با توجه به رهنمود رهبر انقلاب در خصوص حمايت از كار و سرمايه ايراني و همچنين مصوبات دولت در خصوص ساخت و ساز براي نيازمندان و اقشار فاقد مسكن انتظار می رفت مسئولین توجه بیشتری به درخواست های مردم داشته باشند

"> اهواز تنها کلانشهری که مسکن مهر ندارد

شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۲

با توجه به رهنمود رهبر انقلاب در خصوص حمايت از كار و سرمايه ايراني و همچنين مصوبات دولت در خصوص ساخت و ساز براي نيازمندان و اقشار فاقد مسكن انتظار می رفت مسئولین توجه بیشتری به درخواست های مردم داشته باشند

اختصاصی شوشان : هر از چندي رسانه ها اخباري مبني بر تكميل پروژه هاي مسكن مهر در گوشه و كنار كشور و تحويل واحدهاي مسكوني به صاحبانشان دارد كه اين امر نشان از تحقق برنامه ريزي هاي صورت گرفته در موعد مقرر و اجراي قانونمند و اصولي اين پروژه ملي در آن مناطق دارد كه از قبل آن بسياري از هموطنان كه عموماً از قشر كم درآمد و فاقد مسكن جامعه هستند از بركات آنها بهره مند مي شوند.

اما متاسفانه از زمان آغاز اين طرح ملي در سال 86  تاكنون به دليل عدم تحقق وعده هاي مسئولان و البته عدم برنامه ريزي صحيح و كارشناسي محل و تجهيزات و ساير جوانب امر اين طرح در اهواز نه تنها آغاز به كار نكرد، بلكه به حالت تعليق درآمد و مسكوت ماند و بسياري از متقاضيان دردمند فاقد مسكن كه به اميد يافتن سرپناهي در اين طرح عظيم ملي ثبت نام كرده و در قالب تعاوني ها اقدام به سرمايه گذاري كردند به خاطر بعد مسافت دو محل تعيين شده براي احداث مسكن مهر تحت عنوان هاي شيرين شهر و شهر رامين و همچنين فقدان هر گونه امكانات اعم از تاسيساتي، رفاهي، شهري و ... اساساً از ادامه دادن اين راه كه راهي بيهوده به نظر مي آمد صرف نظر كردند و در انتظار تجديدنظر مسئولين هستند تا شايد از پس اين تجديدنظر تغييراتي اساسي در سياستگذاري طرح ملي مسكن مهر در اهواز صورت گيرد.

قطعاً خانواده اي كه به زحمت توانسته با گرفتن وام و مقروض شدن وجوه مورد نياز تامين يك مسكن را فراهم كند قادر نيست از فاصله تقریبا 50 كيلومتري اهواز براي كار يا امرار معاش يا امكانات تحصيلي فرزندان و يا هر كار ديگري به اهواز سفر كند و اين خود يك هزينه مضاعف بر دوش او خواهد بود.

نکته دیگر اینکه خوزستان و اهواز از جمله استان ها و کلانشهرهایی هستند که تاکنون پیشرفت چندانی در مسکن مهر نداشته اند و این در حالی ست که استان های دیگر همچون زنجان سال گذشته جشن اتمام اجرای کامل تعهدات در احداث مسکن مهر و خانه دار شدن همه متقاضیان را با حضور رییس جمهور برگزار کرد. در همین زمینه محمود شهبازي مدير عامل اتحاديه تعاوني هاي مسكن مهر كلانشهر گفت: بيش از 10هزار نفر از همشهريان فاقد مسكن در مناطق بعضاً محروم نظير خزامي، مهديس و كيان شهر اقدام به عضويت در تعاوني ها و پرداخت وديعه مورد درخواست كردند اما متاسفانه آن گونه كه در استان هاي ديگر مورد تشويق قرار گرفت، در اهواز به طرق مختلف در مقابل اين پروژه سنگ اندازي و مقاومت شد، كه تنها راه حل اعتراض و شكوائيه را براي مردم و مسئولين تعاوني ها برجاي گذاشت.

وی افزود : ماهیت این امر هم اجبار مردم برای حضور در مناطقی است که متاسفانه در دو سال گذشته با تبلیغات سنگین و غیرمتعارف شهرهای اقماری اهواز خوانده می شوند و این مناطق دور افتاده با نام رامین و شیرین شهر حتی از کمترین امکانات و تاسیسات شهری و رفاهی هم برخوردار نبوده ضمن اینکه گفته شده میلیاردها تومان تاکنون از بودجه استانی صرف این مناطق هم گردیده که ای کاش این مبالغ صرف سازماندهی شهری و تامین امکانات و تاسیسات در خود شهر اهواز می شود.

محمود شهبازی ادامه داد: تعاونی های مسکن مهر اهواز از تیرماه و مردادماه سال 88 و بعضی از تعاونی ها در سال گذشته در مساجد اهواز مصوباتی داشتند که مهمترین آن خروج از بلاتکلیفی و ساخت و ساز واحدهای مسکونی خود در شهر اهواز بوده اما متاسفانه عملکرد غیر مسئولانه و حتی نادیده گرفتن مصوبات اجرایی دولت، اجرای خواسته کوچک مردم بسیار طولانی شده و بسیاری از مردم نسبت به این پروژه ملی بی اعتماد گشته و هزاران نفر از اعضای رسمی شرکت ها ضمن قبول انصراف و پایمال دیدن حقشان پول های خود را از حساب تعاونی ها خارج نمودند که این تضییع آشکار حقوق مردم و از سویی بی اعتمادی نسبت به مصوبات دولت بوده است .

محمود شهبازي ادامه داد : باتوجه به رهنمود رهبر انقلاب در خصوص حمايت از كار و سرمايه ايراني و همچنين مصوبات دولت در خصوص ساخت و ساز براي نيازمندان و اقشار فاقد مسكن انتظار می رفت مسئولین توجه بیشتری به درخواست های مردم داشته باشند.

وی تصریح کرد : چرا به اعتبار اینکه اهواز یک کلان شهر است و کلان شهرها مشمول طرح مسکن مهر نمی شوند، ارائه تسهیلات و ساخت و ساز در اهواز به شکل منسجم و گسترده انجام نشد و خانه دار شدن اهوازی ها متوقف به اجرای طرح شهرهای جدید شد؟ محمود شهبازي افزود : در حالی که در تمام شهرهای استان طرح مسکن مهر اجرا شده و در حال پیشرفت است، اهواز چه جایگاهی در این پروژه دارد؟ بیش از یک سوم جمعیت استان در اهواز ساکن هستند و بدون تردید گره خانه دار شدن مردم در اهواز پیچیده تر از نقاط دیگر استان است. سوال اساسی این است که چه تدبیری برای خانه دار شدن اقشار ضعیف و جوانان اهوازی اندیشیده شده است؟ وی گفت : با سنگ اندازی های صورت گرفته در ساخت و ساز مسکن مهر در اهواز، متاسفانه تعدادی از اعضای تعاونی های مسکن مهر اهواز بدون اینکه طعم شیرین خانه دار شدن را بچشند فوت کرده اند و خانه ای به چشم خود ندیدند.

مدیر اتحادیه تعاونی های مسکن مهر اهواز ادامه داد : واقعیت تلخی که وجود دارد این است که در تمامی کلانشهرهای بزرگ کشور مثل تهران و اصفهان و شیراز و تبریز و ... اعضای تعاونی های مسکن مهر اکنون یا صاحب خانه شده اند و یا در حال صاحب خانه شدن هستند، اما در اهواز علیرغم هزینه های کلان در 2 شهر اقماری هنوز خبری از صاحب خانه شدن اعضای تعاونی ها نیست.

شهبازی تصریح کرد: عمده دلیل عدم صاحب خانه شدن اعضای تعاونی های مسکن مهر در اهواز و در 2 شهر رامین و شیرین شهر عدم وجود امکانات است، این در حالی است که اکنون برای بردن امکانات به 55 کیلومتر خارج از شهر اهواز به هزینه های فوق العاده سنگینی نیاز است و واقعا سخت می توان تمامی امکانات اعم از آب و برق و گاز و تلفن و آموزش و بهداشت و ... را آنجا برد.

وی افزود: در بسیاری از مناطق اهواز زمین های خالی وجود دارد که می توان آن را به مسکن مهر تبدیل کرد و چهره نازیبای شهر را به چهره ای زیبا تبدیل کرد. وی گفت: در روزهای اول ثبت نام جهت مسکن مهر در خوزستان 320 هزار نفر نام نویسی کردند که 160 هزار نفر از این تعداد شهروندان اهوازی بودند.

مدیر اتحادیه تعاونی های مسکن مهر اهواز اضافه کرد: متاسفانه اکنون 5 سالی می شود که اعضای تعاونی های مسکن مهر در اهواز بدون مسکن مانده اند، این در حالی است که تعاونی ها برای جذب و اعتمادسازی مردم بسیار کوشیده اند ولی به بهانه های مختلف از سوی مدیران مشکلاتی بر سر راه این تعاونی هخا ایجاد شده است.

مدیر اتحادیه تعاونی های مسکن مهر اهواز افزود : فرستاده های ویژه ریاست جمهور در پروژه های مسکن مهر در نامه هایی به استاندار خوزستان و رئیس مسکن و شهرسازی از آنان خواست تا کار مسکن مهر در اهواز به دست مردم جهت انجام گرفتن سریع سپرده شود اما متاسفانه هنوز این اقدام صورت نگرفته و این مسئله مانع از صاحب خانه شدن اعضای تعاونی ها شده است.

وی گفت: زمینی به وسعت 100 هزار متر با قیمت 5 میلیارد تومان در مهرشهر خریداری شد و تمامی مجوزات لازم برای خرید آن از تمامی دستگاه ها برای عدم وجود معارض و یا تداخل با سایر دستگاه ها به عمل آمد اما به یک مرتبه و در زمانی که قرار بود تشکیل کارگاه برای ساخت و ساز شروع شود از سوی مسکن و شهرسازی این زمین زراعی محسوب شد و اجازه ساخت و ساز از ما گرفته شد و اتهام های زیادی به ما زده شد، این در حالی است که در طرح جامع شهری هیچ تداخلی این زمین با سایر زمین ها ندارد و امکان ساخت و ساز در آن طبق قانون وجود دارد.

شهبازی گفت: تمامی اعضای مسکن مهر اهواز افراد بی بضاعت و محرومی هستند که تاکنون 5 سال است سکوت کرده اند و بسیار با حوصله به آینده امیدوار هستند، این در حالی است که برای صاحب مسکن شدن، طلا فروخته اند، پس انداز خود را گذاشته اند و یا حتی پول سودی گرفته اند ولی بدلیل کج سلیقه گی ها هنوز طعم شیرین مسکن مهر را نچشیده اند.

شهبازی در پایان ضمن تشکر از زحمات بی دریغ همه کسانی که در استان و تهران در مراجع مختلف اداری و قضایی مانع از تضییع حقوق شهروندان اهوازی شدند گفت: امیدواریم مسئولین هر چه سریعتر به فکر رفع مشکلات مسکن مهر برای جلوگیری از اتفاقات فوق در اهواز باشند و ما نیز این آمادگی را داریم که در نشست های مختلف با مسئولین مربوطه از تعاونی های مسکن مهر اهواز دفاع کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار