شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸
سید مرتضی سبزقبا فیلم ساز خوزستانی
سینما پدیده هنری شگفت‌انگیزی است. سینما هم از بعد جامعه‌شناسی و هم از منظر مباحث زیباشناس


یک فیلم‌ساز می‌گوید: همواره به سینمای ایران خوشبین بوده و هستم.

سید مرتضی سبزقبا در گفت‌وگو با ايسنا گفت: سینما پدیده هنری شگفت‌انگیزی است. سینما هم از بعد جامعه‌شناسی و هم از منظر مباحث زیباشناسی انقلابی سترگ را در تاریخ هنری بشر از ازل تا کنون ایجاد کرده است. انقلابی هنری که تاریخ هنر را به دو قسمت پیش و پس از پیدایش سینما تقسیم کرده است.

وی افزود: سینما علاوه بر قدرت تأثیرگذاری بسیارش بر انسان‌ها و شیوه عملی زیستن و رفتارها و منش آن‌ها، بر هنرهای دیگر نیز تأثیری مشخص بر جای گذاشته است. اکنون سال‌ها است که سینما در بافت و ساختار فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی جوامع مختلف بشری نقش مهم و تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند.

این فیلم‌ساز ادامه داد: سینمای ایران از بدو تولد تا به حال همواره در مناسبات فرهنگی، خانوادگی، دینی، سیاسی و اقتصادی جامعه و مردم ما تعیین‌کننده بوده و تأثیری عمیق بر نحوه شناخت جهانیان نسبت به تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم مردم کشورمان بر جا گذاشته است. فیلم‌های ارزشمندی در سینمای ایران خلق شده است که در تاریخ هنر این مرز و بوم ماندگار شده‌اند.

کارگردان فیلم «برای او» با اشاره به این که سینمای ایران را با فیلم‌های درخشان، فیلم‌سازان و هنرمندان فهیم و اندیشمندش می‌شناسیم نه لزوما با تمامی فیلم‌هایی که در آن تولید و ساخته می‌شوند، اظهار کرد: کلیّت سینمای ایران مثل کلیّت سینمای هر کشور صاحب سینمایی از حیث کیفیت، سطوح مختلفی از بی‌مایگی و میان مایگی تا فرهیختگی و روشنفکری را در برمی‌گیرد اما آن چه که برای من واجد اهمیت است قدرت تأثیرگذاری آثار خوب و درخشانی است که در سینما به شکل عام و در سینمای ایران به شکل خاص‌اش خلق می‌شود و بر جامعه به گونه‌ای محسوس تأثیر می‌گذارد وگرنه در هر کشور صاحب سینمایی در طول سال فیلم‌های نازل بسیاری تولید می‌شود که تأثیر چندانی در مناسبات جامعه خود باقی نمی‌گذارند و یا اگر باقی بگذارند تأثیری موقتی و فصلی است و اندکی بعد هم فیلم و هم فیلم‌ساز از یادها فراموش می‌شوند.

سبزقبا خاطرنشان کرد: خاصیت هنر سینما این است که اگر اثری واجد ارزش‌های هنری، اخلاقی و فرهنگی جامعه نباشد خیلی زود از اذهان حذف می‌شود و به اثری بی‌خاصیت تبدیل می‌شود. بنابراین از نظر من این مهم نیست که بخشی از تولیدات سینمای ایران را فیلم‌های نازل و بی‌کیفیت تشکیل می‌دهد بلکه مهم‌تر این است که علی رغم تولید فیلم‌های بی‌مایه، تولید آثار با ارزش هنری و فیلم‌های با کیفیت نیز ادامه داشته باشد و مسؤولان فرهنگی و هنری کشور از تولید آثار ارزشمند به لحاظ مادی و معنوی حمایت کنند. سینمای ایران هم هم‌چون هر کشور صاحب سینمای دیگری، قطعا با آثار فاخر و ارزشمندش می‌تواند بر مخاطب جهانی و بر جامعه هدف خود تأثیری مثبت و عمیق بگذارد.

وی با بیان این که سینمای ایران هیچ گاه از فیلم‌ها و فیلم‌سازان ارزشمند و اندیشمند خالی نبوده و خالی نشده است، افزود: در بعد کلان اقتصادی و تأثیرات وسیع‌تر جهانی البته سینمای ایران راه درازی در پیش دارد و مسؤولان امر موظف‌اند شرایط مناسب و بستری متناسب با مناسبات اقتصادی و هنری جهان فراهم کنند تا آثار مهم و باارزش سینمای ایران در پهنه‌ای وسیع‌تر در سینماهای جهان به نمایش دربیایند. به همین شکل باید شرایط پیشرفت روزافزون سینما در کشور هم بیش از پیش فراهم شود و دولت و مسؤولان برای ساخت و گسترش سالن‌های سینما و تولید و رونق فیلم‌های با کیفیت‌تر زیرساخت‌های مورد نیاز را به وجود بیاورند. به این ترتیب بخش خصوصی هم ترغیب می‌شود تا به عرصه اقتصادی و فرهنگی سینما وارد شود و به گسترش فرهنگ سرزمین ما کمک کند. این مهم قطعا با اراده و همت مسؤولان فرهنگی و هنری کشور فراهم خواهد شد. من همواره به آینده سینمای ایران بسیار خوشبین بوده و هم‌چنان نیز خوشبینم.

همچنین این فیلم‌ساز نظر خود را درباره فیلم سینمایی «لانتوری» ساخته رضا درمیشیان که هم اکنون درحال اکران است بیان کرد و گفت: تولید فیلم «لانتوری» و امثال آن برای سینمای ایران ضروری و لازم است. با پنهان کردن آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌هایی که گریبان‌گیر برخی از جوانان شده به طوری که زندگی خود و اطرافیان‌شان را در معرض آسیب‌ها و خطراتی گاه جبران‌ناپذیر قرار می‌دهند دردی از جامعه درمان نخواهد شد. سینمای ایران با مطرح شدن موضوعاتی از این دست در نهایت از رویکرد انفعالی برخی مسؤولان در قبال این گونه آسیب‌ها دور می‌شود و در حد وسع خود به مرتفع کردن موانعی که راه را بر درمان آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری‌های موجود در جامعه سد کرده‌اند کمک خواهد کرد. اما مساله مهم و مکملِ بازگو کردن این آسیب‌های اجتماعی در فیلم‌های سینمایی، برخورد مسؤولانه و اخلاقی جامعه و مسؤولان امر نسبت به یافتن راهکارهایی است که در نهایت منجر به کاهش بزهکاری‌های موجود خواهد شد.

سبزقبا ادامه داد: «لانتوری» از حیث ارزش‌های هنری شاهکاری سینمایی محسوب نمی‌شود اما فیلم خوبی است که با نگاهی به برخی از مشکلات و مصائبی که جامعه با آن‌ها دست به گریبان است مردم را نسبت به ناهنجاری‌های اخلاقی موجود در جامعه آگاه می‌کند و نسبت به گسترش آن‌ها هشدار می‌دهد. به نظر من در اکران عمومی این فیلم و یا فیلم‌هایی از این دست بهتر آن است که محدودیتی برای برخی سنین اعمال شود و خانواده‌ها هم خود با ترغیب نوجوانان خود به تماشای فیلم و پس از آن به گفت‌وگو با آن‌ها درباره آسیب‌های اجتماعی که احتمالا آن‌ها را نیز تهدید می‌کنند نوجوانان و فرزندان خویش را از راه‌های مقابله با این مصائب ناخوشایند آگاه سازند. در نهایت معتقدم تولید و اکران این گونه فیلم‌ها به نفع جامعه خواهد بود.


خبرنگار: 17020
انتهاي پیام

برچسب(ها): سید مرتضی سبزقبا، سینما، فیلم

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار