سرانه فرهنگی و آموزشی رشد خوبی داشته است، کانون ها و موسسات فرهنگی زیادی راه اندازی شده، به روستاها و مناطق مختلف با توجه به پراکندگی آنها خدمات فرهنگی و سرویس دهی مناسبی داده شده است "> در میان اقوام بختیاری معاشرت صادقانه و آمیختگی فرهنگی حاکم است
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۱

سرانه فرهنگی و آموزشی رشد خوبی داشته است، کانون ها و موسسات فرهنگی زیادی راه اندازی شده، به روستاها و مناطق مختلف با توجه به پراکندگی آنها خدمات فرهنگی و سرویس دهی مناسبی داده شده است

سرانه فرهنگی و آموزشی رشد خوبی داشته است، کانون ها و موسسات فرهنگی زیادی راه اندازی شده، به روستاها و مناطق مختلف با توجه به پراکندگی آنها خدمات فرهنگی و سرویس دهی مناسبی داده شده است. سیدهوشنگ موسوی ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بیان مطلب فوق به سوالات خبرنگار روزنامه فرهنگ جنوب پاسخ داد.

به عنوان اولین سوال وضعیت فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری بویژه شهرستان کوهرنگ را چگونه ارزیابی می کنید؟

ضمن سپاس از شما در پاسخ این سوال باید گفت : کیفیت فرهنگ و مولفه های وابسته به آن بسته به آبشخور و منبع تغذیه کننده ی آن دارد.جای تردید نیست که جامعه ما بالاخص مناطقی که جغرافیای صعب العبور و کوهستانی دارد و هنوز شرایط یکجانشینی پیدا نکرده اند و یا اگر یکجانشین شده اند اما به هر دلیل زمینه تعدیل هنجارها و نسبت های قومی و بومی آنها فراهم نشده است یک جامعه سنتی محسوب می شود. البته این بدان معنا نیست که عموماً جامعه سنتی یک جامعه عقب افتاده است بلکه به جامعه ای اطلاق می شود که در کنار ره آوردهای مدرن و مولفه های سنتی خود یک توازن ایجاد کرده اند و می توان گفت محصولات مدرنیته در خیلی جاها در خدمت مدرنیته کردن سنت ها به کار گرفته شده اند.جامعه فرهنگی استان چهارمحال بویژه شهرستان کوهرنگ یک جامعه غنی، با ظرفیت قابل قبولی است ؛ نهاد خانواده از استحکام و دوام خوبی برخوردار است، شهروندان برای تغییر وضعیت فرهنگ عمومی، آموزش ، شهری و ... از خود تحرک پذیرفته شده ای را نشان می دهند.متولیان امور فرهنگی این استان تاکنون تلاش های زیادی در جهت تقویت بنیه فرهنگی این استان داشته اند. بودجه ریزی آموزش و پرورش و همچنین احداث فضاهای علمی و فرهنگی از جمله دانشگاه ها، مدارس، فرهنگ سراها، کتابخانه ها و ... گواه این مطلب است. اما باید اذعان کرد که هنور غبار محرومیت از سیمای معصوم شهروندان این استان رخت برنبسته و تا رسیدن به وضعیت آرمانی راه دور و درازی در پیش رو داریم که می طلبد همه با هم با وحدت همدلی و صبر و شکیبایی موانع موجود را از سر راه برداریم. به هرحال بخش اعظمی از جامعه ایرانی اسلامی ما، سنتی است و این چیزی نیست که کسی بخواهدآن را نادیده بگیرد، نگاه های سنتی در بیشتر امورات ما حاکم است، تعاملات اجتماعی، رفتارهای فردی ، کنش و واکنش های سازمانی و اداری، کشاورزی سنتی، و دیگر مقولات متعدد و متنوع که ذکر آنها در این مقال نمی گنجد، به هر حال استان ها و شهرستان ها نیز از همین قاعده تبعیت می کند و از این امر مستثنی نیست.

چهارمحال و بختیاری بویژه شهرستان کوهرنگ که استان برخورداری است در زمینه قوه های سیاحتی و گردشگری این امر چقدر می تواند در رشد و توسعه فرهنگی آن منطقه موثر باشد؟

ما بحثی داریم تحت عنوان تعامل فرهنگی به یک بخش مهم تعامل فرهنگی در مبحث توریسم می تواند معنا پیدا کند، ما در استان چهارمحال و بختیاری بویژه شهرستان کوهرنگ از جاذبه های متنوع و متعدد سیاحتی وگردشگری برخورداریم که بخش کوچکی از جاذبه ها بالفعل و متاسفانه بخش اعظمی از آن بالقوه است و نیازمند توجه جدی مسئولان برای بهره برداری و بهره گیری از آنهاست. اما با همین درصد ناچیزی که از جاذبه های گردشگری این استان به فعلیت رسیده می بینیم در فصول مختلف سال گردشگران و سیاحان زیادی از داخل و خارج از کشور وارد این سرزمین می شوند و با مردم خونگرم این مناطق ارتباط برقرار کرده و یا معاشرت و معامله می کنند و این امر به قطع در رشد کمی و کیفی فرهنگ مردم این مناطق تاثیرچشمگیری خواهد گذاشت پس اگر ما بتوانیم زیر ساخت های لازم را برای توسعه صنعت توریسم در این مناطق آماده کنیم پذیرای سیاحان بیشتری خواهیم بود و این امر هم موجب رونق و آبادانی خواهد شد و هم موجب رشد و توسعه فرهنگ اجتماعی مردم این مناطق خواهد شد.

آیا در بین اقوام و ساکنان استان چهارمحال و بختیاری چالش های قومی نیز وجود دارد؟

یکی از مشخصه های جوامع در حال گذار و سنتی که صاحب تنوع قومی هستند وجود چالش های قومی است و این امر نیز تا حدود طبیعی است. چرا که در این جوامع نگرش ها، خواسته ها، مطالبات، سلایق و علایق یکسان نیست و بعضا منافع مشترک که می بایست ایجاد وحدت کند عامل تهدید کننده ی وحدت و یکپارچگی می شود. این موضوع در کانون خانواده که یک نهاد مستقل و پویا از آن نام می برند نیز وجود دارد. اما خوشبختانه در این استان ما شاهد یک همگرایی و وحدت و برادری خیلی خوبی هستیم و خرسندیم که تاکنون شاهد تقابل و تخاصم در بین اقوام این منطقه که سال های دور و درازی در کنار هم زندگی خوب و خوشی داشته اند نبوده ایم و این نیز بر می گردد به تعامل سازنده و معاشرت صادقانه و پیوندهای خونی و نسبی، منافع جمعی مشترک، همچنین آمیختگی فرهنگی و زبانی.

از مردم و نمایندگان شوراهای اسلامی شهر، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، استاندار و دیگر مسئولین چه انتظاری دارید؟

از مردم استمرار مشارکت همه جانبه و مسئولانه را که تاکنون از خود در تمامی جهات به نمایش گذاشته اند را دارم، باید باور کنیم که سرمایه هرکشور و هر منطقه منابع کیفی انسانی آن است و به قطع اگر مردم بالاخص نیروهای کیفی و متخصص جامعه وارد عرصه سازندگی شوند آن وقت شاهد ترقی و توسعه همه جانبه آن جامعه خواهیم بود.

به عنوان متولی امور فرهنگی و هنری شهرستان کوهرنگ چه عواملی را در توسعه فرهنگی این منطقه محروم مفید می دانید؟

به نظرم در بعد فرهنگ تخصصی جامعه ؛ ما ابتدا باید بعد از هدف گذاری درست و دقیق به سمت اهداف از پیش تعیین شده حرکت کنیم. ادب، هنر و فرهنگ جامعه هدف زمانی می تواند در فرآیند رشد قرار گیرد که در ابتدا سیاستگذاری های ما درست باشد. یعنی ما باید ذائقه فرهنگی جامعه خود را بشناسیم. از استعدادها و ظرفیت های فرهنگی، آیینی، سنتی، ادبیات، شاخصه های هنری، اسطوره ها، نمادها، حماسه ها، ادبیات و تغزلات آن آگاهی داشته باشیم. این موضوعات در بخش نرم توسعه فرهنگی مطرح است و در بخش سخت افزاری ما نیاز به فضاهای فرهنگی داریم. کانون های فرهنگی، کتابخانه ها، فرهنگ سرا، آموزشگاه ها، اعتبارات کافی، نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده ، و از جمله همه مهمتر مدیریت اجرایی متخصص در مباحث فرهنگی.

ما را از آخرین اقدامات این اداره مطلع بفرمایید

من از همین جا بر خود لازم می دانم تا از مدیرکل محترم ارشاد استان جناب آقای گنجی که نگاه ویژه و عنایات خاصی، تاکنون به منطقه محروم چلگرد (کوهرنگ) از خود نشان داده اند قدردانی و سیاستگذاری کنم با الطافی که این عزیزبه مناطق محروم از جمله شهرستان کوهرنگ داشته اند بحمداله سرانه فرهنگی و آموزشی رشد خوبی داشته است، کانون ها و موسسات فرهنگی زیادی راه اندازی شده، به روستاها و مناطق مختلف با توجه به پراکندگی آنها خدمات فرهنگی و سرویس دهی مناسبی داده شده است. در تلاشیم که روند احداث فرهنگسرا را سرعت بیشتری ببخشیم و اعتبار بخش قابل ملاحظه ای در این خصوص صورت گرفته است. توزیع رایگان کتاب در بین شهروندان و علاقمندان، مساجد، ادارات، دانشجویان مدارس و همچنین جشنواره شعر آفتاب رسالت گویشی و شهر کلاسیک فارسی که هر ساله با گستره استانی برگزار می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار