نشریه اسرائیلی دبکا امروز در مطلبی مدعی شد که ایران در راستای استراتژی جامع خود در حوزه نیروی دریایی و آب های منطقه ای، طی مذاکره ای با مقامات عالی ایتالیا، قراردادی برای پهلو گرفتن شناورها و ناوهای جنگی خود در بندر های این کشور منعقد کرده است.
به گزارش «تابنک» این مطلب عنوان کرده است که بر همین اساس پنتاگون از رژیم اسرائیل درخواست کرده است که هرچه زودتر و سریع تر اقدام به بروزرسانی و تقویت نیروی دریایی و شناورهای خود کند زیرا ایران، روسیه و مصر به سرعت در حال توسعه و ترقی ناوگان دریایی و شناورهای جنگی خود در منطقه هستند و این موضوع شرایط را به شدت تغییر داده است.
بر اساس ادعاهای این نشریه، از هفته گذشته که فرمانده نیروی دریایی ایران دریادار حبیب الله سیاری در راستای دستور رهبری ایران آیت الله سید علی خامنه ای مبنی بر بدست آوردن پایگاه های دریایی در سوریه و ایتالیا و برای حضور مستمر و موثر ایران در آب های دریای مدیترانه، اقداماتی به عمل آورده است، توان نیروی دریایی رژیم اسرائیل به شدت با ریسک و مخاطره مواجه شده است.
در همین راستا فرمانده نیروی دریایی ایتالیا، دریادار «روبرتو چیا مارسلا» در تاریخ 5 سپتامبر به ایران سفر کرده است و در روز شنبه 24 سپتامبر اولین ناو نگهبانی جنگی ایتالیایی – اروپایی – در بندر عباس پهلو گرفته است. بندری که پایگاه دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلقی میشود.
به گفته دبکا تا کنون دورترین منطقه دریایی که توسط نیروی دریایی ایران مورد دسترسی قرار گرفته است، خلیج عدن میباشد و اکنون حضور و مداخله ناوها و شناورهای جنگی مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در آب های یمن فشار را بر ایران برای افزایش حضور خود در دریای مدیترانه افزایش داده است. اقدام مشترک نیروی دریایی این کشورها مانع از حضور موثر نیروی دریایی ایرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب شده است که ورودی دریای سرخ تلقی میشود.
این نشریه ادامه داده است که ناوگان ایران برای اجرایی کردن دستور رهبری، اقدامات سریع و فوری را در دستور کار قرار داده است اما با فقدان شناورها و ناوهای جنگی پیشرفته و فوق مدرن مواجه است. نیروی دریایی ایران با تجهیزات فعلی قادر به مقابله با ناوهای هلیکوپتر بر Mistral-class مصر و یا زیر دریایی های Dolphin-class اسرائیل که آلمان در اختیار این رژیم قرار داده است، نیست. در نتیجه رویکرد ایران به سمت همکاری با رم و ایتالیا پیشرفته است تا قدرت مانور و ظرفیت دامنه عملیاتی نیروی دریایی افزایش پیدا کند.
دو فرمانده نیروی دریایی ایران و ایتالیا در تهران به ادعای دبکا قرارداد مبهمی برای افزایش و تقویت همکاری های دو جانبه امضا کرده اند. ایران پول و انگیزه لازم برای سرمایه گذاری در شناورهای جدید را دارد و در عین حال ایتالیا نیز خواستو انگیزه لازم برای ساختن این شناورهای برای ایران را. همچنین ایتالیایی ها برای استفاده ایران از پایگاه های دریایی این کشور در مدیترانه نیز بی میل و مخالف نیستند.
دلیل این امر آن است که در کنار فواید و سود مالی که ایتالیا از این ماجرا میبرد، میتواند همزمان به کم اثر کردن کاهش حضور ناوگان ششم نیروی دریایی آمریکا در بندرهای این کشور نیز کمک کند. اکنون بیش از یک سال است که یک ناو هواپیما بر آمریکایی در یکی از بندرهای ایتالیا لنگر انداخته است.
اما ایتالیایی ها آگاه و هشیار هستند که در صورتی که رئیس جمهور بعدی آمریکا سیاست خروج از منطقه خاورمیانه را به شکلی جدی دنبال کند، بندرها و پایگاه های دریایی ایتالیا از ناوهای جنگی خالی خواهد شد.
دبکا در این راستا به نقل یکی از سخنان دریادار ایتالیایی مارسلا پرداخته است که گفته: در آینده شاهد حضور شناورهای ایتالیایی و پهلو گرفتن آنها در بندرهای جنوبی ایران خواهیم بود و مشخص است که این مذاکرات و جلسات میتواند منجر به توسعه و تعامل بیشتر در سایر حوزه های نظامی بین دو کشور ایران و ایتالیا شود. همچنین دریادار سیاری نیز عناون کرده است که: ایتالیا 8 هزار کیلومتر مرز دریایی در مدیترانه دارد و این دریا نیز به لحاظ استراتژیک اهمیت زیادی دارد زیرا کانال سوئز و تنگه جبل الطارق را به هم متصل میسازد.
به ادعای دبکا این سخنان نشان میدهد که شناورهای ایران در آینده در کدام مناطق دریایی عملیات خواهند داشت.