شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲


آیت الله حاج شیخ بهاءالدین شریعت (ره) معروف به آشیخ بهاء برادر گرانقدر علامه محقق شیخ محمدتقی شوشتری بوده که پس از سال ها اقامت در هندوستان به خوزستان برگشته و به ارشاد مردم در مسجد شیخ و تا پایان عمر پربارشان می پرداختند. هر چند که شخصیت این روحانی گرانقدر به دلیل هم عصر بودن با علامه شیخ قدری مغفول مانده اما فضایل بسیاری را در مورد ایشان نقل می نمایند از جمله اینکه : در یکی از سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی سیلی در خوزستان حادث شده و یکی از پل های معدود شوشتر (پس از امامزاده عبدالله و به سمت دشت میاناب و اهواز و هم اینک معروف به پل آشیخ بهاء) که مورد استفاده مردم قرار می گرفته تخریب شده و رفت و آمد مردم مختل می شود و در مدتی که این وضعیت ادامه داشته کسی به فکر نبوده و مردم گله و شکایت از این حادثه می کردند. یک روز جناب آشیخ بهاء از خانه بیرون زده و عبای خود را به کمر گره می زنند و به سمت پل حرکت می کنند، مردم که این رفتار آقا را می بینند متعجب پشت سر ایشان راه می افتند زیرا که می دانند که این رفتار حتماً علتی دارد و به این پرسش همهمه وار پاسخ می گویند: که آقا می خواهد چه کند؟ و می شنوند که آشیخ بهاء می خواهد پل را تعمیر کند و به این ترتیب جمعیت بناها و معمارها و کارگران نیز به دنبال ایشان به سوی پل حرکت می کنند و با یک امداد همگانی کار مرمت پل را به انجام می رسانند و در کنار آنها نیز علامه آشیخ بهاء مانند یک کارگر عادی کار می کرده است یادآور کار کردن نبی مکرم اسلام (ص) در بنای مسجد النبی یا حفر خندق در هنگامه جنگ احزاب و به تاسی از آن قطب عالم امکان.

از این نوع رفتار و رفتارهای مشابه توسط علما و مردم فراوان در تاریخ ایران اسلامی قابل مشاهده است مانند فرمان جهاد توسط آیت الله سید محمد کاظم یزدی علیه انگلیسی ها که مورد اجابت عشایر عرب خوزستان قرار می گیرد و حماسه جهاد را در منطقه «المنیور» خلق می کنند و به دنیا در دفاع از عقیده و سرزمین  پشت پا می زنند. نقل است که «شیخ قسملی زرگانی» بزرگ طایفه زرگان و معروف به دیانت و شجاعت بود. وی نزد مرحوم آیت الله سید محمد کاظم یزدی به نجف رفت و از آن مرجع بزرگ سوال کرد که آیا جنگ با انگلیسی ها واجب است؟

آن مرجع تقلید در جواب فرمودند : شما برحقید، در راه اسلام جهاد کنید.

وی پس از بازگشت به وطن با دو طایفه سلامات و الحمید هم پیمان شد و با منفجر ساختن لوله های نفت شرکت انگلیس ضربات مهلکی را بر آنان وارد کرد. لذا جنگ سختی بین آنان و نیروهای انگلیسی و طرفداران خزعل در منطقه زرگان واقع شد. وی هدیه ژنرال محمد فاضل داغستانی فرمانده نیروهای عثمانی را که با خود خلعت ها و شمشیرهای مرصع آورده بود، رد کرد و گفت: «چنان چه جنگ با انگلیس حقّ است – همان طور که هست – نیاز به خلعت ها و طلا نیست. زیرا ما در برابر خدا و قران وظایفی داریم، که تا سر حد شهادت آماده انجام آن ها می باشیم. وی پس از پایان جنگ، به همراه تعدادی از مجاهدین تنگستانی از سوی انگلیس به سنگاپور تبعید گردید.»

همچنین از نمونه های دیگر می توان به کار ارزشمند «میرزای شیرازی در تحریم تنباکو» اشاره کرد که نوعی «مبارزه منفی با استعمارگران» و در واقع پیشگام گاندی رهبر بزرگ هندوستان در این نوع مبارزه موثر است که بسیج و تبعیتی عمومی را به دنبال دارد یا «آخوند خراسانی» که به همراه شیخ عبدالله مازندرانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی سه مرجع امضا کننده مشروطه بودند و در این مبارزه با مردم همراه شدند. در آخر آخوند خراسانی در حالی که برای جهاد بر ضد روس‌ها قصد هجرت از نجف اشرف به ایران را داشت در سحرگاه سه شنبه ۲۰ ذیحجه ۱۳۲۹ قمری با مسمویت شهید می گردد.

در آخرین نمونه از بسیج همگانی فرمان معروف امام خمینی(ره) رهبر و معمار انقلاب اسلامی برای تشکیل بسیج صادر می گردد و این «شجره طیبه» به بار می نشیند که در ایام دفاع مقدس شاهد فراوان جانفشانی های بسیجیان مخلص بودیم و ارادت آنها به مرجع و رهبر خود بدانسان بود که با یک فرمان و سخنرانی امام (ره) جبهه ها از نیروی داوطلب بسیجی در هر سنی آکنده می گشت که این حرکت حضرت امام (ره) در واقع تکمیل کار تمامی علمای پیش از خود در به صحنه آوردن مردم و دفاع بود.

اما با ارتحال امام و پایان جنگ قدری در وظایف بسیج تشکیک شد که با حمایت رهبر معظم انقلاب این شجره طیبه به حیات پر بار خود ادامه داد و ماموریت های مهمی را در عرصه های فرهنگی و سازندگی کشور و هموار کردن خودسازی مسیر نسل جوان برعهده گرفت و نشان داد که حضور مردم در صحنه که سازمان دادن آن برعهده نهاد بسیج است تا چه حد کارآمد است.

نکته قابل تاملی که می توان به بهانه هفته بسیج ضمن عرض خداقوت به بسیجیان در هر رده ای عنوان داشت و متناسب با خطه خوزستان است در واقع «توانمندسازی توپوگرافیک و محیطی دشت خوزستان برای دفاع» است که همواره یکی از نقاط کانونی چشم طمع بیگانگان است چرا که دارای ذخایر غنی انرژی و آب جاری و دشت حاصلخیز و دسترسی به آب های آزاد می باشد.

مستحضرید که حمله همه جانبه رژیم بعث عراق  به میهن مان در استان های نوار مرزی غرب کشور صورت گرفت اما به دلیل مسطح بودن دشت خوزستان بیشترین پیشروی ها، تصرف اراضی و محاصره شهرهایی مانند آبادان و سوسنگرد و پیشروی تا اهواز و خسارات به بار آمده، در این استان صورت گرفت حال آنکه عراقی ها از قبل و حین جنگ انواع موانع رزمی و دفاعی را بین بصره - مهم ترین شهر پس از بغداد - تا خرمشهر تدارک دیده بودند که عملن پیشروی رزمندگان جان برکف اسلام را با مشکل و کندی و تاخیر و تلفات فراوان مواجه می کرد.

نکته ای که می تواند به بهانه هفته بسیج و بحمدالله در ایام صلح مورد توجه قرار گیرد در کنار کارهای عمرانی و سازندگی و فرهنگی پرداختن به توانمندسازی دفاعی شهرهای خوزستان و جنگل کاری به شکل گسترده در حاشیه شهرهای خوزستان و حفر کانال های آبیاری و زراعی است که می تواند هم در زمان صلح و هم در زمان دفاع به کار آید و بازده داشته باشد چرا که جنگل کاری همچون فیلتری تصفیه کننده برای استان صنعتی خوزستان عمل کرده و به کنترل ریزگردها که نیاز امروزی ما است منجر شده و هم اینکه در زمان جنگ نیز می تواند به عنوان حصاری طبیعی امکان مقاومت را فراهم نماید کما اینکه می دانیم به لحاظ تاریخی نواحی جنگلی ایران توسط هیچ هجوم خارجی قابل اشغال و گشودن نبوده اند و همواره به عنوان یکی از کانون های مقاومت علیه اشغالگران یا استبداد مطرح بوده اند و ایفای نقش کرده اند - که همین جا لازم است نام و یاد مبارز قهرمان میرزا کوچک خان جنگلی را گرامی بداریم- در حالی که نواحی مسطح کشور مورد آسیب های بیشتر و ایلغارها واقع شده اند که از نمونه های تاریخی دیگر می توان به کشاندن شورش صاحب الزنج در دوره‌ای پانزده ساله (۸۸۳ تا ۸۶۹ میلادی) علیه حکومت عباسیان به خوزستان نام برد.

در اثبات وجوب این پیشنهاد و فرضیه از جهتی دیگر باید به نمونه زمینگیر شدن ارتش صدام در حرکت از حمیدیه به سوی اهواز اشاره کرد که با ابتکار رزمی شهید دکتر مصطفی چمران و باز کردن آب بر روی زمین های کشاورزی و سبزی کاری، ارتش مکانیزه و زرهی و سنگین عراق در گل گیر کرده و قدرت رزم و حرکت را از دست داده و این تاخیر فرصتی را برای رزمندگان و مدافعان خوزستان فراهم می کند که به شکار تانک ها و ضربه زدن به ارتش متجاوز و شکار تانک ها و نفربرها بپردازند.

از دیگر ماموریت های بسیج در دوران صلح می توان در شرایط دفاع اقتصادی به توانمندسازی خانوارها اشاره کرد که می توان با این راهبرد آموزش، تقویت و توسعه و تولید صنایع را به خانه ها برد و به زنان خانه دار آموزش داد تا نقشی در اقتصاد ملی داشته و باعث ایجاد ثروت و خودکفایی در خانواده ها شوند و البته منظور از این کار نه صرفن توسعه صنایع دستی که حتا سایر صنایع را می تواند شامل شود چنانچه امروزه در کشور ما فراوان صنایع دستی و چوبی از آسیای جنوب شرق و حتا لائوس و کامبوج و ... به داخل خانه های ما می آید حال آنکه داشتن صنایع دستی ایرانی مثل میناکاری به علت قیمت بالا از عهده هر خانواری ساخته نیست و کالایی لوکس تر و گران تر از کالای وارداتی به حساب می آید و بخش عظیمی از صنایع دستی قابل استفاده در داخل و یا دارای قابلیت صادراتی نیز بر اثر عدم تولید در حال فراموش شدن هستند. نیز قابل ذکر است که هم اکنون بسیاری کالاها در شرق آسیا بوسیله زنان خانه دار آموزش دیده و مونتاژ کار بر اساس نقشه تولید می گردند و در بازارهای جهانی عرضه می شوند.

به امید سربلندی و موفقیت مردم مسلمان و مقاوم ایران و بسیجیان سختکوش در همه عرصه ها و به امید زندگی پر عزت و شرافتمندانه و نیز پیروی بلادرنگ از امام حسین ابن علی(ع) به هنگام دفاع از عقاید و آرمان ها.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار