اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۷
روز گذشته رئیس اتحادیه قهوه‌خانه‌ داران و سفره ‌خانه‌های سنتی تاکید کرد که ورود بانوان به قهوه ‌خانه‌های معمولی غیرقانونی است و در مورد قهوه‌ خانه‌ها و سفره‌ خانه‌های سنتی نیز ارائه سرویس قلیان به بانوان غیرمجاز است. 

این در حالی است که با وجود هشدارهای کارشناسان به مضرات فراوان قلیان همچنان عده‌ای از دختران و زنان به بهانه نبود سرگرمی دور هم جمع می‌شوند و قلیان می‌کشند. شاید انجام این تفریح و سرگرمی به قصد تقلید، بزرگنمایی و متمایز ساختن آنها از دیگران باشد، اما ممکن است که رفته رفته فضا را برای به دام اعتیاد افتادن زنان فراهم کند. بنابراین مدتی است که خبر جمع آوری قلیان‌ها از سفره‌خانه‌ها و همچنین ممنوعیت ورود زنان به قهوه‌خانه‌ها بر سر زبان‌ها افتاده است تا بلکه با این اقدامات از پیامدهای ناشی از مصرف قلیان در زنان کاسته شود، چون اکثر مصرف‌کنندگان بر این باورند که سیگار و قلیان اعتیادآور نیستند و معتقدند که با چند بار مصرف به راحتی می‌توانند دست از مصرف سیگار و قلیان بکشند. 

در حالی که استفاده از مواد دخانی چون قلیان مقدمه‌ای برای بروز اعتیاد در افراد است. هرچند باور غلط عمومی که «ضرر قلیان از سیگار کمتر است» به این قضیه دامن زده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان قلیان در هر وعده معادل ۱۰۰ نخ یا بیشتر سیگار دود دریافت می‌کنند. مشخص شده است که آثار مخرب مصرف دخانیات در زنان بیش از مردان است، به طوری که دود قلیان بر سیستم هورمونی زنان تاثیر گذاشته و شانس باروری زنان را کم می‌کند و از دیدگاه طب سنتی نیز قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است، چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم را به همراه دارد. 

گرچه طی سال‌های اخیر قبح این مساله ریخته شده و بسیاری از زنان و دختران در انظار عمومی و در کانون خانواده کنار همسران و پدران خود به راحتی قلیان می‌کشند، اما با بررسی دوران گذشته متوجه می‌شویم که زمانی قلیان فقط در میان برخی زنان مسن باب بوده است و اکنون باید سعی کنیم تا با فرهنگسازی دختران و زنان از گرایشات خود به مصرف قلیان بکاهند، چون آنان نقش محوری در خانواده‌ها دارند و تربیت فرزندان به عهده آنهاست، چرا که کودکان ساعات زیادی از روز را در کنار مادران خود سپری می‌کنند و احتمال اینکه با مصرف قلیان توسط مادرشان دچار عفونت‌های ریوی و آسم شوند زیاد است. با وجود این، متولیان امر بر آن شده اند تا با ممنوعیت قلیان در سفره خانه‌ها دوباره سلامتی را به زنان جامعه بازگردانند. 

روز گذشته رئیس اتحادیه قهوه‌خانه ‌داران و سفره ‌خانه‌های سنتی با تاکید بر اینکه مقابله با فعالیت‌ قهوه‌خانه‌ها و سفره‌ خانه‌های بدون مجوز در دستور کار قرار دارد، بیان کرد: طی چند ماهه اخیر این مقابله‌‌ها بیشتر شده و بسیاری از قهوه‌ خانه‌ و سفره‌‌خانه‌های بدون مجوز جهت اخذ پروانه کسب و کار اقدام کرده ‌اند. محسن نظری در پاسخ به اینکه آیا سرویس دهی قلیان به بانوان در قهوه‌خانه ‌و سفره ‌خانه‌های سنتی و نیز قهوه‌ خانه‌های معمولی مجاز است یا خیر، گفت: به صورت کلی موضوع کشیدن قلیان توسط بانوان به عنوان مساله غیرعرفی تلقی می‌شود و ناهنجاری به حساب می‌آید، اما از لحاظ قانونی هیچ موردی در مورد غیر قانونی بودن کشیدن قلیان توسط بانوان وجود ندارد؛ هرچند که ارائه سرویس قلیان به بانوان مجاز نیست و در آیین ‌نامه انضباطی اداره اماکن قید شده که نباید به بانوان سرویس قلیان ارائه کرد. رئیس اتحادیه قهوه‌خانه داران و سفره‌خانه‌‌های سنتی با اشاره به اینکه قهوه‌خانه‌ها به دو رسته قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی و نیز قهوه‌خانه‌های معمولی تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: به طور کلی ورود بانوان به قهوه‌خانه‌های معمولی غیرقانونی است و تنها آقایان اجازه رفت و آمد در این اماکن را دارند، اما موضوع قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی فرق می‌کند و ورود بانوان به آنها بلامانع است، چرا که می‌‌تواند از سرویس‌‌های دیگری همچون غذا، چای و... استفاده کنند.

 به گزارش ایسنا، نظری بیان کرد: در مورد قهوه‌خانه‌‌های معمولی باید تاکید کنم که نه تنها ارائه قلیان در این قهوه‌خانه‌‌ها به بانوان غیرقانونی است، بلکه حتی ورود بانوان به این اماکن قانونی نیست و به شدت با این مساله برخورد می‌شود. در مورد قهوه‌خانه‌‌ها و سفره‌خانه‌های سنتی نیز حق ارائه سرویس قلیان به بانوان وجود ندارد و با آن برخورد می‌شود.

برچسب ها: زنان ، قهوه‌خانه‌
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار