اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
۶۶ ساله است و كرمانشاهي! او را «شواليه آواز ايران» لقب داده‌اند. صداي اساطيري او، آن هنگام كه اشعار فردوسي و مولانا ...

  ۶۶ ساله است و كرمانشاهي! او را «شواليه آواز ايران» لقب داده‌اند. صداي اساطيري او، آن هنگام كه اشعار فردوسي و مولانا را مي‌خواند، يادآور تاريخ و تمدن هزاران ساله اين سرزمين است. سرزميني كه در درازناي تاريخ، مشاهيري نظير«شهرام ناظري» كم نداشته است! اما كم نبودند مشاهيري كه در عصر خود گرامي داشته نشدند و به جور و جفاي هم عصران خود مبتلا گشتند. شهرام ناظري تنها يك هنرمند ملي نيست. وسعت هنر و عمق تبحر او، ناظري را به هنرمندي بين‌المللي بدل ساخته است. هنرمندي كه شهرتش اسباب فخر و مباهات ايرانيان است و مويد اين نكته كه «هنر،مرز نمي‌شناسد!» نشان«شواليه فرهنگ و هنر» كه بالاترين نشان كشور فرانسه است، جايزه «اسطوره زنده» از دانشگاه UCLA آمريكا و جايزه هنرمند برتر آسيا از سوي مجمع آسيا سوسايتي كه با تقدير ويژه بان كي مون، دبيركل سازمان ملل متحد همراه بود، تنها بخشي از جوايزي است كه استاد شهرام ناظري بدان‌ها دست يافته است. اما نبايد فراموش كرد كه ناظري با هيچ كدام از اين جوايز «ناظري» نشد بلكه اين نام ناظري است كه اين جوايز و نظاير آن را ارزشمند ساخته است!

شب شهرام ناظري

شهرام ناظري بارها و بارها مورد تقدير قرار گرفته اما اين‌بار، نوبت به يونسكو بود تا به خود افتخار كند كه از شهرام ناظري تقدير كرده است! بر همين اساس، شنبه شب، مراسم «شب شهرام ناظري با يونسكو» در مجموعه فرهنگي تاريخي سعدآباد برگزار شد. در اين مراسم هنرمنداني ازجمله مسعود جعفري جوزاني، سحر جعفري جوزاني، رويا نونهالي و مسعود سلطاني فر، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي حضور داشتند. استر كيش لاروش، مدير دفتر منطقه‌اي يونسكو در تهران در اين مراسم گفت: بسيار خوشحالم از اينكه از طرف يونسكو براي اجراي بي‌نظير استاد ناظري و به شما خوش‌آمد مي‌گويم. او با بيان اينكه هدف يونسكو ايجاد صلح و نابودي فقر است، ادامه داد: همانطور كه مي‌دانيد يونسكو براي رسيدن به اهدافش از طريق فرهنگ و تمدن وارد مي‌شود. نماينده سازمان ملل در ايران گفت: موسيقي ابزاري براي برقراري ارتباط انسان‌ها با فرهنگ‌هاي مخالف است. امشب به خود مي‌باليم؛ چرا كه يكي از انسان‌هايي كه با موسيقي به مردم عشق و صلح را هديه مي‌كند، در كنار ماست. لاروش با اشاره به شهر كرمانشاه زادگاه شهرام ناظري خاطرنشان كرد: آثار او به شيوه‌هاي مختلف معرف فرهنگ و موسيقي ايراني است و مولانا و شاعران ايران را به همگان معرفي كرده است. لاروش با اشاره نشان شواليه كه از طرف كشور فرانسه به ناظري اهدا شده، اضافه كرد: او جوايز مختلفي را دريافت كرد و ما مفتخريم كه استاد ناظري دعوتمان را پذيرفتند.


به كش و قوس‌ها عادت كرده‌ايم

استاد شهرام ناظري، شواليه آواز ايران در اين مراسم گفت: با توجه به اينكه قبلا در بزرگداشتي كه يونسكو براي حافظ در پاريس برگزار كرده بود حضور داشتم، تصور مي‌كردم برنامه‌هاي يونسكو تنش و مشكل نداشته باشد اما ظاهرا اينطور نيست! او با بيان اينكه تمايل ندارد مراسم بزرگداشت و تقدير برايش برگزار شود، گفت: از آنجا كه در گذشته با يونسكو همكاري داشتم و همچنين براي معرفي ميراث فرهنگي اصفهان قطعاتي را اجرا كرده بودم، پس از آشنايي با خانم لاروش قبول كردم اين مراسم برگزار شود و اميدوارم از ديگر هنرمندان نيز قدرداني شود. شواليه آواز ايران خاطرنشان كرد: ايران كشوري است پر از تناقض و اين كش و قوس‌ها سال‌هاست كه وجود دارد ما نيز در اين ۳۷ سال به اين كش و قوس‌ها عادت كرده‌ايم اما با تمام اين مشكلات عاشق ايران هستم. ناظري با بيان اينكه فرصت‌هاي زيادي براي زندگي در خارج از كشور داشته، تصريح كرد: عشق به ايران باعث شد زندگي بدون دغدغه در خارج از كشور را رها كنم و در ايران بمانم و ظاهرا چاره‌اي نيست بايد براي عشق به وطن تاوان داد. در ادامه ناظري با نواختن‌سازسه تار، ابياتي از اشعار شفيعي كدكني در مدح منصور حلاج را اجرا كرد. شواليه آواز ايران همراه گروه مولوي نيز دو قطعه موسيقي با اشعاري از مولانا اجرا كرد. در پايان با حضور خانم لاروش و مدير كاخ موزه سعدآباد، با اهداي لوح تقدير از استاد شهرام ناظري، شواليه آواز ايران تقدير شد.


برچسب ها: شهرام ناظري
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار