اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۶۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
  حسین عبدالعزیزی

اخیرا سازمان غذا و دارو طرحی را به عنوان نشانگرهای رنگی تغذیه ای به منظور مبارزه با بیماری های مزمن از قبیل دیابت ارائه کرده است، که می تواند در انتخاب غذای سالم به همه افراد به ویژه مبتلایان به بیماری های خاص همچون دیابت کمک کند.

این نشانگرها میزان موادی نظیر کربوهیدرات، چربی کل، چربی ترانس و مقدار نمک به کار رفته در ماده غذایی را نشان می دهد. همچنین استفاده از محصولاتی که کربوهیدرات آنها دارای نشانگر سبز است به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می کند.

انتخاب محصولاتی با چربی و اسید چرب ترانس با نشان سبز باعث کنترل هیپر لیپیدمی (چربی خون بالا) در این بیماران می شود و محصولات با میزان نمک کم که نشانگر سبز دارند از پیشرفت بیماری های کلیوی و پر فشاری خون پیشگیری می کند.

از این رو به تمامی افراد به ویژه افراد مبتلا به دیابت توصیه می شود به نشانگرهای رنگی در موقع خرید اقلام غذایی توجه کنند.

البته باید تاکید شود که تغذیه و الگوی غذایی به عنوان یکی از فاکتورهای قابل تغییر و قابل اصلاح در زندگی افراد نقش بسیار موثری هم در پیشگیری و هم کنترل بیماری دیابت و کند کردن روند پیشرفت آن دارد.

ناگفته نماند که جامعه سالم زیر بنای توسعه هر کشور بوده و یکی از راه های نیل به این هدف برخورداری از تغذیه صحیح است و همچنین در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم به صورت شفاف و قابل درک در مورد فرآورده های خوراکی و آشامیدنی به مصرف کننده ضروری است.

از سوی دیگر با پیشرفت صنایع غذایی و افزایش رقابت آنها، گسترش تجارت بین المللی، ارتقای فرهنگ مصرف کننده گان و توجه بیشتر آنها به عوامل موثر بر سلامتی، برچسب گذاری به عنوان ابزاری مهم برای اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان ناظر اهمیت ویژه ای یافته است.

بنابراین برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولید کننده و فروشنده غذا از یک سو با خریدار و مصرف کننده از سوی دیگر است.

ضمن اینکه برچسب گذاری تغذیه ای بر روی تمامی مواد غذایی بسته بندی شده آماده فروش (اعم از تولید داخل و وارداتی) مشمول اخذ پروانه ساخت، پروانه بهداشتی ورود و شناسه نظارت و مشاغل خانگی مطابق با قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی درج خواهد شد.

درپایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون، چربی خون، سکته های قلبی و مغزی، سرطان ها و غیره از جمله بیماری هایی هستند که رابطه مستقیم با مصرف نمک، شکر و روغن دارند، همچنین با توجه به تنوع مواد غذایی و آشامیدنی، طراحی و الصاق برچسب نشانگر رنگی این امکان را به مصرف کننده می دهد تا ماده غذایی مورد نظر خود را براساس الگوی مصرف و یا محدودیت های مصرفی انتخاب کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار