شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
9 هفته مانده به انتخابات
در حالی که تنها نه هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، نتایج جدیدترین نظرسنجی ها از پیشتازی...
در حالی که تنها نه هفته تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده، نتایج جدیدترین نظرسنجی ها از پیشتازی قابل توجه دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواهان، در ایالت های شمالی حکایت دارد. با این حال، موفقیت هیلاری کلینتون در پیشتازی در برخی از پایگاه های سنتی جمهوری خواهان، سبب شده در مجموع، وی برتری قابل توجهی بر ترامپ پیدا کند.
 
به گزارش «تابناک»، نتایج فوق حاصل نظرسنجی جامعی است که روزنامه «واشنگتن پست» در 50 ایالت آمریکا انجام داده است. این نظرسنجی، بر اساس نظرات 74 هزار نفر از افرادی که برای شرکت در انتخابات ثبت نام کرده اند و در فاصله 9 اوت تا اول سپتامبر سال جاری انجام گرفته است. میزان نمونه های آماری در هریک از ایالت ها با دیگری متفاوت بوده تا امکان سنجش گروه های مختلف در هر ایالت فراهم شود.
 
این نظرسنجی، بیانگر یک نقطه ضعف عمده برای ترامپ است: وی به شکلی که برای یک جمهوری خواه بی سابقه است، از همراه کردن رأی دهندگان تحصیل کرده سفیدپوست، به ویژه زنان، ناکام مانده است. طی چند انتخابات اخیر، قشر تحصیل کرده سفیدپوست اساساً به نامزدهای جمهوری خواه وفادار بوده اند؛ اما ترامپ در این زمینه به شدت از کلینتون عقب افتاده است.
 
نتایج این نظرسنجی در شرایطی منتشر می شود که بر اساس دیگر نظرسنجی ها، فاصله ترامپ و کلینتون به طور کلی به یکدیگر نزدیک شده و در حالی که پس از کنوانسیون حزبی دموکرات ها، فاصله کلینتون با ترامپ بین 8 تا 10 درصد بود، این فاصله ماه پیش به 4 درصد رسید.
 
نتایج نظرسنجی واشنگتن پست نیز اساساً با یافته های دیگر نظرسنجی ها همسویی دارد، اما نه در تمامی موارد. حمایت از ترامپ در ایالت های شمالی (جایی که اغلب رأی دهندگان سفیدپوست و سالخورده هستند) بیشتر بوده و احتمال کسب موفقیت برای وی بیشتر است. این در حالی است که ایالت های مذکور به طور معمول با دموکرات ها همراه بوده اند.
 
در همین حال، ترامپ در ایالت هایی که به طور سنتی حامی جمهوری خواهان به شمار می روند، با شرایط دشواری روبروست. این ایالت ها عبارتند از آریزونا، جورجیا و تگزاس. این مورد اخیر، یعنی تگزاس، بیش از دیگر موارد سبب شگفتی است. در این ایالت، کلینتون با اختلاف یک درصد از ترامپ پیش است. در اغلب ایالت های دیگر نیز فاصله دو نامزد انتخابات بسیار به هم نزدیک است.
 
وضعیت نامزدها از نظر آرای الکترال
 
اگر رقابت را تنها میان دو نامزد اصلی در نظر بگیریم، کلینتون در بیش از 20 ایالت و همچنین در واشنگتن، با اختلافی بیش از 4 درصد پیش است. این امر، در مجموع 244 رأی الکترال (هیئت نهایی انتخاب کننده رئیس جمهور) را در اختیار وی قرار می دهد که البته هنوز 26 رأی با 270 رأی الکترال مورد نیاز برای پیروزی فاصله دارد.
 
ترامپ هم در 20 ایالت با اختلافی دستکم 4 درصدی از کلینتون پیش است، اما این ایالت ها، تنها 126 رأی الکترال را در اختیار وی قرار می دهد. در 10 ایالت باقیمانده که 168 رأی الکترال را تشکیل می دهند، هیچ یک از نامزدها نتوانسته اختلافی دستکم 4 درصدی با دیگری داشته باشد. اگر دو نامزد دیگر، یعنی گری جانسون از حزب لیبرتارین و جیل استین از حزب سبز را هم اضافه کنیم، فاصله پیش بودن کلینتون کمتر می شود.
 
نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که جانسون حمایت قابل توجهی را به دست آورده است. در حال حاضر، وی در 15 ایالت توانسته حمایتی دستکم 15 درصدی را به دست آورد. در نیومکزیکو که وی دو دوره فرماندار آنجا بوده، این حمایت به 25 درصد می رسد.
 
در مجموع، بررسی نتایج این نظرسنجی بازتاب دهنده استراتژی ترامپ مبنی بر افزایش میزان حمایت از خود در میان افراد پر سن و سال تر و سفید پوست در ایالت های شمالی است و در این ایالت ها، مواضع وی در مخالفت با تجارت آزاد و تأکید بر هویت ملی، توانسته برایش موفقیت به همراه بیاورد.
 
با این حال، چالش هایی که وی در دیگر ایالت ها با آن روبروست، به ویژه ایالت هایی که به طور سنتی حامی جمهوری خواهان هستند، نشان دهنده نقاط ضعف این استراتژی در ایالت هایی است که از تنوع بیشتری برخوردارند. در این ایالت ها، مواضع ترامپ درباره مهاجرت و برخی موضوعات دیگر، سبب فاصله گرفتن دموکرات ها، مستقل ها و بسیاری از جمهوری خواهان شده است.
 
وضعیت نامزدها از نظر تمایزات قومی و نژادی رأی دهندگان
 
به عقیده تحلیلگران، برای پیروزی در انتخابات، ترامپ می بایست به سرعت نسبت به تحکیم جایگاه خود در میان رأی دهندگان جمهوری خواه اقدام کند. در شرایطی که شماری از چهره های سرشناس جمهوری خواه گفته اند از ترامپ حمایت نمی کنند و حتی برخی از آن ها از کلینتون حمایت کرده اند، دستیابی به چنین هدفی برای ترامپ بسیار دشوار است.
 
در این میان، بررسی نتایج نظرسنجی از نظر پیوندهای قومی و نژادی رأی دهندگان، خود دربردارنده نکاتی مهم است. به طور میانگین، وضعیت کلینتون در میان رأی دهندگان غیرسفیدپوست، 31 درصد بهتر از ترامپ است و ترامپ با همین درصد، در میان رأی دهندگان سفیدپوست، پیش است.
 
در نهایت، باید اشاره کرد که بزرگترین چالش پیش روی ترامپ، از جانب رأی دهندگان تحصیل کرده است. در انتخابات سال 2012، میزان حمایت رأی دهندگان سفیدپوست تحصیل کرده از نامزد جمهوری خواهان (میت رامنی)، 56 درصد بود. اما این بار، کلینتون در میان رأی دهندگان مذکور، در 31 ایالت وضعیت بهتری نسبت به ترامپ دارد. در این میان، نقطه قوت ترامپ در میان رأی دهندگان سفیدپوستی است که از نظر تحصیلات در سطح پایین تری قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار