شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
در دنیای سینما فیلم های زیادی وجود دارند که به دلایل مختلف مخاطبان خود را از مجبور به ترک صندلی های سالن سینما می کنند. البته این ترک سالن سینما همیشه به ضرر فیلم ساز ها و کمپانی ها تمام نمی شود. در واقع کاملا بر عکس است. گاهی گزارش هایی که در مورد ترک کردن سالن سینما به گوش می رسد ناشی از عمق تاثیر گذاری آن فیلم است. چیزی که احتمالا باعث جذب مخاطبین بیشتر و در نتیجه فروش بیشتر خواهد شد.

با «تابناک باتو» همراه باشید تا با هم فهرستی از فیلم هایی که توانسته اند مخاطبانشان را از سالن های سینما فراری دهند، مرور کنیم.

فیلم راه رفتن (the walk) محصول2015
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
گزارش شده که در طول زمان پخش این فیلم در سالن سینما، چندین نفر به سرویس های بهداشت پناه بردند. دلیل این هجوم احساس سرگیجه ای بوده است که آن ها از تماشای صحنه های فیلم تجربه کردند. در یکی از این صحنه ها Philippe Petit فاصله برج های دوقولو را با از روی طناب راه می رود. تماشای این طناب بازی که در ارتفاع حدود 430 متری انجام شده برای بسیاری سرگیجه آور و ترسناک بود!

سرزمین ون دیمن (Van Diemen’s Land) محصول 2009
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
اولین صحنه قتلی که در فیلم اتفاق می افتد باعث غش و استفراغ مخاطبان زیادی شد. این فیلم به ماجرای فرار تعدادی زندانی از جزیره تاسمانی در سال 1882 می پردازد. زندانیان پس از فرار از زندان در حالی که به راه خود ادامه می دادند، به دلیل فشار گرسنگی و تشنگی به هم نوع خواری روی می آورند. البته در صحنه نخستین قتل از خون و خون ریزی خبری نیست ولی به هر حال محتوای خشونت آمیز آن همچنان در صحنه موج می زند. کارگردان این فیلم گفته که انتظار واکنش تا این حد شدید مخاطبانش را نداشته است.

مصائب مسیح (The passion of the Christ) محصول 2004
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
مصائب مسیح فیلمی است به کارگردانی مل گیبسون که در آن مسیح از ابتدا تا انتهای فیلم شکنجه می شود. این فیلم سر و صداهای زیادی به دلیل داستان مذهبی اش برپا کرد. به علاوه این که هنگام تماشای این فیلم یک خانم به علت سکته قلبی جان سپرد. به نظر می رسد علت حمله قلبی صحنه های ناراحت کننده و به شدت احساسی این فیلم بوده است. 

شیر شاه (The Lion King) محصول 1994
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
شاید به در ابتدا به نظر عجیب برسد. یک کارتون کودکان مگر چه چیزی می تواند داشته باشد؟ در واقع همه چیز! شیر شاه یکی از تأثیرگذارترین کارتون هایی است که تاکنون ساخته شده و روی افراد زیادی تاثیر گذاشته است. در این کارتون شیر کوچولوی داستان ما به خاطر عموی خیانتکارش پدرش را از دست می دهد و بیننده همراه با شخصیت اول این فیلم شاهد لحظات پایانی زندگی موفاسا (پدر سیمبا) است. پس از آن سیمبا مجبور می شود خانه و زندگی اش را رها کند و ... . صحنه جان باختن پدر سیمبا آنقدر دردناک بود که هنگام اکران این فیلم شنیدن صدای گریه کاملا طبیعی بود. موارد زیادی هم بود که پدر و مادر ها مجبور می شدند فرزندشان را برای آرام کردن به خارج از سالن سینما ببرند. 

جن گیر (The Exorcist) محصول 1973
 
 این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند
 
اگر فکر می کنید یک فیلم ترسناک که بیش از چهل سال پیش ساخته  شده، دیگر توانی برای ترساندن ندارد، کاملا در اشتباهید. جن گیر از آن دسته فیلم هایی است که همچنان به عنوان یکی از بهترین ها در ژانر خود (یعنی وحشت) در تاریخ سینما به حساب می آید.

هنگام اکران این فیلم، دیدن صحنه فرار افراد مختلف از سالن سینما به امری عادی تبدیل شده بود و همیشه جملاتی مانند «دیگر نمی توانستم تحمل کنم» و «واقعا ترسناک بود، باید بیرون می آمدم» در لابی شنیده می شد. زمانی که این فیلم در لندن به نمایش در آمد، برای حفظ آمادگی بیشتر، ماشین های آمبولانس بیرون از سالن سینما پارک می شدند. 

صحنه های ترسناک و تأثیرگذار یا چندش آور در فیلم بسیارند، ولی صحنه چرخش 360 درجه ای سر دختر جن زده و پاشیده شدن استفراغ سبز رنگ روی صورت پدر روحانی، را می توان ترسناک ترین صحنه ها دانست.

بازگشت ناپذیر (Irreversible) محصول 2002
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
این فیلم به خاطر صحنه های خشن و تکان دهنده اش معروف است. البته کارگردان فیلم برای اطمینان از تحت تأثیر قرار گرفتن تمام بیننده ها، صدایی با فرکانس 27 هرتز در 30 دقیقه اول فیلم قرار داد. فرکانس این صدا کمتر از آن است که گوش انسان قادر به دریافت آن باشد ولی گفته می شود که لرزش های حاصل از این صوت باعث ایجاد حالت اضطراب و ترس در انسان می گردد. درست همانند لرزش هایی که از زمین لرزه در بدن ایجاد می گردد. فیلم فعالیت های فرا طبیعی (paranormal activity)  نیز از تکنیکی مشابه برای ترساندن و ایجاد دلهره در بینندگانش استفاده کرد. 

عجیب و غریب ها (Freaks) محصول 1932
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
شاید نتوان این فیلم را جزو فیلم های ژانر وحشت دسته بندی کرد، ولی منکر صحنه های عجیب آن هم نمی توان شد حضور تعداد زیادی از هنرپیشگان صنعت سیرک با بدن ها و اشکال غیر عادی باعث ایجاد صحنه هایی نا خوشایند در این فیلم می شود که ذهن بیشتر بینندگان را مشوش می کند. هنگام اکران این فیلم، یک مورد سقط جنین گزارش شد و همین نهایتا باعث شد که مسئولین فیلم دست به ویرایش مجدد آن و حذف برخی صحنه ها بزنند. 

سگ های انباری (Reservoir dogs) محصول 1992
 
 این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند
 
این فیلم آغازگر راهی جدید در سینما بود که نتیجه اش ساخته شدن فیلم های بعدی تارانتینو و دیگر فیلم سازان با فرمولی مشابه بود. اصل ماجرا و داستان فیلم به هیچ وجه خشن نیست و در واقع یک فیلم درام و هیجانی به حساب می آید، با این حال، یکی دو صحنه در فیلم وجود دارد که تقریبا دل هر بیننده ای را ریش می کند. تماشای صحنه ای که در آن کاراکتر آقای بلوند با بازی مایکل مدسن (Michael Madsen) گوش یکی از گروگان هایش را می برد، برای بسیاری از بیننده ها دشوار است. این صحنه هنگام نمایش فیلم باعث شد، برخی افراد از سالن سینما بیرون بزنند!

127 ساعت (127 hours) محصول سال 2010
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند 
 
فیلمی که با موسیقی جادویی، قاب های فوق العاده، داستانی الهام بخش و دیدگاه فلسفی و هنری که هر کسی را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی صحنه ناخوشایند فیلم که در آن بیننده شاهد کنده شدن دست شخصیت اصلی فیلم هست هم از این قاعده مستثنی نیست! در این صحنه آرون رلستون که نقش آن را جیمز فرانکو (James Franko) بازی می کند با یک چاقوی جیبی کند چینی (!) تلاش می کند پوست و سپس گوشت و عصب دستش را پاره پاره کند تا پس از آن بتواند با شکستن استخوان، دستش را قطع و خودش را آزاد کند. در طول این صحنه، افراد زیادی غش کردند و یا بالا آوردند! البته همان طور که گفتیم فیلم جذابیت های بسیار زیادی از نظر بصری و مفهومی دارد. یکی از اتفاقات جالب هم آن است که هنگام اکران این فیلم، یکی از افرادی که کارش به آمبولانس کشیده بود صرفا برای گفتن عبارت «عالی بود» به سالن سینما باز گشت!

پروژه جادوگر بلیر (Blair’s witch Project) محصول 1998
 
 این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند
 
این فیلم که شکل و شمایلی مستند گونه دارد، از زاویه دید یک دوربین که توسط شخصیت اول این فیلم حمل می شود، روایت می شود. نتیجه این نوع فیلم برداری تکان های زیاد دوربین در طول فیلم است که باعث شد افراد زیادی به خاطر حالت تهوع از سالن سینما بیرون بزنند و یا به سرویس های بهداشتی هجوم آورند. این موضوع اینقدر شایع بود که حتی یکی از مدیران سینما پیش از نمایش فیلم اعلام کرد که لطفا بیرون از سالن سینما استفراغ کنید!

وی/اچ/اس (V/H/S) محصول 2012
 
این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند
 
در طول اکران این فیلم در جشنواره ساندنس یکی از تماشاچیان از در سینما با عجله به بیرون دوید که کمی بعد تر نقش بر زمین شد و دچار حمله صرع گشت. همچنین یک فرد دیگر هم دچار حالت تهوع و استفراغ شدید شد. این افراد در آمبولانس درمان شدند و نیازی به بستری شدن پیدا نکردند. ولی محتوای فیلم چه بود؟

این فیلم در مورد گروهی از خلافکاران است که نوار های ویدیویی خانگی مختلفی را پیدا می کنند که حاوی لحظات عجیب و ترسناک از رویداد های ماوراءالطبیعه در یک خانه قدیمی است.

خام (Raw) محصول 2016
 
 این فیلم ها مردم را از سالن های سینما فراری دادند
 
هنگام اکران این فیلم افراد زیادی غش کردند. کاراکتر اصلی این فیلم فردی به نام جاستین است که یک گیاهخوار محسوب می شود. اگر تا اینجای کار به مفهوم نام فیلم یعنی خام پی نبرده اید باید بگوییم که اگر چه خام خواری جاستین در طول فیلم حفظ می شود، ولی گیاهخواری اش خیر! در طول فیلم جاستین به آرامی رژیم غذایی اش را از گیاهخواری به گوشت خواری، آن هم از نوع هم نوع خواری تغییر می دهد! 

مترجم و محقق: عباس رهامی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار