شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
رئیس اداره امور عشایر دزفول از آغاز کوچ پاییزه عشایر از مناطق ییلاقی به این  شهرستان خبر داد. محسن پورفرخی در گفتگو با مهر اظهار کرد: همه ساله با فرا رسیدن نیمه دوم شهریورماه، کوچ پاییزه عشایر به شهرستان دزفول به صورت مال‌رو از مهمترین ایل‌راه اصلی موسوم به پل کول آغاز می شود.

وی افزود:  عشایر برون کوچ که به دزفول کوچ می‌کنند از ۲ استان اصفهان و لرستان بوده که همواره هشت ماه از سال را در مناطق عشایری دزفول سپری خواهند کرد.

رئیس اداره امور عشایر دزفول، پل کول را مهمترین محل عبور عشایر دزفول برشمرد که سالیانه حدود یک‌هزار خانوار عشایری از مسیر آن به صورت پیاده و مال‌رو کوچ می‌کنند.

پورفرخی همچنین در خصوص عملیات اجرایی پل کول نیز توضیح داد: به علت طغیان رودخانه بختیاری، پل کول با قدمت ۱۷۰۰ سال تخریب شد و عشایر از ۲۰ سال پیش تاکنون بوسیله یک دستگاه گرگر، از عرض رودخانه عبور می کردند که خطرات بسیار زیادی داشت و همواره شاهد قطع شدن انگشتان تعدادی از این عشایر به دلیل استفاده از دستگاه مذکور بودیم.

آغاز پروژه پس از ۲۰ سال

وی ادامه داد: بنابراین پس از ۲۰ سال و با تلاش فراوان و تخصیص اعتبار برای مسیر شکافی جاده و احداث پل این پروژه از محل اعتبارات ملی در دست اجرا است.

رئیس اداره امور عشایر دزفول افزود: این طرح از ۱۴ ماه پیش آغاز شده و طبق برنامه زمان بندی انجام شده ۱۰ ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

پورفرخی با اشاره به اینکه پل کول ۱۷۰ کیلومتر با دزفول فاصله دارد، گفت: برای مسیر شکافی این جاده در سه مرحله عملیات انفجار در کوهستان جهت بازگشایی مسیر انجام شد.

وی در ادامه، مدت زمان لازم برای پیمایش کوچ مال رو این عشایر از مناطق عشایری استان لرستان به بخش‌های محروم سردشت و شهیون دزفول را حدود ۲۰ شبانه روز دانست که نیمی از آن در مسیر لرستان و نیمی از آن در مسیر شهرستان دزفول به طول می‌انجامد.

رئیس اداره امور عشایر دزفول همچنین با بیان اینکه زندگی عشایر به عنوان محرومترین تولید کنندگان، سراسر مشقت و جذابیت است، اضافه کرد: کوچ زیبای سنتی عشایر نیز چشم هر رهگذری را به وجد می‌آورد.

پورفرخی عنوان کرد: خانوارهای عشایر با همکاری یکدیگر و با تمام توان در حال خدمت به جامعه هستند که این امر، نمونه‌ای از یک همکاری گروهی بی ‌نظیر است.

وی با تاکید بر اینکه عشایر با حداقل امکانات و بیشترین مشکلات در عرصه اقتصاد مقاومتی در حال تولید هستند، ادامه داد: آنها علاوه بر مقاومت در برابر مشکلات در حال تولید و کمک به اقتصاد کشور هستند که در صورت توجه بیشتر برای کاهش مشکلات می توانند صحنه تحول در اقتصاد مقاومتی باشند.

برچسب ها: کوچ عشایر ، دزفول
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار