اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۵
ققنوس برخاست؛
در آیین بازگشایی سینما آزادی آبادان، فیلم ایستاده در غبار به صورت رایگان برای شهروندان به نمایش در آمد.
شوشان: همزمان با بیست و یکم شهریورماه روز ملی سینما، سینما آزادی آبادان - سهیلای سابق- به همت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در خیابان امیرکبیر - امیری - این شهر بازگشایی شد.


محمد کاظمی مدیرعامل موسسه بهمن سبز شامگاه یکشنبه در آیین بازگشایی سینما آزادی گفت:سینما آزادی - سهیلای سابق - از سینماهای با قدمت آبادان است که شهروندان حس نوستالژی به آن دارند.

وی اظهار داشت: اکنون یک سینما متعلق به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی (سینما مهر) در آبادان فعالیت دارد و با افزوده شدن سینما آزادی زمینه برای اوقات فراغت جوانان برای حضور در سینما مهیا تر شده است.

وی افزود:نوسازی و تجهیز سینما آزادی آبادان به دلیل واقع شدن در محل پرتردد شهر در اولویت کاری حوزه هنری قرار گرفت و برای آن برنامه ریزی، تامین اعتبار و اقدام عملی آغاز شد.

مدیرعامل موسسه بهمن سبز گفت: برای نوسازی این سینما، خرید و نصب سیستم ها و تجهیزات صوتی و پخش فیلم مبلغ 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات حوزه هنری و موسسه سینما شهر هزینه شد.

 در آیین بازگشایی سینما آزادی آبادان، فیلم ایستاده در غبار به صورت رایگان برای شهروندان به نمایش در آمد.

قرار است، آیین افتتاح این سینما پنجم مهرماه امسال همزمان با سالروز شکست حصر آبادان برگزار شود.

عمر سینما در آبادان با عمر بلند پالایشگاه نفت برابر می کند، انگلیسی ها در سال های نخست ورود خود به آبادان یک دستگاه آپارات برای نمایش فیلم آوردند و یک سینمای روباز بسیار کوچک برای خود در محله «بریم» ساختند.

پای سینما دوباره به زادگاه هنر هفتم باز شد

عمر سینما در آبادان به سال 1287 برمی گردد و این شهر به واسطه اهمیتی که داشت با بیش از 13 سینمای عمومی و شش سینما متعلق به شرکت نفت، بیشترین سالن های سینما را در خوزستان بعد از تهران داشت.

پیش از پیروزی انقلاب، آبادان را شهر سینما ها می گفتند، قلب نفتی ایران، آن سال ها بعد از تهران بیشترین شمار سینماها را داشت.

محلهٔ «ابو ابراهیم» که انگلیسی ها به دلیل سختی تلفظش به آن «بریم» می گفتند، ویژهٔ خود انگلیسی ها و البته کارکنان رتبه بالای شرکت نفت بود. ایرانی ها و هندی های آن موقع آبادان از تماشای فیلم در این فیلم خانه محروم بودند و آن ها را به این سینما راه نمی دادند.

بعد ها یک سینمای سیار به آبادان آوردند که «... نقاط مختلف آبادان آن روز، به میدان ها و کوچه ها می بردند و فیلم های بهداشتی را نشان می داده اند و ترقیات بریتانیای کبیر را» به نمایش می گذاشتند. 

سال ۱۳۱۱ هجری شمسی سینما «شیرین» در منطقهٔ شهری آبادان تاسیس شد و از همان ابتدا تماشای فیلم در آبادان طرفداران زیادی پیدا کرد.

سال ۱۳۲۴ هم شرکت نفت سینما تاج را ساخت. سینما تاج سابق که اکنون هم در آبادان پا برجاست، معماری انگلیسی دارد، برای ساختن این سینما همه چیز حتی آجر هایش را هم از لندن آوردند. 

تا سال ۱۳۵۷ جمعاً ۱۵ سینما در آبادان ساخته شد:' تاج، نفت، گلستان، بهمنشیر و پیروز وابسته به شرکت نفت بود و بقیه برای استفادهٔ عموم آزاد:' شیرین، خورشید، رکس، متروپل، نیاگارا، شهناز، ساحل، ایران، کیهان و سهیلا'.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار