدنی زیستگاه گونه ای از آرتیما بنام آرتمیا اورمیانا می باشد . آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته شده در جهان است و در حالت طبیعی ۵۲% پروتئین و ۴% چربی دارد ،که می توان میزان چربی آن را در پرورش مصنوعی و غذا دهی دستی به میزان ۱۴ % افزایش داد .می توان از آن پس از انجام اعمال غنی سازی به عنوان حامل در انتقال انواع مواد غذایی ، ویتامین ها و انتی بیوتیک ها در تغذیه انواع آبزیان استفاده کرد .

در کشورهایی که بازار آرتمیای جهان در اختیار آنهاست به ازای هر ۱۰۰ هکتار زمین برای پرورش آرتمیا در مزارع پرورش حداقل ۵۰ نفر کار گر ساده ، ۱۰ نفر کارگر آموزش دیده بکار برده شوند . با توجه به سود آوری کلان ، ارز آوری کمک به رشد و اقتصاد بدون اتکاء به نفت ،حل معضل بیکاری اهمیت مطالعات انجام شده در این زمینه را گوشزد می نماید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار