اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۶

همزمان با انتشار این اظهار نظر که در مورد تنها بودن سالمندان نگرانی وجود دارد، یک مقام مسئول در شورای ملی سالمندان کشور گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار فرد بالای ۶۰ سال از یارانه مستمر بهزیستی استفاده می‌‌کنند. این در حالی است که سالمندی هم بخشی از زندگی افراد است و باید با برنامه مدون آن را به بهترین نحو گذراند، چرا که سالمندان هم به دنبال راهی هستند تا تنهایی خود را پر کنند، گرچه هنوز خانواده‌های بیشماری وجود دارند که از سالمندان خود نگهداری می‌کنند، اما برخی از آنان نیز در جامعه رها شده اند که باید فکری اساسی در این زمینه کرد و خدمات نگهداری آنان را تحت پوشش قرار داد، چون سالمندان در معرض استرس و ترس از تنهایی هستند که ممکن است به آنها صدمه وارد کند. بنابراین بیشتر از پیش نیاز است که مساله سالمندی مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد تا همچنان احترام به سالمند در فرهنگ ما استمرار داشته باشد.

افزایش شمار سالمندان

«در سال ۱۳۳۵، سه درصد جمعیت کشور سالمند بودند که در سال ۹۰ به ۲/۸ درصد رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به ۱۰ درصد و تا سال ۱۴۳۰ به ۲۱ تا ۲۵ درصد برسد. بنابراین افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰ سال در سال‌های آینده با هم برابر می‌شوند.» این اظهار نظر روز گذشته توسط رئیس سازمان بهزیستی انجام شد. به گفته انوشیروان محسنی بندپی سالمندان امروز با دیروز فرق اساسی دارند و دارای ظرفیت و استعدادهای خوبی هستند، چرا که یک پنجم از طول زندگی افراد در این مقطع است و کشور می‌تواند از آنها در توسعه پایدار خود استفاده کند. از طرفی برخی شاخص‌ها نشان می‌‌دهد این گروه یک تهدید نیستند بلکه رفاه و حمایت اجتماعی و مراقبت‌های بهداشتی برای آنها بهتر شده است. او بیان کرد: در سال ۹۵ سالمندی از ردیف اعتباری خاصی برخوردار شد و اکنون در بسیاری از استان‌ها طرح‌های حمایتی ویژه داریم. به طور مثال، در یک استان به صورت پایلوت طرح پرداخت ایاب و ذهاب سالمندان در دستور کار است و با معاونت زنان ریاست جمهوی برای ۴۵ هزار زن سالمند در ۱۰ استان برنامه تغییر سبک زندگی و مهارت‌ها را داریم. به گفته محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اکنون نگرانی از تنها بودن سالمندان وجود دارد، زمانی کودک رها شده در خیابان‌ها داشتیم. اکنون سالمند رها شده داریم. البته هنوز در فرهنگ کلی ما احترام به سالمند وجود دارد اما تنهایی، گوشه‌نشینی و انزوا در بین سالمندان در حال افزایش است. البته مراکز شبانه‌ ما هنوز ظرفیت خالی دارند و مراکز روزانه ما تکمیل شده که نشان می‌دهد تمایل به نگهداری سالمند هنوز وجود دارد. او افزود: حدود ۶۰۰ هزار سالمند را تحت حمایت داریم که ۱۰۰ هزار نفر از آنها یارانه می‌گیرند، ۱۸ هزار نفر در مراکز شبانه روزی هستند که یارانه آنها حدود ۶۰۰ هزار تومان است و یارانه در مراکز روزانه حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان است. به گزارش فارس، او افزود: برای حمایت‌های درمانی و بیمه تکمیلی در حال حاضر بیمه آتیه‌سازان از آنها حمایت می‌کند. البته کسانی هستند که بیمه تکمیلی ندارند و بیمه سلامت ایرانیان از آنها حمایت می‌کند.

پرداخت یارانه سالمندان به خانواده‌ها

«طرح «مراقبت در منزل» و کمک هزینه آن نیز در این سازمان فعال شده به طوری که چنانچه خانواده‌ای تمایل به نگهداری سالمند خود در خانواده داشته باشند یارانه‌ای که حدود یارانه‌ مراکز شبانه روزی و روزانه سازمان بهزیستی است به افراد خانواده پرداخت خواهد شد.» این اظهار نظر روز گذشته توسط رئیس شورای ملی سالمندان کشور انجام شد. هر چند تکریم سالمندی در فرهنگ ما همچنان پا برجاست، اما عده‌ای از خانواده‌ها هستند که به دلایلی قدرت نگهداری از سالمندان را ندارند. رئیس شورای ملی سالمندان کشور گفت: در سال جاری برای نخستین بار ردیف اعتباری در سازمان بهزیستی و وزارت رفاه برای رسیدگی به وضعیت سالمندان در نظر گرفته شده است که رقم آن در وزارت رفاه سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان و در بهزیستی حدود یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که در سال آینده نیز پیشنهاد افزایش بودجه را در این خصوص ارائه داده‌ایم. به گزارش ایسنا، بنا به گفته فرید براتی سده بر اساس سرشماری سال ۹۰ حدود ۵۱ درصد جمعیت سالمند بالای ۶۰ سال را زنان و ۴۹ درصد را مردان تشکیل می‌دهند؛ در واقع به سمت افزایش زنان سالمند می‌رویم و به این ترتیب باید این واقعیت را بپذیریم که جامعه به سمت سالمندی رفته، تعداد زنان سالمند رو به افزایش است اما زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.


برچسب ها: سالمندان
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار