اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
محمدرضا عارف:
گاهی حرف نزدن و سکوت کردن هنر است و می‌دانم کار سختی است و شخصا هم هزینه‌های آن را پرداخت کرده‌ام

 «گاهی حرف نزدن و سکوت کردن هنر است و می‌دانم کار سختی است و شخصا هم هزینه‌های آن را پرداخت کرده‌ام.» این اظهارات محمدرضا عارف است؛ نماینده اول مردم تهران در مجلس که چندی پیش از ریاست شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات استعفا داد، اما ظاهرا این استعفا برای حضور نیرویی با انگیزه تازه برای ریاست نبوده است، چرا که دیروز یک عضو شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان درباره با اظهارنظر محمدرضا عارف مبنی بر کناره گیری از ریاست شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت:«ریاست شورای عالی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در دور گذشته ابتدا با پیشنهاد رئیس دولت اصلاحات و سپس با رای تمام اعضای شورا به آقای عارف داده شد. در واقع در نامه‌ای به آقای عارف درخواست شد که ریاست را بپذیرند. در همان نامه هم درخواست شد که اگر آقای عارف حضور افرادی را در این شورا ضروری می‌دانند، به شورا معرفی کنند در ادامه اعضا از آن افراد استقبال خواهند کرد. علی صوفی ادامه داد: «در جلسه‌ای که با رئیس دولت اصلاحات داشتیم، آقای عارف اعلام کردند که ریاست شورا را برای سال آتی واگذار خواهند کرد و خواستند تا این فرصت را به کسی دیگری دهند. اما نظر رئیس دولت اصلاحات متفاوت بود و تاکیدا از ایشان خواستند که ریاست شورا را بپذیرند. قرار بر آن شد که در نهایت در اولین جلسه بعدی شورا، رئیس و هیات رئیسه انتخاب شوند.»

گلایه خودی از خودی‌ها

عارف این روزها به سکوت خود در برخی مواقع افتخار می‌کند و آن را برگ برنده می‌داند اما اشاره نمی‌کند در برخی اوقات هم این سکوت سبب بروز شائبه‌های سیاسی در جریان اصلاحات شده بود که نفعی برای این جریان نداشت. به هر حال باید پذیرفت عارف سیاستمداری آرام و ساکت است اما آن گاه که تصمیم به سخن گفتن داشته باشد موضوعاتی را مطرح می‌کند که برای برخی، حتی نزدیکان خودش محل ابهام است، از جمله انتقاداتی که چند روز پیش به دولت روحانی داشت. عارف نشان داده که در امور تشکیلاتی و گروهی پایبند به اصول است اما اگر احساس کند برخی این تعهدات تشکیلاتی را نادیده می‌گیرند، دوران سکوت او آغاز می‌شود و پس از یک دوره سکوت، می‌توان اظهارات او را به طوفان تعبیر کرد، مانند همین دیروز که گفت:«متاسفانه گاهی در داخل جبهه اصلاحات صداهایی شنیده می‌شود که دستاوردهای ارزشمند به‌دست‌آمده را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. باید مراقب بود و از هرگونه تکروی و ترجیح منافع فردی و حزبی بر منافع گروهی و جریانی به‌شدت پرهیز کرد.» او که در افکار برخی به گذشت و فداکاری ملقب است، در ادامه اظهارات خود بر ضرورت گذشت و فداکاری در جبهه اصلاحات به خاطر حفظ منافع ملی و جبهه‌ای تاکید کرد و گفت: «گاهی حرف نزدن و سکوت کردن هنر است و می‌دانم کار سختی است و شخصا هم هزینه‌های آن را پرداخت کرده‌ام اما معتقدم برای حفظ انسجام تشکیلاتی باید در برخی موارد سکوت کرد، حتی اگر این سکوت باعث قربانی شدن فرد شود.» عارف که جایگاه او با گذشته تفاوت‌های زیادی پیدا کرده و خود را یکی از تاثیرگذاران جریان اصلاحات می‌داند در موضوعات فراتر از مجلس هم وارد می‌شود و شورای شهر از آن جمله است که درباره آن گفت:«انتخابات شوراها از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید پیروزی در انتخابات مجلس دهم موجب غرور اصلاح‌طلبان شود. باید در شوراهای شهر و روستا انسان‌های متخصص، سلیم النفس و پاکدست حضور داشته باشند و نقش نظارتی خود را به خوبی ایفا کنند و باعث جلوگیری از شکل‌گیری فسادهای گسترده ‌شوند و به مطالبات و خواسته‌های مردم در تحقق یک محیط آرام و امن و توسعه یافته برای زندگی پاسخ دهند» عارف که در آستانه سالگرد رحلت آیت‌ا... سید محمود طالقانی سخن می‌گفت، با گرامیداشت یاد و خاطره این روحانی مبارز و نواندیش گفت:«بی‌شک اگر امروز شوراهای اسلامی شهر و روستا در کشور شکل گرفتند و فعال هستند ثمره نگاه ژرف و دوراندیشی آیت‌ا... طالقانی است که صاحب ایده شوراها بودند. ایشان بر حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش از راه تشکیل شوراها تاکید داشتند و باعث افتخار دولت اصلاحات است که اولین انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در آن دوران برگزار شد.» عارف دیروز یکی از دستاوردهای خوب فرهنگ کار جمعی در جبهه اصلاحات را تشکیل شورای عالی اصلاح‌طلبان دانست و گفت: «در گذشته به دلیل نبود یک مرکز فرماندهی در جبهه اصلاحات، این جریان سیاسی در مناسبت‌های سیاسی به ویژه در موسم انتخابات با مشکلات زیادی رو به رو می‌شد، اما در انتخابات مجلس دهم به دلیل تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بسیاری از مشکلات گذشته مرتفع شد و دستاوردهای ارزشمندی نصیب جبهه اصلاحات شد.» و در ادامه این انسجام را به رخ رقیب می‌کشد:«رقیب جریان اصلاحات به دلیل نداشتن یک مرکز فرماندهی در درون تشکیلاتشان با مشکلاتی رو به رو شدند. به همین دلیل عقلانیت حکم می‌کند روند طی شده در داخل جبهه اصلاحات با تقویت شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان پیموده شود.»

پایان محدودیت‌ها در دولت یازدهم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال یکی از حاضران در جلسه در ارتباط با مساله حصر گفت: بارها تاکید کرده‌ام پیگیری این موضوع را وظیفه خودم می‌دانم و تا حد امکان پیگیری‌هایی هم صورت گرفت و رئیس‌جمهور هم از مجاری قانونی به دنبال حل این مساله هستند. عارف با یادآوری فضای امنیتی در دوران گذشته تصریح کرد: یادمان نرود در چهار- پنج سال گذشته تشکیل برخی جلسات محدود سیاسی با چه موانعی رو به رو بود و چه فضای امنیتی در کشور حاکم بود. شرایط فعلی با گذشته قابل قیاس نیست، اما شرایط حال حاضر را باید پایدار نگه داریم؛ چرا که اگر غفلت کنیم خطر بازگشت به گذشته وجود دارد.


برچسب ها: عارف ، سکوت
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار