معاون وزیر نفت اعلام کرد کارت سوخت بنزین به طور رسمی با ابلاغ دولت از سامانه سوخت رسانی کشور حذف می شود اما تاکنون تاریخ دقیقی اعلام نشده است.
به گزارش اقتصادآنلاین، مجلس نهم شورای اسلامی در روزهای پایانی کار خود با ارایه مصوبه ای خواستار توزیع بنزین با کارت سوخت و دونرخی شدن بنزین شد که بحث های فراوانی را از بیست و نهم فروردین ماه میان مجلسی ها و دولتی ها رقم زد.
اما نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی سوم شهریورماه در جریان رسیدگی به لایحه اصلاح قانون بودجه سال ١٣٩٥ به حذف کارت سوخت رای دادند.
با توجه به سازوکار قانونی، برای حذف رسمی کارت سوخت بنزین از سامانه عرضه سوخت، باید تصمیم دولت ابلاغ شود؛ امری که تاکنون رخ نداده است.
در همین پیوند، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تا زمان ابلاغ مصوبه از سوی دولت نمی تواند هیچ تاریخی را برای حذف کارت سوخت بنزین از سامانه سوخت رسانی کشور اعلام کند.
به گزارش وزارت نفت، «عباس کاظمی» اضافه کرد: عرضه بنزین در جایگاه ها از سال 13٩٤ تاکنون (١٦ ماه) بدون کارت انجام شده است اما فقط با ابلاغ مصوبه دولت کارت سوخت به طور رسمی از سامانه سوخت رسانی کشور حذف می شود.
مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد سامانه هوشمند سوخت به اهداف پیش بینی شده دست یافته است و گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران تابع قانون است و هر تصمیمی درباره سامانه گرفته شود، اجرا می شود.
** یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه حفظ کارت سوخت بنزین
کاظمی هدف از حذف کارت سوخت را «راحتی مردم» اعلام کرد و افزود: حفظ کارت سوخت بنزین با توجه شرایط کنونی و منطقی شدن قیمت بنزین، مهار قاچاق و رشد مصرف، فقط یک هزار و 200 میلیارد ریال هزینه به دولت تحمیل می کرد.
وی ادامه داد: برطرف کردن مشکل افزایش مصرف و قاچاق سوخت را باید در واقعی شدن قیمت ها جست و جو کرد و با سازوکارهای مناسب زمینه سودآوری را در این زمینه از میان برد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: زیرساخت های سامانه هوشمند سوخت را برای مهار مصرف و قاچاق گازوییل حفظ می کنیم.
وی افزود: برای بهبود وضع مصرف، مهار قاچاق و واقعی کردن قیمت گازوییل، پیشنهاد حفظ سامانه هوشمند کارت سوخت این فرآورده را دادیم و اکنون بر اساس پیمایش، اطلاعات بارنامه و در آینده جی.پی.اس (GPS) به دنبال منطقی کردن مقدار مصرف و مهار قاچاق این فرآورده هستیم.
به گفته کاظمی، چاره کاهش مصرف و قاچاق سوخت در کشور قطع یارانه های انرژی است که با خلاصی از یارانه ها می توان به توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی، درون و برون شهری دست یافت.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: اکنون رشد مصرف بنزین در کشور به 3.2 درصد رسیده، در حالی که رشد مصرف انرژی بالای ٦ درصد است.
وی اعلام کرد: برخلاف رشد مصرف انرژی در کشور شاهد افزایش غیرمنطقی مصرف بنزین نبودیم، از سوی دیگر میزان قاچاق بنزین در این ١٦ ماهه در هفت شهر مرزی کشور، منفی پنج درصد بود.
دولت از بهار پارسال، عرضه بنزین دونرخی را متوقف کرد و بر این اساس نرخ بنزین معمولی در سراسر کشور لیتری 10 هزار ریال تعیین شد که بدون سهمیه بندی عرضه می شود.
سیزدهم شهریورماه معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از ذخیره یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون لیتر بنزین تا آغاز شهریورماه امسال خبر داد.
اکنون روزانه نزدیک 71 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود.