شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
سيد حسن خميني:
اگر در افق جان و روحمان خوبي كسي را بخواهيم شيوه محبت كردن را نيز خواهيم آموخت. گاهي يك تحسين...
 آرمان ‌امروز:  بخشيدن و بخشيده شدن از آموزه‌هاي اسلامي است كه سال‌ها از سوي بزرگان به ديگران توصيه شده است. امام در آن كوران مبارزات تاكيدات بسياري داشت كه حق مردم پايمال و ظلمي به آنها روا نشود؛ اكنون هم يادگار امام بر اين مهم تاكيد و رسالت خود را خويشتنداري براي ايجاد وحدت و همدلي در جامعه مي‌داند.

 آيت ا... سيد حسن خميني سال‌ها مورد هجمه دلواپسان بود و با وجود دلواپسي‌هايش در برابر اقدامات آنها سكوت كرد تا آرامش ظاهري فضا بر هم نخورد. اكنون كه شرايط با سال‌هاي گذشته تفاوتهايي پيدا كرده، يادگار امام گام در مسيري گذاشته كه هدف آن نهادينه كردن اخلاق در فضاي سياسي كشور و گذشت از اشتباهات براي ايجاد فضاي همدلي است. روز دوشنبه هم يادگار گرامي امام به اين امر مهم اشاره كرد و گفت: همه سعي كنيم خوب باشيم، خرده شيشه نداشته باشيم و ذاتمان را خالص كنيم تا وقتي كسي از كنارمان عبور مي‌كند آسيب نبيند، بلكه از حضور ما احساس آرامش كند.

آيت‌ا... سيد حسن خميني در پايان درس خارج اصول دیروز خود در مدرسه عالي دارالشفای قم ضمن تبريك فرارسيدن عيد سعيد غدير خم، به روايتي از نبي مكرم‌اسلام (ص) درباره منظور قرآن كريم از تعبير «السابقون» اشاره كرد و اظهار كرد: عبدا... بن عباس نقل كرده است كه من از پيامبر اكرم (ص) پرسيدم آيه شريفه «پيشتازان پيشتازند، آنان مقرب (درگاه الهي) هستند» درباره چه كساني است؟ حضرت فرمود: جبرئيل در تفسير آيه، چنين به من خبر داد كه آنان علي و شيعيان او هستند (كه) به سوي بهشت (پيش مي‌تازند).

وي با بيان اينكه اگر خود را شيعيان واقعي اميرالمومنين(ع) بدانيم و بناميم نبايد فراموش كنيم كه خداوند چنين لطف و كرم والايي را به ما عطا كرده است، نخستين لازمه شيعه بودن را محبت به اميرالمومنين(ع) و فرزندان او خواند و سپس به وصاياي اميرالمومنين(ع) به امام حسن مجتبي(ع) اشاره كرد و يادآور شد: اميرالمومنين(ع) به فرزند خود وصيت مى كنند: پسركم! تو را به تقواى خدا و بر پا داشتن نماز سفارش مى كنم و به اينكه از گناه و خطاى ديگران در گذرى و خشم خود را فروخورى و با نزديكان مراوده كنى و در مقابل نادان صبور باشى و در دين شناخت ‌يابى و در كار خود تامل و درنگ كنى و با قرآن ارتباط‌ گيرى و با همسايگان خوش رفتار باشى.

 مردم حق خطا كردن ندارند، اما حق بخشيده‌شدن دارند

يادگار امام در ادامه، به بخش‌هاي مختلف اين وصيت اشاره كرد و درباره «گذشت از خطاي ديگران» گفت: مردم حق خطا كردن ندارند اما حق بخشيده شدن دارند. گاهي اوقات به اشتباه گفته مي‌شود انسان جايز الخطاست؛ در حالي كه انسان ممكن الخطاست نه اينكه حق خطا كردن داشته باشد. وي تاكيد كرد: در جامعه‌اي كه مردم در آن از خطاهاي يكديگر نگذرند پراكندگي ايجاد مي‌شود و افراد از هم كينه و بغض به دل مي‌گيرند؛ بنابراين بايد بدانيم باقي ماندن در خطاهاي فردي و جمعي گذشته صرفا جامعه را پراكنده مي‌كند.

سيد حسن خميني درباره «ضرورت فروخوردن خشم»، با بيان اينكه اين موضوع آن‌چنان مهم است كه برخي اساتيد بزرگ حوزه علميه قم سال‌ها درباره «گناهان زبان» تدريس مي‌كردند، يادآور شد: بعضي بزرگان درباره ويژگي‌هاي حضرت امام مي‌گويند ايشان مالك «حضور» و «زبان» خود بود؛ بدين معنا كه اجازه نمي‌داد در حضورش هركس هر كاري كند و مراقب زبانش بود كه هر سخني را به وسيله آن بيان نكند. وي افزود: از يكي از بزرگان شنيدم كه همه سعادت اين است كه انسان مالك زبانش باشد، زيرا اگر مالك زبان شديم از روي طمع، حسد و غيظ سخن نگفته‌ايم. يادگار امام گفت: كسي كه با غيظ سخن مي‌گويد اغلب اوقات از عدالت خارج مي‌شود. سيد‌حسن‌خميني در ادامه به توصيه علي(ع) مبني بر ضرورت «صله‌ رحم» (مراوده با نزديكان) اشاره كرد و يادآور شد: ما بايد ارتباطاتمان را زياد كنيم و به يكديگر متصل شويم. يادگار امام به توصيه اميرمومنان(ع) مبني بر «صبر در مقابل انسان نادان» اشاره كرد و گفت: همه انسان‌هايي كه با آنها برخورد مي‌كنيم انسان‌هاي خوب يا دانايي نيستند، اما بايد بردبار باشيم، زيرا مصائب زيادي در جامعه انساني به خاطر عدم حلم و صبر پديد مي‌آيد.

 نبايد عجولانه تصميم بگيريم

«تامل در كارها» ديگر توصيه اميرالمومنين(ع) بود كه مورد اشاره آيت‌ا... سيد حسن خميني قرار گرفت. وي با تاكيد بر اينكه نبايد به‌طور عجولانه و شتاب زده تصميم بگيريم، گفت: يكي از بزرگان عرصه سياست به من مي‌گفت رمز توفيق در زندگي اين است كه انسان هر تصميمي را كه می‌خواهد بگيرد، در لحظه آخر، به مدت ۲۴ ساعت آن را به تعويق اندازد؛ يعني هرگاه فكر مي‌كنيم كار تمام شده است باز هم در انجام آن درنگ كنيم. يادگار امام يادآور شد: همان‌گونه كه در دوران زندگي كنار امام مشاهده كرديم و بعدها در خاطرات افراد گوناگون ذكر شده، بسياري اوقات وقتي شخصيت‌ها خدمت امام مي‌رسيدند و گزارشي مي‌دادند، ايشان سكوت مي‌كردند و سخني بر زبان نمي‌راندند و به فرد مقابل مي‌گفتند تصميم را بعدا به شما خبر مي‌دهم.

وي همچنين درباره ديگر توصيه علي(ع) مبني بر«ارتباط‌گيري با قرآن»، اظهار كرد: در روايات آمده كه هرگاه مي‌خواهيد با خدا سخن بگوييد يا او با ما سخن بگويد قرآن بخوانيد؛ يكي از اساتيد ما كه از مراجع تقليد فعلي هستند، به من توصيه كردند كه روزي ۵۰ آيه قرآن بخوانيد؛ اين توصيه، بر اساس روايتي بسيار صحيح از معصومين(ع) است و بنابراين بايد بدانيم ارتباط با قرآن و حضور آن در زندگي بسيار اثرگذار است. سيد حسن خميني درباره «خوش رفتاري با همسايگان»، به عنوان ديگر توصيه اميرالمومنين(ع) اشاره كرد و يادآور شد: پيامبر (ص) براي بيان شريعت سختي و آزار زيادي را تحمل كردند. يكي از آزارها اين بود كه هنگام نماز از ديوار همسايه روي سر ايشان زباله و زغال مي‌ريختند كه در اين‌گونه مواقع پيامبر (ص) در پاسخ به آنان بحث را فراتر از مسائل اعتقادي بيان مي‌كردند و مي‌گفتند مگر شما همسايه نيستيد؟! البته همسايه الزاما كسي نيست كه در كنار ما سكونت دارد بلكه منظور تمام كساني هستند كه در يك جامعه انساني كنار ما زندگي مي‌كنند و با ما ارتباط دارند.

وي تصريح كرد: اگر در افق جان و روحمان خوبي كسي را بخواهيم شيوه محبت كردن را نيز خواهيم آموخت. گاهي يك تحسين و «خسته نباشيد» يا لبخند كوچك براي افراد كاري بزرگ است. يادگار امام ادامه داد: بعضا سياسيون خيلي بزرگ از نامه يك طفل دبستاني چنان انرژي مي‌گيرند كه از هزار تريبون نمي‌گيرند يا علماي بزرگ گاهي از يك تقدير آن‌چنان نشاط مي‌گيرند كه از هيچ چيز ديگري چنين نيرويي را دريافت نمي‌كنند.

برچسب ها: سيد حسن خميني
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار