محمدرضا ایزدی
یکی از پروژه هایی که در کلان شهر اهواز مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه به وجود آورده است ، پروژه زیر گذر شریعتی می باشد. طبق اظهار مدیرمطالعات و برنامه ریزی شهرداری براساس مطالعات ترافیکی صورت گرفته بیشترین جریان ترافیک عبوری از میدان شریعتی ازساعت 7 تا 8 صبح می باشد که بیش از 8000 وسیله نقلیه از میدان شریعتی عبورمی کند ، درصورتی که تردد وسائط نقلیه ازساعات 21تا 22 شب اگر بیشتر از تردد خودروها در صبح نباشد ، کمتر نیست ضمن اینکه دربسیاری از ساعات شبانه روزترافیک سنگین وجود دارد.
این بارسنگین ترافیک علاوه بر اتلاف وقت ، صرف هزینه ، اثرات منفی روحی روانی ، مجادله ودرگیری افراد ، تصادف هایی را نیز در بردارد.
سال 92 که کلنگ زیرگذر شریعتی زده شد مدیر مطالعات معاونت حمل و نقل وت رافیک شهرداری از مطالعات دقیق اجرای این زیرگذریاد کرد ، حال آنکه پروژه ای که حدود 6 میلیارد تومان هزینه در بر دارد می بایست 25 میلیارد تومان برای تملک اراضی محدوده ی آن پرداخت شود و چگونه است که " مطالعات دقیق " اجرای پروژه یک زیر گذر انجام می شود درحالی که هزینه ی تملک اراضی حاشیه های پروژه که چند برابر هزینه ی پروژه می باشد ، مورد مطالعه قرارنمی گیرد و بدون تملک اراضی ، دست به کار تخریب محل تردد مردم و وسائط نقلیه زده می شود و مشکلات چند ساله ای را برای مردم به وجود می آورد ؟
پروژه ای که قرار بود بین 6 تا 8 ماه به بهره برداری برسد وارد سال چهارم خود شده و علی رغم تعیین تاریخ افتتاح (شهریور 93 – مهر 93 - بهمن 93 – بهمن 94 و ابتدای تابستان 95 ) از سوی شهردار ومعاون ایشان متاسفانه این وعده هاهرگزعملی نشده است .
چرا سازمان های نظارتی ذیربط این خسارت ایجاد شده برای ده هها هزارشهروند را پیگیری نمی کنند ؟ آیا مردم نجیب وشریف ما باید مستحق این گونه بد عهدی وخلف وعده باشند ؟ وظیفه شورای شهرچیست ؟ چرا نسبت به این مسئله مهم بی تفاوت هستند ؟ مگرنه هرپروژه ای تاریخ شروع وتاریخ خاتمه ای دارد ؟
آیابهتر نیست که سازمان های نظارتی در اجبار کردن شهرداری با نصب تابلو روز شمار معکوس ، همچون کلان شهرهای دیگر ، شهرداری را وادار به عملی کردن وعده های خود نماید ؟