اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
رئیس هیات‌ تحقیق‌ و تفحص: آن‌قدر که در این پرونده اذیت شدم،‌ در زندان‌های صدام زجر نکشیدم
 رئیس هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در مجلس می‌گوید: برخی همکاران رسانه‌ای شما گاهی بدون اطلاع می‌روند و مثلا با برخی بانک‌ها قراردادهایی می‌بندند و خبرهای غلط منتشر می‌کنند. وقتی سرنخ‌ها را دنبال می‌کنید، می‌بینید به یکجا وصل می‌شوند.

مریم محمدپور: از جوانی شهید و رزمنده برایش معنای خاصی داشته،‌ چه آنکه در ماه های آغازین جنگ هشت ساله ایران و عراق،‌ درس را رها کرده و عازم جبهه ها شده اما تنها تا سال 61 در جبهه‌ها ماند. در آن سال عراقی‌ها اسیرش کردند و هشت سال را در زندان های رژیم بعث گذرانده است.

امیر خجسته،‌ همدانی است و از زمانی که آزاد شده و از عراق بازگشت، در حوزه امور آزادگان در همدان مشغول به کار شده است، البته پس از آن کارهای دیگری همچون عضویت در دوره اول شورای شهر همدان یا مدیریت گروه فرهنگی در کمیسیون فرهنگی اجتماعی مجمع تشخیص مصلحت نظام را تجربه کرده اما از سال 83 رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان شد و تا سال 89 در همین سمت بود. عزلش از این سمت شبهه ناک و جنجالی شد و او سپس عزم مجلس کرد. در دوره نهم وارد مجلس شده و به عنوان رئیس کمیسیون شوراهای مجلس انتخاب شد.

او در سال 92 اما پرونده تحقیق و تفحصی را کلید زد که امروز بیش از هر زمانی جنجالی شده است. امیر خجسته به همراه 89نماینده دیگر طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را در صحن مجلس برده و مصوب کردند و خجسته رئیس هیات تحقیق و تفحص شد. نتیجه تحقیق بنا به روال آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون اجتماعی برده شد اما این کمیسیون مجلس نهم آن را تصویب نکرد و بنابراین گزارشش هیچگاه در صحن علنی مجلس خوانده نشد.

درباره عملکرد کمیسیون اجتماعی در آن حرف و حدیث‌هایی بالا گرفت. در روند تحقیق و تفحص نیز برخی از نمایندگان کنار کشیدند که شایعه شد آنها تهدید یا تطمیع شده‌اند. اما در نهایت در مجلس دهم،‌ این پرونده بدون اینکه روال عادی را طی کند، از طریق رئیس مجلس به رئیس قوه قضائیه فرستاده شد و امروز هم دادستان تهران خبر داده که گزارش هیات تحقیق و تفحص از بنیاد شهید به دادسرای تهران فرستاده شده و مدیرعامل سابق بانک دی (بانک وابسته به بنیاد شهید که به گفته خجسته بیشتر تخلف های مالی بنیاد در این بانک صورت گرفته) بازداشت شده است.

کلید علنی کردن تخلفات بنیاد شهید در دوره احمدی‌نژاد را سال 91 سازمان بازرسی کل کشور زد و از اختلاس یکی از مدیران بخش تسهیلات خبر داد که در جریان پرداخت بیمه عمر 15 میلیارد تومان اختلاس کرده بود که خجسته می‌گوید رقم دقیق 7 میلیارد تومان بوده است اما بررسی‌های هیات تحقیق و تفحص مجلس پرده از تخلفات بسیاری برداشت که بخشی از آن را چند هفته پیش خجسته در یک نشست خبری اعلام کرد. برای بررسی بیشتر این پرونده از امیر خجسته، نماینده مردم همدان دعوت کردیم که میهمان ما در کافه خبر باشد. البته دست آخر چند سوال غیربنیاد شهیدی از جمله شرح مذاکرات شش ساعته اش با سیدحسن نصرالله و احتمال سفیر شدنش را نیز پرسیدیم.

خجسته دل پری از شبکه فسادهای اقتصادی دارد و معتقد است این شبکه‌ها همیشه هستند و عوض شدن دولت‌ها تغییر چندانی در روند فساد نمی‌گذارد. او معتقد است که برخی رسانه‌ها نیز به نوعی با این شبکه‌های فساد همکاری می‌کنند. این همه در حالی است که به گفته او در مجلس بودجه ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کنار گذاشته نشده و با دست خالی هم که نمی‌شود مبارزه کرد. او می‌گوید: در میانه کار، می‌آیند رقمی ‌میلیاردی به یک نیرویی پیشنهاد می‌دهند که دارد روی تحقیق و تفحص کار می‌کند، باید برای چنین برخوردهایی برنامه داشت تا این قبیل دسیسه‌ها، کار را متوقف نکند.

این شرایط خجسته را اذیت کرده است،‌ چراکه می گوید: بدانید آنقدر که من سر موضوع تحقیق و تفحص اذیت شدم - چون دیدم که در حق ایثارگران اجحاف می‌کنند - در زمان اسارتم در زندانهای صدام در عراق، در این اندازه رنج نکشیده بودم.

نماینده مردم همدان به سختی اطلاعات می ‌هد و تاکید دارد که در مصاحبه نام افراد برده نشود اما خود او پیش‌تر علیه رئیس پیشین بنیاد شهید به خاطر سخنان بدون سندش اقامه دعوا کرده و حتی برای آقای زریبافان در این محکمه قرار مجرمیت صادر می‌شود اما خجسته از پیگیری خود منصرف می‌شود.

مشروح گفت‌وگو با امیر خجسته را می‌توانید در ادامه بخوانید. این گفت و گو پیش از خبر بازداشت مدیرعامل بانک دی انجام شده است.

در مجلس نهم، 90 نماینده طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را امضا کردند. اما شما در مصاحبه‌ای گفته بودید تعداد کسانی که در مجلس دهم حاضر شدند تحقیق و تفحص از بنیاد شهید را امضا کنند به هفت نفر رسید. آقای محمود صادقی نیز گفته بودند که اعضای هیات تحقیق، تطمیع شدند و برای همین اکثر آنها انصراف دادند. این تطمیع صحت دارد؟

تعدادی که بودند تا آخر پای تحقق و تفحص نایستادند. تنها نماینده‌ای که در تحقیق و تفحص از صفر تا صد ایستاد خود من بودم. به دلیل مشغله‌هایی که داشتند هیچکدام از نماینده‌ها به موضوع ورود نکرده، به کمیته تحقیق و تفحص نیامدند و پیگیری نکردند. ولی خود من تا ساعات دو و سه نیمه شب کار را دنبال می‌کردم. مفاسد اقتصادی مثل اژدهای هشت سر می‌ماند و از هرکجا که جلوی آن را بگیرید، از جای دیگری بیرون می‌زند. متاسفانه گاهی به حدی قوی هستند که به طور تیمی ‌به موضوع ورود می‌کنند و سعی می‌کنند افرادی که مشغول پیگیری موضوع هستند، کنار بکشند. دوستان ما نباید در مجلس نهم من را در این موضوع تنها می‌گذاشتند. گاهی اتفاقات بدتری رخ داد. البته من نمی‌گویم کنار کشیدن‌ها دلیل خاصی داشته، من این را از مشغله افراد می‌بینم. اما روی هم رفته، من به عنوان رئیس کمیته پای این موضوع ایستادم.

یعنی شما می‌گویید که در دوره قبل مجلس حتی یک نماینده پای موضوع تحقیق و تفحص نایستاد؟

نه اینکه بگوییم پای موضوع نایستاد اما در کمیته تحقیق و تفحص حضور پیدا نکردند. آقای گروسی، آقای جعفرزاده، آقای افخمی، اینها پای کار بودند اما دیگران نبودند. عرض من این است که شبکه ای وجود داشت که به طرق مختلف تلاش می‌کردند تحقیق و تفحص را بی‌خاصیت کنند.

این عبارت که می‌گویید شبکه ای وجود داشت، ابهام دارد. شما در مصاحبه‌های قبلی خود هم در این رابطه مبهم صحبت کرده‌اید. من می‌خواهم کمی ‌صریح‌تر بفرمایید که این شبکه‌ای که می‌فرمایید می‌خواست تحقیق و تفحص مجلس را از کار بیندازد، شامل چه افرادی بود؟

شبکه‌های مفاسد اقتصادی را می‌گویم. نمی‌خواهم بگویم آقای ایکس یا ایگرگ بودند. اینها قدرتمند هستند، فضاسازی سنگینی انجام می‌دهند. همکاران رسانه ای شما گاهی بدون اطلاع می‌روند و قراردادهایی می‌بیندند مثلا با برخی بانکها، و به آنها کمک می‌کنند. خبرهای غلط منتشر می‌کنند. وقتی سرنخ‌ها را دنبال می‌کنید، می‌بینید به یکجا وصل می‌شوند.

منظورتان از «یکجا» که می‌گویید به آن وصل هستند، چیست؟ یعنی بنیاد شهید؟

نه. به طور کلی دارم از مفاسد اقتصادی صحبت می‌کنم. بحث ما درباره مفاسد اقتصادی است...

نه، داریم درباره پرونده بنیاد شهید حرف می‌زنیم...

بنیاد شهید نگوییم. بگوییم سیستم‌های اقتصادی. مثلا بانک دی. از اینها نام ببریم.

بله، دقیقا موضوع ما همین سیستم‌های اقتصادی وابسته به بنیاد شهید است...

درست است، اینها وابسته به بنیاد شهید هستند و گاهی شبکه درست می‌شود. نکته این است که ما باید تحقیق و تفحص را به نتیجه برسانیم. در دادگاه به طور مستدل از این مسائل حرف بزنیم و بعد که موضوع تمام شد، در رسانه‌ها منتشر کنیم. اما خب وقتی که می‌بینیم برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه صورت می‌گیرد. خب مجبور می‌شویم که صحبت کنیم. شما می‌بینید که مثلا درباره تحقیق و تفحص می‌گویند که تحقیق و تفحص را کنار بگذارید. چرا؟ چون هزینه‌بر است. چه چیز آن هزینه‌بر است؟

اتفاقا یکی از پرسش‌های من درباره همین موضوع است. آقای لاریجانی گفته اند که چند صد میلیون تومان درباره این تحقیق و تفحص خرج شده و در نهایت چیزی معلوم نشده است. شما دقیقا چقدر خرج کردید و چرا گفته می‌شود نتیجه‌ای نگرفته اید؟

بگذارید این سوال را با جزئیات توضیح بدهم. یک حسابرس در یک شرکت خصوصی برای حسابرسی بین 500 میلیون تا یک میلیارد تومان پول می‌گیرد. حالا 45 نفر هر روز بین دو تا سه سال کار کردند، هزینه اش شده 200 تا 300 میلیون تومان. این زیاد است؟ خیلی از دوستان ما اصلا پول نگرفتند. چرا می‌گویید تحقیق و تفحص را کنار بگذارید؟ مگر چقدر پول خرج شده؟ شما باید سیستم دقیق ایجاد کنید، خوب مدیریت کنید و پول هم کنار بگذارید تا کار نظارتی به نتیجه برسد. شما فکر می‌کنید همین 300، 400 میلیون را چه کسی داد؟ مجلس. چه کسی مصوب کرده بود این میزان هزینه شود؟ مجلس. خب این پول در اختیار سیستم‌های مالی که در این باره کار می‌کردند قرار گرفته است. حرف من در پاسخ به منتقدان، این است که این کار تحقیق و تفحص چندین میلیارد تومان هزینه داشت، اما با یک مبلغ کمی ‌جمع شد. تیمی‌ که کار می‌کردند دنبال پولشان نبودند. یک سال است اصلا پولی نخواسته اند و از خودشان پول می‌گذارند اما می‌خواهند کار به نتیجه برسد.

یعنی بودجه تمام شده است؟

نه، بحث این نیست. بحث این است که مجلس دنبال تحقیق و تفحص نیست. این واقعیت دیده نمی‌شود که 300، 400 میلیون تومان به جای چند میلیارد تومان هزینه شده تا صدها میلیارد تومان را برگرداند. این را نمی‌بینند. حتی نگذاشتند گزارش تحقیق و تفحص در صحن علنی خوانده شود. در همین مجلس ممکن است برای کشیده شدن یک دیوار به طور میلیاردی هزینه بشود اما برای تحقیق و تفحص آن هم درباره مفاسد اقتصادی که رهبر معظم انقلاب فرمودند مبارزه با آن باید سرلوحه کار باشد، انتقاد می‌کنند. دلیل آن چیست؟ دلیل این است که ما در مجلس بودجه ای برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کنار نگذاشته‌ایم. با دست خالی که نمی‌شود مبارزه کرد.

شما نمی‌خواهید طرحی را به مجلس ببرید که این بودجه در نظر گرفته شود؟

طرح که نه، اما پیشنهاداتی برای اصلاح ساختار تحقیق و تفحص مجلس ارائه کرده‌ام. ما باید مقتدرانه وارد تحقیق و تفحص بشویم نه اینکه کاری را شروع کرده و بعد رها کنیم. در همین کار تحقیق و تفحصی که ما پیش بینی کرده بودیم، یک سال و نیم است که بودجه تمام شده اما هنوز کار دارد دنبال می‌شود. خب اگر عده ای از بچه‌های ایثارگر دلسوز و علاقه مند به نتیجه رسیدن کار وجود نداشتند، این کار رها می‌شد. بگذارید با صراحت بگویم، ما برای همه چیز هزینه می‌کنیم، به جز برای مفاسد اقتصادی. این خیلی مهم است.

اما نقدی که از آقای لاریجانی مطرح کردم، فقط معطوف به هزینه‌ها نبود. ایشان گفتند معلوم نشد نتیجه چیست؟

آقای لاریجانی وقتی گفتند نتیجه روشن نشد، معنی اش این بود که خجسته، بیا و گزارش بده. خب من گزارش دادم. اما به دلایلی که عرض کردم، این گزارش، گزارش نهایی نبود چون کار تمام نشده، گزارش بخشی بود که جلو رفته بودیم. من فقط در آن گزارش دستاوردها تحقیق و تفحص را گفتم که 500 میلیارد از صرافی بانک دی اختلاس شده به دبی. خب چقدر باید هزینه کنیم تا این 500 میلیارد برگردد؟



شما گفته بودید 500 میلیارد برگشته اما سه هزار میلیارد کل رقم بوده است...

نه، حالا این بحث‌های مختلفی دارد که می‌پردازم اما در کل می‌خواهم این را بگویم که باید برای مبارزه با مفاسد اقتصادی برنامه ریزی کرد و بودجه پیش بینی کرد. وقتی می‌آیند در میانه کار، رقمی ‌میلیاردی به یک نیرویی پیشنهاد می‌دهند که دارد روی تحقیق و تفحص کار می‌کند، باید برای چنین برخوردهایی برنامه داشت تا این قبیل دسیسه‌ها، کار را متوقف نکند. با همه این کارها، تحقیق و تفحصی که ما انجام دادیم، تنها تحقیق و تفحصی است در 37 سال گذشته که به نتیجه منتهی شده و انشاالله گزارش نهایی را ارائه خواهیم کرد. با این همه برخی سایتها را می‌بینید که دارند از مفاسد اقتصادی دفاع می‌کنند. چرا؟ به آنها چه مربوط است که دفاع می‌کنند؟ اینها نشان می‌دهد در پشت پرده خبرهایی هست...

این نکته ای که درباره برخی رسانه‌ها می‌گویید، تحلیل شماست یا اطلاع دقیق دارید؟

بالاخره پیام‌هایی رد و بدل می‌شود. برخی خبرگزاری‌ها، کانال‌های تلگرامی‌ اینها دفاع می‌کنند. روشن است که هماهنگ هستند. در مقابل من همین جا اعلام می‌کنم که اگر پا را از گلیم خود درازتر کنند و با وجود غارت بیت المال همچنان به زیاده گویی‌های خود ادامه دهند، من تمام اسناد تحقیق و تفحص را در مجلس منتشر می‌کنم و در اختیار نمایندگان قرار خواهم داد.

شما دارید رسانه‌ها را تهدید می‌کنید یا مسئولان سابق بنیاد شهید را؟

من به تیم مفاسد اقتصادی هشدار می‌دهم. بحث مسئولان بنیاد شهید نیست. بحث سیستم‌های اقتصادی بنیاد شهید و بانکها است.

شما در این مصاحبه حرف از تطمیع و یا پیشنهاد تطمیع زدید. این را قبلا هم مطرح کرده بودید. به طور مشخص بگویید که نماینده ای از تیم تحقیق و تفحص تطمیع شده یا در معرض پیشنهادات اینچنینی بوده است؟

ببینید این را نمی‌شود گفت. اما من قبل هم گفته ام که وقتی درصد جانبازی با فشار سیاسی جعل می‌شود. خب معلوم است این فشارها وجود دارد. این یک نمونه است. این یک مسئول است که نقش دارد و هنوز هم دفاع می‌کند. او تطمیع شده و چون بدهکار آن مجموعه است، دفاع می‌کند. من نمی‌خواهم موارد دیگر را بگویم، بگذارید در دادگاه مطرح شود. من از آقای لاریجانی تشکر می‌کنم که از طریق هماهنگی با دادستانی باعث شدند همه اسناد در اختیار دادستانی قرار بگیرد و پس از سه سال میلیاردها میلیارد تومان به بیت المال بازگردد.

البته این خلاف آئین نامه است که تحقیق و تفحص پیش از تصویب در کمیسیون اجتماعی، به قوه قضائیه سپرده شده است...

نه، ما می‌توانستیم گزارش را به رئیس قوه ارائه کنیم و ایشان هم دستور بدهد که داد. من همین جا باید از تیم اقتصادی وزارت اطاعات و سازمان بازرسی و دادستان هم که ورود انقلابی کرد به این پرونده تشکر می‌کنم.

این عجیب نیست که کار تحقیق و تفحص سه سال در مجلس نهم به نتیجه نمی‌رسد اما سه ماه پس از مجلس دهم روند مناسبی را پیش گرفته و دارد به نتیجه می‌رسد؟

بحث مجلس نیست. نتیجه پیگیری من است. فراکسیون فرزندان شاهد، فراکسیون ایثارگران، فراکسیون امید، فراکسیون اصولگرایان از همه گرایش‌ها تاکید دارند که در این دوره محکم بایستیم. لازمه این ایستادگی این است که نماینده پیگیری کننده پاک باشد و خدمتگزار. اگر آلودگی باشد، نمی‌شود ورود کرد. با دستمال کثیف نمی‌شود شیشه را پاک کرد.


آقای جعفری دولت آبادی دادستان تهران گفته بودند که اسناد تحقیق و تفحص به دادسرای کارکنان دولت ارجاع داده شده است. شما اما گفته بودید که دادگاه برای آن تشکیل شده است. تحقیق و تفحص در دستگاه قضایی الان در چه مرحله ای است؟ بالاخره به دادسرا رفته یا به مرحله تشکیل دادگاه رسیده است؟

مفهوم هر دو یکی است.

چه روندی دارد در این باره در قوه قضائیه طی می‌شود؟

این را از آقای دولت آبادی بپرسید. سکوت من به این دلیل است که فرآیند به نتیجه برسید. اما بدانید آنقدر که من سر موضوع تحقیق و تفحص اذیت شدم - چون دیدم که در حق ایثارگران اجحاف می‌کنند - در زمان اسارتم در زندانهای صدام در عراق، در این اندازه رنج نکشیده بودم. خیلی از آقایان نماینده گفتند عقب نشینی کن اما من گفتم تا آخر ایستاده ام. نمی‌توانم ببینم حق ایثارگران غارت شود. هر کار می‌خواهند بکنند، بکنند. ترور شخصیت کنند. فضاسازی کنند. اصلا ترور کنند. برای من مهم نیست. من تا آخر از حق ایثارگران دفاع می‌کنم. این تازه شروع کار است و در مجلس دهم تحقیق و تفحص را تقویت می‌کنیم و از دستگاه قضایی می‌خواهیم با جدیت پیگیری کند و براساس احادیث، نام اختلاس گران را ببریم و آبرویشان را بریزیم.

البته شما هم اسم نیاورده اید از کسی؟

بگذارید دادگاه اسم ببرد. اما اگر کسی چه خود و چه تیمش بخواهد در روند بررسی‌ها خلل ایجاد کند، حتما نام او را خواهم برد. گستاخی تاکجا؟ شما ببینید، هشت هزار میلیارد تومان بانک دی وام داده است، قریب به دو هزار میلیارد تومان این وام‌ها مشکوک الوصول است. چرا؟ چون تضامین معتبر را نداشته است. آقایان با رابطه، فقط با یک سفته 400 میلیارد تومان وام گرفته اند. مگر می‌شود سکوت کرد؟ وام کلان داده اید بدون وثیقه! می‌گویید نداده اید، اشکالی ندارد، اسناد را در صداوسیما رو می‌کنم.

یکی از افشاگری‌هایی که درباره شما شد، به ادعای سوءاستفاده شما از بنیاد شهید همدان در جریان انتخابات مجلس نهم بازمی‌گشت. گفته شد بحث سکه‌هایی در میان است. یا مثلا بحث شد که وقتی شما درخواست عزل مدیری را داشتید که موجب عزل شما از مدیرکلی بنیاد شهید همدان در دوره آقای زریبافان شده بود و ایشان چنین نکردند، این پرونده را شروع کردید. این ماجرای خروج شما از بنیاد شهید همدان و پرونده تحقیق و تفحص چیست؟

وقتی که کسی ریگی در کفش داشته باشد، به موضوع مفاسد اقتصادی ورود نمی‌کند. من با صراحت می‌گویم که خجسته پاک پاک است. اگر کوچکترین سندی هست، بیایند ارائه بدهند. موضوع تغییر من از مدیرکلی بنیاد شهید همدان به حدود دو سال قبل از انتخابات مجلس نهم بازمی‌گردد. اصلا ربطی به انتخابات آن دوره نداشت. دلیل تغییر من این بود که روحیه من را می‌دانستند و حدس می‌زدند که اگر من وارد مجلس شوم، این موضوع فساد را پیگیری خواهم کرد.

دلیل تغییر ناگهانی شما چه بود؟ می‌گویند روز جمعه از مدیرکلی استان همدان کنار گذاشته شدید؟

بله. رئیس پیشین بنیاد شهید به من یازده سمت را پیشنهاد دادند اما من قبول نکردم. گفتم اگر من مفید هستم، همین جا می‌مانم اما اگر نیستم، نمی‌توانم در استان دیگری هم کار کنم. من می‌دانستم موضوع فشارهای سیاسی است. حالا رئیس پیشین بنیاد شهید ادعاهایی را مطرح می‌کنند اما وقتی کار به دادگاه کشید و گفتیم اسناد این ادعاها را بدهید، ایشان در مرحله آخر که نزدیک به صدور حکم بود، گفت که گزارشش درباره من درست نبوده است. دستخط ایشان هست و حلالیت طلبید. بعدا این موضوع روشن شد که اینها به دلیل مخالفت با افتتاح یک پروژه در دوره مدیرکلی من، فشار شدید سیاسی وارد می‌کنند تا روز قبل افتتاح آن، من کنار گذاشته شوم. ادعاهایی هم که درباره تخلف مالی مطرح کردند در نهایت روشن شد هیچ سندی ندارد. برای همین حتی برای رئیس بنیاد شهید در دولت احمدی نژاد قرار مجرمیت صادر شد و پرونده ارجاع شد به دادگاه کیفری. اما بعد موضوع دستخط که اشاره کردم، من از پیگیری قضایی منصرف شدم.

آقای زریبافان خودش مدعی است که من بودم که فساد در بنیاد شهید را علنی کردم. می‌گوید 15 میلیارد اختلاس در دوره پیش از من وجود داشت که من پیگیری کردم. اما همزمان با تحقیقات شما، ایشان که می‌گفت من پیگیر فساد هستم، ادعاهایی را مطرح می‌کند که شما می‌گویید سندیت ندارد. دلیل اینکه ایشان نسبت به ریشه یابی فساد در سیستم مالی بنیادشهیدحساسیت دارد، چیست؟

اولا 15 میلیارد نبود و 7 میلیارد بود. آن را هم سازمان بازرسی افشا کرد، نه ایشان. اما این را هم در نظر داشته باشید که ممکن است که یک مدیر خودش پولی را مستقیما برداشت نکرده باشد اما مدیریت ضعیف او زمینه ساز فساد می‌شود. بحث فقط معطوف به دولت قبل هم نیست. در دولت فعلی هم مسائلی مطرح است. همین موضوع 280 میلیارد تومان آهن قراضه در بانک دی. چرا اسم اینها را نمی‌برند؟ چرا اسم کسی که در این رابطه از بانک دی برکنار شده را رسانه ای نمی‌کنند؟ حرف من این است که موضوع ما فرد نیست، سیستم فساد است. بحث‌ها را آقایان شخصی نکنند. وقتی می‌گوییم در دولت آقای روحانی مساله ای رخ داده، به این معنی نیست که داریم علیه رئیس جمهور حرف می‌زنیم. آقای روحانی به شدت دنبال مبارزه با فساد است. اما مشکلات باید بررسی شود.

با توجه به تعدد پرونده‌هایی که اشاره می‌کنید، این سوال پیش می‌آید که شما موضوع فساد در بنیاد شهید را در چه بازه زمانی پیگیری کردید؟

ما نماینده‌ها هرجا فسادی رخ می‌دهد، باید در برابرش بایستیم. هر زمانی که باشد.

این درست، اما به هر حال شما یک پلنی برای این تحقیق و تفحص داشتید. نقطه صفر کار شما کجا بود؟

بله، نقطه صفر ما آغاز خلقت بشریت است...

که قاعدتا شما و بنیاد شهید نبودید...

(با خنده) نقطه انتهایی ما هم پایان زندگی بشر است...

سوال من این است که بررسی‌های شما، فساد بیشتر را در دولت احمد نژاد نشان می‌دهد یا دولت روحانی؟

اینکه این دولت یا آن دولت یا این فرد یا آن فرد را بگوییم که فایده ای ندارد. ما باید با استفاده از 20 دستگاه نظارتی موجود، هر فسادی را ردیابی کنیم و خودمان را محدود به موضوع دولتها نکنیم. حتما نباید تحقیق و تفحص باشد. نماینده باید پیگیری کنند. باید آبرو بگذارد، حتی خون دهد. مبارزه با تیم‌های مفاسد، کار می‌برد. من در مجلس هرکجا اطلاع پیدا کنم فسادی هست، وارد می‌شوم و اظهارنظر می‌کنم. کار من ابتدا و انتها ندارد.

بالاخره من می‌خواهم ببینم که شما عملکرد بنیاد شهید را در چه دوره ای بررسی کرده اید؟ مثلا وارد دوره مدیریت آقای کروبی هم شده اید؟

(با خنده) به آنجا برنگشتیم. اگر برمی‌گشتیم که اتفاقات عجیب و غریبی می‌افتاد. ما موضوع تحقیق و تفحص را از زمان ادغام بنیاد شهید و امور ایثارگران آغاز کرده ایم و تا دوره فعلی ادامه دارد. با این حال نکته اینجاست که فساد در همه دولتها هست اما دولت خودش عامل فساد نیست. شبکه‌های فساد در همه دولتها مشغول کارند.

بله، دولت عامل نیست اما بالاخره مدیری که یک دولت می‌گذارد اگر قوی باشد مانع از فعالیت این شبکه‌ها می‌شود. به نظر من اگر همین الان دولت آقای روحانی مدیری دارد که اهل ایستادن در برابر شبکه‌های فساد نیست، این موضوع الان گفته بشود، بهتر است تا بعد از تغییر دولت آقای روحانی. مشکلی که در رابطه با دولت آقای احمدی نژاد بوجود آمد این بود که تا دولت ایشان مستقر بود، نقدها محدود بود، اما همین که عوض شد، برخوردها تشدید شد که تاثیر آن بسیار کمتر از زمانی بود که می‌توانست در دوره استقرار دولت انجام شود. اینطور نیست؟

درست است. مشکلات باید اصلاح شود وما تلاش می‌کنیم اصلاح شود.

شما به اصلاحات ساختاری اشاره کردید. یکی از پیشنهادات ساختاری شما که قبلا هم گفته بودید، این بود که بهتر از سازمانهای اقتصادی بنیاد شهید از خود بنیاد جدا شود. سوال من این است که اگر این سازمانهارا جدا کنیم، باز هم در بخش سیاسی - مدیریتی بنیاد، فسادی باقی می‌ماند؟

مدیران بنیاد شهید باید متمرکز شوند به خدمتگزاری به خانواده‌های ایثارگر. وقتی این مدیران درگیر موضوعات اقتصادی می‌شوند، از خدمت بازمی‌مانند. جامعه ایثارگری ما رها شده است. مشکلات عدیده دارد. چرا؟ چون گرفتاری بخش‌های اقتصادی با 12هزار ملک زیاد است. اگر مدیری سالم برای بخش‌های اقتصادی گذاشته شود، آن وقت مدیران بنیاد با خیالی آسوده به خدمت رسانی می‌پردازند. ایثارگر جانش را برای این نظام گذاشته، چرا نباید از اعتبارات در اختیار بنیاد استفاده کند؟

شما پیشنهاد این اصلاح ساختاری را به بیت رهبری داده اید. جوابی هم گرفته اید؟

دوستان به طور تخصصی در بیت مشغول پیگیری هستند.

سوال من این بود که آیا تخلفات در بنیاد شهید فقط معطوف به بخش‌های اقتصادی است یا در باقی بخش‌ها هم وجود دارد؟ شما در ابتدای مصاحبه گفتید که به عنوان تطمیع، سند درصد جانبازی جعلی درست کرده اند. خب اینها که الزاما اقتصادی نیست. تخلف در بخش‌های غیراقتصادی است...

نظارت نباشد، همه جا فساد ریشه می‌کند. در بخش‌های غیراقتصادی بنیاد اما فساد به آن شکل نیست و تنها موضوعی که ما دیدیم، همان 15میلیاردی بود که اشاره کردید که فرد مورد نظر زندان رفت و پول را برگرداند. البته اصل پول هفت میلیارد تومان بود. با این همه توجه داشته باشید که بحث مبارزه با فساد، اصلا نباید درگیر مسائل جناحی شود. دستگاه قضایی، نهادهای نظارتی و مجلس باید بدون توجه به فشارهای سیاسی، با قاطعیت با هرنوع فسادی برخورد کنند.

با این حال شما به عنوان یک چهره اصولگرا شناخته می‌شوید...

بله، من اصولگرا هستم اما این به آن معنا نیست که اگر تخلفی از سوی یک اصولگرا رخ داد سکوت کنم. چهر اصولگرا، چه اصلاح طلب، چه اعتدالی همه باید در بحث مبارزه با فساد این مصالحت اندیشی‌های جناحی را کنار بگذارند.

برخی می‌گویند دستگاه قضایی با پرونده احمدی نژاد با تسامح برخورد می‌کند. ممکن است این بحث را که شما دنبال می‌کنید هم به دلیل ملاحظات سیاسی به همان سرنوشت دچار شود؟

این را باید از قوه قضائیه بپرسید. من از طرف خودم صحبت می‌کنم. تا آنجا که به من مربوط است من نمی‌گذارم این پرونده به بن بست برسد یا مختومه شود. تا به نتیجه نرسد، رها نخواهم کرد. برای همین در انتخابات اخیر هزینه سنگینی کردند که من رای نیاورم اما مردم رای دادند. در این چهار سال هم مقتدرانه می‌ایستم.

اما وقتی پرونده به قوه قضائیه رفت، شما دیگر اختیاری برای پیگیری موضوع ندارید...

چرا، رابطه داریم.

رابطه بله، اما اختیار قانونی ندارید...

نظارت بر حسن اجرای قانون که داریم.

بله، اما سخت می‌شود. شما نگاه کنید به سرنوشت سایر پرونده‌های تحقیق و تفحص...

قبول دارم، هیچ پرونده تحقیق و تفحصی در 37 سال گذشته به نتیجه نرسیده اما ما تا همین جا دستاوردهای زیادی داشتیم. این دستاوردها قدرت نظارتی مجلس را افزایش می‌دهد. اگر می‌بینید در گذشته تحقیق و تفحص بی نتیجه رها می‌شد، به این دلیل بود که اتفاقاتی می‌افتاد. برای این پرونده نمی‌گذاریم هیچ اتفاقی بیفتد. ایثارگران خودشان دارند این موضوع را پیگیری می‌کنم. این اقدام مورد حمایت ایثارگران مجلس و عدالت طلبان هم هست. شما این دوره مجلس را در برخورد با مفاسد اقتصادی، یک دوره مقتدر ببینید...

فکر می‌کنم شما خیلی خوش بین هستید...

هستم، چون حساسیتی که در بین نمایندگان برای مبارزه با مفاسد می‌بینم ستودنی است. ما 12 هزار قانون داریم، قوانین تلنبار شده، به اندازه کافی هست، حالا نوبت نظارت است. باید برویم ببینیم چرا این قوانین اجرا نمی‌شود. مردم مجلس و نماینده بی‌خاصیت نمی‌خواهند. مجلس باید طوری باشد که مفسدان از ترس آن فرار کنند. البته مبارزه با فساد ترکش دارد. باید آماده هزینه دادن هم شد. مبارزه با فساد از موضوعات مهم دیگری چون اشتغالزایی و ازدواج و این طور مسائل مهمتر است. چرا؟ چون وقتی پولها به بیت المال برگردد، اینها هم درست می‌شود.

بگذارید از موضوع مفاسد اقتصادی و پرونده بنیاد شهید خارج شویم و به یکی از بحث‌های داغ هفته‌های اخیر درباره استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی نوژه بپردازیم. پایگاه هوایی نوژه در نزدیکی حوزه انتخابیه شماست. با توجه به اظهارنظرهای متفاوتی که درباره این موضوع می‌شود، می‌خواهم بدانم شما اطلاع دقیقی از همکاری ایران و روسیه در پایگاه نوژه دارید؟

موارد امنیتی به شورای عالی امنیت ملی مربوط است که در آنجا مسائل به صورت محرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصمیم این شورا صائب است البته نمایندگان و سایرین حق دارند موضع خود را بیان کنند اما آنچه در نوژه رخ داده به مصلحت کشور و نظام و جبهه مقاومت منطقه بوده است. قرار ما با روسها این بوده که در نوژه سوخت گیری کنند و با هزینه کم عملیات علیه تکفیری‌ها را انجام دهند. این همکاری در حد سوخت گیری بوده، الان تمام شده و در آینده باز هم اگر شورای عالی امنیت ملی تشخیص داد، این کار تکرار می‌شود. ما البته هیچ گاه پایگاه در اختیار بیگانه قرار نداده و نمی‌دهیم اما سوخت گیری برای عملیاتی مشخص، با مجوز شورای عالی امنیت ملی می‌تواند صورت بگیرد.

عملیات سوختگیری چه مدت به طول انجامیده و چرا متوقف شده است؟

چند روزی انجام شده و متوقف شده است.

چرا وزیر دفاع گفتند روسها بی معرفتی کردند که موضوع را رسانه ای کردند؟ قرار نبود این موضوع رسانه ای شود؟

من با وزیر صحبت کردم. ایشان گفت که این موضوع به شورای عالی امنیت ملی مطرح است. همین جا این نکته را بگویم که وزیر دفاع ما وزیری به شدت مقتدر است با سوابقی روشن. ایشان نقش مهمی‌در تشکیل حزب الله لبنان در سال‌های 60 و 61 داشت.

چند هواپیما در نوژه سوختگیری کردند؟

اینها موضوعات امنیتی است.

شما اخیرا نشستی با سید حسن نصرالله داشتید. درباره موضوعات مطرح شده در این نشست بگویید.

بله، این نشست شش ساعت طول کشید. در این شش ساعت موضوعات مختلفی مطرح شد. از جمله این صحبت‌ها، اظهارنظر اخیر سید حسن نصرالله درباره هدف قرار دادن مراکز هسته ای رژیم صهیونیستی بود. سید حسن نصرالله در این جلسه می‌گفت که یکی از شیفتگان رهبر معظم انقلاب است و حضرت آقا هرچه بگویند حزب الله لبنان عملیاتی می‌کند. او می‌گفت منتظر فرمان آقا هستیم. حزب الله در سوریه و لبنان سرنوشت معادلات منطقه را تغییر دادند. اسرائیل دست از پا خطا کند، صدها موشک، اسرائیل را نابود خواهد کرد. اصلا نیازی به عملیات ایران نیست. ایشان در این جلسه از هدایت‌های رهبر انقلاب تمجید کرد و خاطراتی را در این زمینه بیان کرد و درباره تحولات عراق و سوریه و یمن و لبنان نیز صحبت کرد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است شما سفیر ایران بشوید در یکی از کشورهای آسیای غربی. آیا این شایعه صحت دارد؟

این موضوع را اولین بار می‌شنوم. من وارد مسائل اجرایی نمی‌شوم. من نماینده مردم هستم و هیچ مسئولیتی را به جز نمایندگی مردم نمی‌پذیرم. به همه نمایندگان هم توصیه می‌کنم وکالت مردم را رها نکنند و دنبال پست‌های اجرایی نروند.

اصلا پیشنهادی شده بود؟

نه پیشنهادی نشده بود.

سفر ده روزه شما به سوریه و لبنان باعث شکل گیری این شایعات شد. آیا آن سفر ارتباطی به چنین موضوعای نداشت؟

نه، آن سفر دلایل خاص خود را داشت.

به عنوان آخرین سوال می‌خواهم بدانم با توجه به تلاش‌هایی که گاه در مجلس برای اصلاح قانون انتخابات صورت می‌گیرد، شما موافق طرح اطلاحیه‌های موردی قانون انتخابات در مجلس هستید یا از بررسی لایحه قانون جامع انتخابات که دولت وعده تدوین آن را داده است، دفاع می‌کنید؟

بحث لایحه جامع انتخابات موضوع مهمی‌ است که در مجلس نهم دنبال آن بودیم که انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را در قالب طرحی جامع اصلاح کنیم. وزارت کشور در آن زمان از ما خواست اجازه بدهیم لایحه ای در این رابطه ارائه شود چراکه اصلاح قانون بار مالی برای دولت ایجاد می‌کند و بهتر است که دولت خود این موضوع را مدنظر قرار دهد. به هر حال مدت زیادی است که دولت در حال بررسی این لایحه است. ما از دولت خواسته ایم در تقدیم این لایحه تسریع کند چون اگر نزدیک انتخابات شویم، فضای بررسی لایحه سیاسی می‌شود و نتیجه دلخواه به دست نمی‌آید. واقعیت این است که ما ضعف قانونی در موضوع انتخابات داریم که امیدوارم بتوانیم این مشکل را حل کنیم و امیدواریم وزارت کشور اولویت خود را بر روی تصویب قانونی شفاف قرار دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار