جدای از 60 مورد دسته گل عروس از ابتدای سال تاکنون 40 مورد هم ماشین عروس تزئین کرده ایم که قیمت ها از 40 هزار تومان شروع می شود تا یک میلیون تومان و اغلب هم سراغ متوسط قیمت ها می روند "> تزیین یک میلیونی ماشین عروس در اهواز !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۱

جدای از 60 مورد دسته گل عروس از ابتدای سال تاکنون 40 مورد هم ماشین عروس تزئین کرده ایم که قیمت ها از 40 هزار تومان شروع می شود تا یک میلیون تومان و اغلب هم سراغ متوسط قیمت ها می روند

شوشان : وقتی به ایام های مختلف به خصوص جشن و شادی و یا تعطیلات نوروز می رسیم، بازار ازدواج ها و مراسم های خواستگاری آنقدر داغ می شود که هر روز احتمال دارد خبری به گوش برسد که پسر فلانی به خواستگاری دختر فلانی رفته و یا قرار است فلانی فردا نامزد کند و عقد کند و بالاخره ازدواج و صاحب زندگی شود.

به گزارش شوشان ، اما در این بین خانواده ها درگیرترین روزهای زندگی خود را برای هر چه با آبروتر برگزار کردن مراسمات مختلف تجربه می کنند و سعی می کنند تا جایی که جیبشان و وضعیت اقتصادی خانواده اجازه می دهد کم  و کسری به جای نگذارند، مثلا خانواده داماد و یا آقاپسر می بایست برای مراسم خواستگاری گل و شیرینی را آماده کنند و خانواده عروس و یا دختر خانم هم می بایست میوه و چای و تمیزکاری خانه را بر عهده داشته باشند و هر دو سعی می کنند هم به طرف مقابل احترام بگذارند و هم اینکه آنقدر خریدهای گرانی نداشته باشند که مبادا به اقتصاد خانواده فشاری وارد شود.

وقتی به بازار می روم تا با فروشندگان میوه و شیرینی و گل که از مقدمات خواستگاری می باشد هم کلام شود، با خود می گویم، خدا کند هیچ خانواده عروس و یا دامادی شرمنده نشود و آن قدر خدا به همه توان و سلامتی بدهد که در کنارش با تمام توان کار کنند و پولی درآورند و مراسمی درخور شان برگزار کنند، البته هستند افرادی که با درک شرایط و اینکه شاید خانواده دختر و یا پسر از توان مالی آن چنانی برخوردار نیستند توقع چندانی ندارند و زندگی می خواهند که در آن سراسر آرامش باشد و صلح و صفا.

از پشت شیشه گل های رنگ وارنگ را در سبدهای گل نگاه می کنم، زرد و نارنجی، سرخ و سفید و ... و قیمت هایی که بعضا کلافه ات می کند نه می توانی دست گل 10 هزار تومانی خریداری کنی از ترس اینکه مبادا به خانواده دختر بربخورد و یا اینکه آبرویت برود و نه می توانی دست گل 100 هزار تومانی خرید کنی که جیب خالی نصیبت شود، به این دلیل که آبروداری کنی. بعد سراغ میوه فروشی می روی میوه ها آنقدر گران نیستند که نتوانی حداقل 4 یا 5 کیلو سیب و موز و پرتقال خریداری کنی و تنها باید کیفیت مد نظر قرار گیرد و در نهایت شیرینی فروشی که قیمت آنها زیاد با میوه فروشی فرق ندارد و می توانی به راحتی خرید کنی.

اما خبرنگار ما با توجه به اینکه 20 روزی از ایام نوروز که بسیار ایام مناسبی با توجه به تعطیلات و مناسب بودن آب و هوا و شرایط جغرافیایی برای ازدواج است می گذرد، تصمیم می گیرد به گل فروشی ها، میوه فروشی ها و شیرینی فروشی ها سر بزند و در رابطه با آخرین نرخنامه قیمت ها و خاطرات و اینکه چند نفری در این ایام از آنها خرید کرده اند و سفارش داشته اند گزارشی تهیه نماید که ماحصل آن را در ذیل می خوانیم.

عباس فراستی که 10 سالی می شود در سوپر میوه مشغول کار می باشد می گوید: در حال حاضر خانواده دیگر مثل سابق برای خرید میوه به ما مراجعه نمی کنند، مثلا من به یاد دارم که هر پسری می خواست به خواستگاری دختری برود، خانواده دختر با این تفکر که احتمال دارد خانواده داماد، خاله و عمه و دایی و عمو و تعداد زیادی از فامیل را با خود به همراه بیاورد از هر مدل میوه چند کیلو خریداری می کرد، مثلا 3 کیلو سیب و 4 کیلو موز و ... اما الان گویا قبل از اینکه پسر به منزل دختر برای خواستگاری برود هماهنگی های لازم به عمل می آید و افراد زیادی به خواستگاری نمی روند و نهایتا به پدر و مادر و برادر و خواهر خلاصه می شود و خانواده دختر هم به همین میزان تدارک می بیند. فراستی به ذکر خاطره ای می پردازد و می گوید: پارسال عید پدر عروس خانم برای مراسم خواستگاری دخترش آمده بود از ما میوه خریداری کند و بدلیل اینکه موز در مغازه تمام شده بود با ناراحتی رفت و از سوپر میوه ای دیگر تمام خرید خود را اعم از سیب و موز و کیوی و پرتقال انجام داد و از جلوی مغازه که رد شد گفت بدلیل اینکه شما موز نداشتید رفتم و 20 هزار تومان از مغازه ای دیگر خریداری کردم.

این میوه فروش در پایان گفت: اکنون در فصل میوه های زمستانی قرار داریم، اما وقتی به فصل میوه های تابستانی رسیدیم واقعا خرید چنین میوه هایی برای مراسم خواستگاری بسیار هزینه بردار است، مثلا به یاد داریم که شلیل در سال گذشته کیلویی 5 هزار تومان عرضه می شد و یا گیلاس و زردآلو کیلویی 3000 هزار تومان بود که اگر خانواده دختر بخواهد آبروداری کند واقعا این ارقام برای آنها سخت و دشوار است.

همچنین محمدی که در گل فروشی رمانتیک کار می کند می گوید: از ابتدای سال تاکنون 60 نفری برای دسته گل خواستگاری به این گل فروشی مراجعه کرده اند و اغلب سراغ گل های ارزان قیمت می روند، زیرا قیمت دسته گل ها از 15 هزار تومان شروع می شود تا 80 هزار تومان و سلیقه ها هم به سمت گل های رز قرمز است.

وی ادامه داد: جدای از 60 مورد دسته گل عروس از ابتدای سال تاکنون 40 مورد هم ماشین عروس تزئین کرده ایم که قیمت ها از 40 هزار تومان شروع می شود تا یک میلیون تومان و اغلب هم سراغ متوسط قیمت ها می روند و راضی هم هستند. محمدی بیان داشت: متاسفانه گل بدلیل گرانی در تمامی کالاها گران شده است و این موضوع باعث شده مشتریان به سمت گل هایی بروند که قیمت شان بالا نباشد و خود به خود بازار ما با کاهش درآمد مواجه می شود.

این گل فروش در پایان گفت: از خاطرات می توان به ماشین عروسی اشاره کرد که خودمان کار شست و شو و نظافت یعنی کارواش آن را به عهده گرفتیم و نفری 5 هزار تومان انعام دریافت کردیم. روح الله کریمی صاحب مغازه شیرینی فروشی بهمن گفت: در حال حاضر ارزانترین نوع شیرنی موجود در مغازه به گل محمدی و بهشتی و دانمارکی و هلندی با کیلویی 3500 تومان برمی گردد و گرانترین هم به شیرینی گردویی با کیلویی 7400 تومان مربوط می شود و اغلب هم همان شیرینی دانمارکی و گل محمدی را برای مراسم خواستگاری که رسمی تر است برمی گزینند. وی ادامه داد: امسال سفارش های شیرینی مختلفی اعم از تولد، عقد و خواستگاری و ازدواج داشتیم که نسبت به پارسال بسیار کمتر شده است، زیرا ما پارسال روغن را 27 هزار تومان خریداری می کردیم و امسال 55 هزار تومان و در شکر هم گرانی بوجود آمده و همین موضوع باعث شده بیشتر از 18 مورد سفارش نداشته باشیم. کریمی بیان داشت: یکی از خاطرات بد ما مربوط به همین چند روز قبل می شود که با توجه به ازدحام و شلوغی کاری که داریم آقا دامادی برای مراسمی که در پیش داشت سفارش غنچه داد و علیرغم تمامی گرفتاری ها قبول کردیم و روی داماد را زمین نزدیم، اما درست داماد هنگام تحویل شیرینی بهانه آورد و شیرینی ها را نخواست از ما پیش اتحادیه شکایت کرد و ما را با مشکلات فراوانی روبه رو کرد.

پرویز ملکی یکی دیگر از شیرینی فروشی ها در خیابان امام اهواز گفت: 11 سالی می شود که مشغول فروش شیرنی هستم و امسال تنها 2 مورد سفارش شیرینی با مضمون خواستگاری و ازدواج داشتیم که در حال حاضر ارزانترین شیرنی ما کیلویی 3500 تومان و گرانترین هم با عنوان شیرینی مافین کیلویی 9 هزار تومان می باشد. وی گفت: متاسفانه وقتی مواد اولیه شیرینی مثل شکر و روغن و حتی کرایه حمل بار افزایش یافته اند طبیعتا قیمت شیرینی هم افزایش می یابد و باعث نارضایتی مشتری و در نهایت عدم خرید و یا کمتر خرید می شود.

عزیزی هم که 45 سالی است در چهاراه امام خمینی اهواز میوه فروشی می کند گفت: اغلب افرادی که با عنوان میوه خواستگاری از ما خرید می کنند روی به میوه های گران قیمت می آورند و می خواهند آبروداری کنند، زیرا پسری برای دخترشان خواستگاری آمده و باید مراقب تمامی امور باشند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارزانترین میوه را پرتقال دزفول و کیوی و نارنگی پاکستانی تشکیل می دهند با کیلویی 1500 تومان و گرانترین هم موز و پرتقال مصری هستند که خرید این دو میوه بسیار خوب است و مردم هم استقبال خوبی از خرید این دو مدل میوه دارند.

عزیزی در پایان گفت: خاطرات از میوه فروشی زیاد است یک روز خوب و یک روز بد، اما بدترین آنها به همین گرانی میوه و عدم توانایی مردم برای خرید بیشتر است، زیرا بیشترین خرید در روز 2 کیلو میوه است و کمتر پیدا می شود فردی برای خرید 3 کیلو و یا بالاتر میوه به ما مراجعه کند.

در پایان گزارش وقتی تصمیم می گیرم به محل کارم برگردم جوانی را کنار گل فروشی می بینم که برای تزئین ماشین عروس مشغول چانه زدن است و می خواهد قیمت 300 هزار تومانی تزئین ماشین عروس را که به همراه همسرش انتخاب کرده اند 250 هزار تومان کند و  صاحب مغازه قیمت 270 هزار تومانی پیش رویش گذاشته.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار