شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
طاهره طالقانی می‌گوید: وقتی من و خواهرم دیپلم گرفتیم، به پدر گفتیم «پس دوره پیشاهنگی را چه کار کنیم؟». پدر گفت «خوب بروید» بنابراین رفتیم ثبت نام کردیم.

مهدی و طاهره طالقانی فرزندان مرحوم آیت الله طالقانی در آستانه سالروز فوت پدر، مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بودند.

در بخش هایی از این گپ و گفت، طاهره طالقانی گفت: من و خواهرم طیبه، مدرسه اسلامی فخریه در قیطریه درس می خواندیم. سال 47-48 طرح پیشاهنگی برای خانم ها گذاشتند و می گفتند بعد از دیپلم دختر خانم ها را هم مثل آقایان سربازی می برند.

وی افزود: رئیس مدرسه فخریه یک روحانی بود و اعتقاد داشت «حضور دختران در دوره پیشاهنگی اشکال دارد بنابراین اگر سال آخر دبیرستان را بگذاریم و دختران دیپلم بگیرند و مجبور شوند به دوره پیشاهنگی بروند گناهش به گردن من می افتد» بنابراین مدرسه فخریه تا کلاس یازده بیشتر نداشت. من خوشحال شدم که دیگر درس نمی خوانم آمدم خانه و به پدر گفتم که مدرسه فخریه سال پایانی دبیرستان ندارند پس دیگر درس نمی خوانیم. آقا گفت «این طور نیست هر جا شد باید بروید و درس تان را ادامه دهید».

مهدی طالقانی به مزاح به برخورد آیت الله طالقانی که ایشان را «آقا» خطاب می کرد اشاره کرد و گفت: حتما گفت «بی جا می کنید درس نمی خوانید» 

طاهره طالقانی ادامه داد: بعد پدر سرویس برای ما گرفت و ما سال آخر دبیرستان را به مدرسه دوشیزگان خیابان منیریه آمدیم. وقتی دیپلم گرفتیم، گفتیم «پس دوره پیشاهنگی را چه کار کنیم؟». پدر گفت «خوب بروید» بنابراین رفتیم ثبت نام کردیم.

دختر مرحوم آیت الله طالقانی افزود: آن سال 5 هزار نفر برای دوره پیشاهنگی ثبت نام کردند اما ظرفیت دوره 1500 نفر بود. در نتیجه رفتیم جواب بگیریم یک عده گریه می کردند چون باید این دوره را می گذراندند، یک عده هم گریه می کردند چون معاف شدند. من و خواهرم هم معاف شدیم. اتفاقا کارت قشنگی هم به عنوان معافی دوره پیشاهنگی به ما دادند که متأسفانه آن کارت را من گم کردم.

مهدی طالقانی نیز اظهار کرد: نمی دانم چه شانسی بچه های آقا داشتند. همه معاف می شدند، من هم الکی از سربازی معاف شدم. (خنده)

مشروح این گفتگوی خواندنی با فرزندان آیت الله طالقانی روز چهارشنبه 17 شهریور منتشر می شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار