اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱
هدف ما آن نیست تا یک بیمارستان فوق تخصصی گوش و حلق و بینی در محک راه‌اندازی نماییم. به همین خاطر به منظور انجام جراحی‌های گوش و حلق و بینی، از همکاران حاضر در بیمارستان‌هایی چون امیر اعلم و مسیح دانشوری کمک می‌گیریم. بسیاری از عمل‌های جراحی فرزندان محک به دلیل شرایط خاصی که دارند خارج از نوبت در این بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

گوش‌هایتان را بگیرید و برای چند لحظه دنیایی بدون صدا را تصور کنید. دنیایی بدون آواز پرندگان و شرشر باران. دنیایی با صدای سکوت.

به گزارش عصر ایران، براساس آمار سازمان بهداشت جهانی 360 میلیون نفر در سال 2015 ناشنوا و کم‌شنوا هستند که از این میان 32 میلیون نفر از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند. از آنجایی که یکی از عوارض بیماری سرطان مشکلات شنوایی است، کودکان مبتلا به سرطان نیز از این عارضه به دور نیستند و در صورتی که به تأثیر داروهای شیمی درمانی روی آنها توجه نشود، ممکن است با کم‌شنوایی یا ناشنوایی دست و پنجه نرم کنند.

مؤسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان محک همواره در تلاش است تا تمامی اقدامات درمانی و تجهیزاتی که برای یک کودک مبتلا به سرطان نیاز است را زیر یک سقف گرد هم آورد. تاسیس کلینیک‌های تخصصی در بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک به منظور توجه به عوارض ناشی از درمان سرطان نیز در راستای همین هدف صورت گرفته است.

به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان با دکتر مسعود قاسمی فیروزآبادی، پزشک داوطلب و سرپرست کلینیک مشاوره‌ای گوش و حلق و بینی و شنوایی‌سنجی بیمارستان محک به گفتگو پرداختیم و از او درباره عوارض سرطان بر شنوایی کودکان پرسیدیم. دکتر قاسمی معتقد است در صورتی که شرایط شنوایی کودکان مبتلا به سرطان به صورت مرتب رصد شود، میزان مشکلات شنوایی آنها کاهش خواهد یافت.

کاهش شنوایی، یکی از عوارض بیماری سرطان است. چگونه سرطان می‌تواند برای بیماران مشکلات شنوایی ایجاد کند.

به طور کلی بیماری سرطان به سه شکل می‌تواند بر مشکلات شنوایی تاثیر بگذارد؛ سرطان‌های گوش، سرطان‌هایی که مربوط به گوش نیست ولی گوش را درگیر می‌کند و درمان‌های سرطان که می‌تواند باعث کاهش شنوایی گوش شود. اصولا سرطان‌های مستقیم گوش سرطان‌های نادری هستند و شیوع بالایی ندارند و می‌توان با جراحی و دارو آن را کنترل کرد. از طرف دیگر، برخی از انواع دیگر سرطان که سرو گردن را درگیر خود می‌کنند می‌توانند به صورت غیرمستقیم باعث کم‌شنوایی و ناشنوایی گوش شوند.

بحث دیگر کاهش شنوایی به درمان‌های سرطان مرتبط است بخصوص آنکه در بیشتر سرطان‌های کودکان از داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌شود. داروهای شیمی‌درمانی در کنار عوارضی که دارند، عصب گوش را ضعیف کرده و باعث کاهش شنوایی می‌شوند. همچنین رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن نیز می‌تواند روی سیستم گوش تاثیر گذاشته و باعث تجمیع مایع پشت پرده گوش شود.

علت راه‌اندازی کلینیک گوش و حلق و بینی در بیمارستان فوق‌تخصصی محک به کدامیک از دلایل بالا برمی‌گردد؟

مهم‌ترین علت راه‌اندازی این کلینیک، تأثیر داروها بر سیستم عصبی کودکان است. به طوری که ما پس از شیمی‌درمانی به صورت مرتب شنوایی کودکانمان را مانیتور می‌کنیم تا اگر به علت عارضه داروهای شیمی‌درمانی دچار کاهش شنوایی شدند، بنا به تشخیص متخصصان آنکولوژی، داروهای شیمی درمانی قطع شده و یا به داروی دیگر تغییر داده شوند.

کلینیک گوش و حلق و بینی محک چه خدماتی به کودکان مبتلا به سرطان ارائه می‌دهد؟

بیمارستان فوق تخصصی محک بر موضوع سرطان تمرکز دارد و برای فعالیت‌های تکمیلی کلینیک‌های تخصصی نیز در این مؤسسه راه‌اندازی شده‌اند. کلینیک گوش و حلق و بینی نیز جزو همین کلینیک‌ها است تا ما بتوانیم به همکاران آنکولوژی اطفال مشاوره‌های تخصصی در زمینه مشکلات شنوایی فرزندانمان ارائه دهیم. البته باید بگویم که کلینیک شنوایی‌سنجی پیش از کلینیک گوش و حلق و بینی راه‌اندازی شده بود تا اینکه خرداد 1393 به منظور تکمیل قسمت‌های فوق‌تخصصی مشاوره‌ای این بیمارستان کلینیک گوش و حلق و بینی راه‌اندازی شد.

در این کلینیک صرفا خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌شود؟

بله. هدف ما آن نیست تا یک بیمارستان فوق تخصصی گوش و حلق و بینی در محک راه‌اندازی نماییم. به همین خاطر به منظور انجام جراحی‌های گوش و حلق و بینی، از همکاران حاضر در بیمارستان‌هایی چون امیر اعلم و مسیح دانشوری کمک می‌گیریم. بسیاری از عمل‌های جراحی فرزندان محک به دلیل شرایط خاصی که دارند خارج از نوبت در این بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

تابلویی که در کنار کلینیک نصب شده است نشان می‌دهد که شما این کلینیک را به نیت پدر خود راه‌اندازی کردید. در این باره برایمان بگویید.

پدرم رئیس یکی از مناطق آموزش و پرورش استان یزد بودند. ایشان در مدت فعالیت خود تلاش می‌کردند تا برای بچه‌ها کاری انجام دهند. یادم هست در دوران کودکی‌ام، با هم به مناطق صعب‌العبور می‌رفتیم تا ایشان برای کودکان روستا شرایط تحصیل را فراهم کنند. همیشه می‌خواستم برای یادبود پدرم کاری انجام دهم. یکی از دوستان بیمارستان محک را معرفی کرد و گفت مسئولان این بیمارستان قصد دارند که کلینیک گوش و حلق و بینی را در این بیمارستان راه‌اندازی کنند. وقتی برای جلسات به این موسسه آمدم، متوجه شدم مصوبه هیأت مدیره بر تأسیس این کلینیک وجود دارد و حتی پیش‌بینی هزینه‌ها نیز صورت گرفته است. در نتیجه تصمیم گرفتم برای گرامیداشت یاد پدرم هزینه راه‌اندازی کلینیک را تقبل کنم. در نهایت این کلینیک پس از 8 ماه افتتاح شد.

شما هم‌اکنون سرپرست کلینیک هستید و به صورت داوطلبانه هر هفته در کلینیک حضور دارید. از همان ابتدا تصمیم بر فعالیت داوطلبانه داشتید؟

من فقط تصمیم بر ساخت این کلینیک داشتم اما محیط محک آنقدر صمیمی است و برای من احساس رضایت بالایی ایجاد می‌‌کند که تصمیم گرفتم به صورت داوطلبانه هفته‌ای یکبار در کلینیک حاضر ‌شوم. ممکن است زمانی پیش آید که به مطب خودم نروم اما قطعاً تمام تلاشم را می‌کنم تا هر هفته به محک بیایم. وقتی به مبارزه کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان با این بیماری سخت فکر می‌کنم، دیگر سختی‌های خودم از یادم می‌رود و مطمئنم که سختی‌های من در برابر آنها هیچ است. خدا را شاکرم که افتخار خدمت به کودکان مبتلا به سرطان را به دست آوردم.

چرا محک را برای انجام فعالیت خیرخواهانه خود انتخاب کردید؟

چون بالاترین کیفیت خدمات به کودکان ارائه می‌شود. محک بااینکه همواره سعی می‌کند صرفه‌جویی کند و هزینه‌های بالاسری را کاهش دهد، اما در حوزه ارائه خدمات درمانی و رفاهی به کودکان بالاترین کیفیت را در نظر می‌گیرد و هیچ نیازی را بی پاسخ نمی‌گذارد. تا جایی که زمانی که می‌خواستم تجهیزات کلینیک را آماده ‌کنم با من شرط کردند با بهترین امکانات تجهیز شود. توجه به این امر برای من اهمیت بسیار زیادی داشت. از طرف دیگر زمانی که به محک آمدم، نگاه ترحم‌آمیز به خانواده‌ها را ندیدم. در بیمارستان محک، همه کارکنان با نظم و اخلاقی شایسته بیماران با آنها رفتار می‌کنند. از نظر من این دو مسئله باید الگوی همه مؤسسات و بیمارستان‌های خیریه شود.

همچنین فعالیت‌های محک کاملاً شفاف است. تمامی آمارهای محک موجود و قابل دسترسی است و هر نیکوکاری که بخواهد می‌تواند از محک بازدید کند. همین امر باعث شده تا مردم به محک اعتماد داشته باشند. بالاترین سرمایه محک اعتماد مردم است. حتی آمارهای جهانی نشان از فعالیت شایسته محک دارد و همین موضوع باعث شده تا این مؤسسه پس از 25 سال فعالیت همچنان حرکت رو به جلو داشته باشد.

امیدوارم همچنان شاهد آن باشیم که منابعی که مردم با عشق تأمین می‌کنند به بهترین شکل به خدمات درمانی و حمایتی تبدیل شود و در نهایت به نفع کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌هایشان هزینه شود.


برچسب ها: گوش ، محک
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار