شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۱

 

در ابتدای سال جاری طبق روال هر سال رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به معرفی با اولویت ترین برنامه ها و اعلام نامی برای سال جدید اقدام نمودند.

امثال نیز با توجه به رویدادها و حوادث پیش آمده همچون تحریم های بین المللی پس از سالی که بنام جهاد اقتصادی پشت سر گذاشتیم بهترین نام "تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی" می باشد که به نحوی ادامه راهی است که رهبری انتظار داشت در سال گذشته به آن نزدیک شویم، ولی دولت بعنوان مجری این رهنمودها نتوانست در انجام آن موفق باشد.

مهمترین حادثه ای که در سال گذشته رخ داد و موجب شد تا یک چالش جدی در اقتصاد کشور در سالی که قرار بود سال جهاد اقتصادی باشد به وجود آید اختلاصی موسوم به 3000 میلیارد تومان بود و باعث شد تا مدیریت کشور بجای برنامه ریزی برای تقویت اقتصاد کشور درگیر این ماجرا شود.

یکی دیگر از حوادث پیش آمده در سالی که گذشت افزایش بی سابقه قیمت ارز و سکه در بازار  ایران بود که دلار 2400 تومانی و سکه یک میلیونی و 100 هزار تومانی موجبات ایجاد یک ناهنجاری اقتصادی را در کشور مهیا کرد.

یکی دیگر از شاهکارهای معظم له اصل 44 قانون اساسی بود  که همچون اکسیژنی در ریه های اقتصاد کشور دمیده شد ولی بازهم مجریان امر زحمت دم کشیدن بخود ندادند تا این جریان حیاتی در مدیریت کشور جاری شود و خصوصی سازی که به عقیده غالب کارشناسان شاه راه گام نهادن در عرصه جهاد اقتصادی بود و می توانست در حل همه بحران های پیش آمده موثر باشد ابتر ماند.

حال رهبری در سال 91 یک مکمل دیگر برای تمام ناکامی های گذشته که نشان از موقعیت شناسی ایشان می باشد را به دولت و جامعه ایرانی معرفی کرد که در موقعیت حساس کنونی گوش و هوش سپردن به این توصیه ها و عمل به آنها نه با یک نگاه متعصب و احساسی بلکه منطقی و معقولانه مسیری را برای توسعه کشور هموار می کند.

همیشه و با شروع هر سال تمامی مدیران کل و جزء کشور بر فرمایشات رهبری تاکید می کنند ولی هیچ گاه راهکار و برنامه های عملکردی برای اجرایی شدن آن ارائه نداده اند. همیشه برای شروع یک برنامه فرهنگ سازی نیاز است و در این مورد استفاده از کالای ایرانی باید به یک فرهنگ تبدیل شود؛ ولی آیا زمینه این کار وجود دارد؟ آیا ما در تولید ملی به آن درجه از خودکفایی رسیده ایم که نیاز به استفاده از کالای خارجی نداشته باشیم؟

آیا در زمینه نگاه کیفی به محصولات تولید داخل به طور ویژه نگاه کرده ایم؟ و بسیاری دیگر از سوالات که باید به آنها جواب داد. یقینا هدف رهبری نیز نه فقط خرید کالای ایرانی بلکه ابتدا خیزی سریع برای بالا بردن کیفیت در تولید داخل است که رسیدن به هدف نهایی همکاری و هماهنگی دولت و ملت را می طلبد؛ چیزی که به نظر نمی رسد در شرایط کنونی وجود داشته باشد.

برای رسیدن به هدف و موفقیت در عملی شدن اولین گام نزدیک شدن دانشگاه ها بعنوان مغز علمی هر جامعه به مدیریت اجرایی کشور است که همانا تبدیل شدن حرف به عمل را در پی خواهد داشت. وقتی ایران و ایرانی در بسیاری از مجامع علمی بعنوان یکی از تولید کنندگان علم مطرح است، پس برای رسیدن به تولید ملی با کیفیت جهانی نیاز به دخالت دادن قشر دانشگاهی در اجراست.

اجرا کردن اصل 44 قانون اساسی با استفاده از تجربه های خوب و بد به دست آمده از اجرای آن در سنوات گذشته راه را برای حضور بخش خصوصی و البته متخصص در کار باز می کند و محیط را مهیا برای ایجاد تولید، آن هم از نوع پایدار و با کیفیت می کند.

مورد مهمتری که باید مدنظر داشت نگاهی به دور از تعصب به مقوله پیش روی  است؛ چرا که باید پذیرفت برای رسیدن به یک رقابت نزدیک با محصولات خارجی راه طولانی در پیش است و به نوعی یک جهاد علمی و عملی را باید در پیش گرفت.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار