شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۰۸۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
قرار گرفتن حمیدیه در مسیر رودخانه کرخه که روزگاری یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های کشور، به آن ویژگی‌های خاصی داده است.
یک فعال میراث فرهنگی گفت: یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تثبیت کنندهای رودخانه کشور در حمیدیه وجود دارد که در بلاتکلیفی به سر برده و نیاز به توجه مسؤولان دارد.

احمد جعفری ماجد در گفت‌و‌گو با فارس ز اظهار کرد: قرار گرفتن حمیدیه در مسیر رودخانه کرخه که روزگاری یکی از پر آب‌ترین رودخانه‌های کشور، به آن ویژگی‌های خاصی داده است.

جعفری ماجد ادامه داد: نبود پژوهش و کاوش در حوزه‌های میراث فرهنگی و آثار تاریخی حمیدیه، بسیاری از مردم و حتی پژوهشگرانی که در این رابطه تحقیق می‌کنند را از وجود چنین آثار بسیار مهم و ارزشمند بی‌اطلاع گذاشته است.

این فعال میراث فرهنگی در رابطه با آثار تاریخی موجود در مسیر رودخانه کرخه که روزگاری آن‌را «نهر تیری» می‌گفتند افزود: بر روی رودخانه امروزی کرخه حمیدیه، پل بندها، تثبیت کننده‌ها، سدها و دیگر سازه‌های آبی وجود دارند که نیاز است در این رابطه پژوهش‌های باستانی‌شناسی صورت گیرد تا جزئیات بیشتری از کاربری و کاربرد این آثار به‌دست آید.

جعفری ماجد با اشاره به بزرگترین تثبیت کننده رودخانه کشور که در حمیدیه وجود دارد گفت: یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین تثبیت‌کنندهای رودخانه‌ای کشور در حمیدیه وجود دارد، این اثر را مردم محلی به نام «سن الأبیض» می‌شناسند و این با اشاره به رنگ سفید آن است.

وی با اشاره به معضل‌هایی که این آثار مهم و منحصر به‌فرد با آنها روبه‌رو است اظهار کرد: این آثار تاریخی که در رودخانه قرار دارند علاوه بر عوامل بشری و انسانی همچون آتش‌سوزی‌هایی که در نی‌زارهایی که بر روی آنها قرار دارند ضربه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌کنند.

جعفری ماجد ادامه داد: دیگر عوامل بشری دیگر نیز تاثیر بسیار منفی و مخربانه این آثار وارد کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: این آثار در زمانی که رودخانه پر آب بود، زیر آب قرار گرفته بودند اما امروز که رودخانه در سطح پایینی قرار گرفته است، اغلب آنها با سطح هوا تماس دارند و این گرما، سرما، حرکت، جریان آب عوامل فرسایشی و تخریبی برای آنها ایجاد کرده است.

جعفری ماجد در پایان با بیان اینکه انتظار می‌رود از این آثار برای انجام تحقیقات علمی و پژوهشی دانشجویان رشته‌های مهندسی عمران، آب و غیره استفاده کرد و پژوهشگاهی در این رابطه در حمیدیه ایجاد شود خاطرنشان کرد: همه آثار تاریخی و باستانی موجود نیاز به نگهداری و حفاظت دارند که در این رابطه میراث فرهنگی استان باید کارهایی جدی و عملی انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری فارس، گفتنی است که این آثار به همراه دیگر آثار مهم و تاریخی دیگر که در حمیدیه قرار دارند تاکنون ثبت ملی نشدند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار