اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۷۵۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸
مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در گفتگو با شوشان: کمبود نیروی انسانی سبب ترک تحصیل دانش آموزان عشایری می شود/ دولت تدبیر و امید وارث خرابی و نابسامانی بود/ انتقادات الباجی از آموزش و پرورش را نمی پذیرم/ مطالبات 37 سال گذشته را نباید از تقی زاده خواست
قنبری با اشاره به انتقادات الباجی نماینده اهواز از آموزش و پرورش گفت: نباید تمامی مطالبات مردم در طی 37 سال گذشته را متوجه زمان حال کرد .


شوشان: جامعه ی عشایری ، شیوه ی زیست متفاوتی با دیگر جوامع دارند و همواره بین قلمروهای مختلف اقلیمی کوچ می کنند و جابجا می شوند.مناطق عشایری از دیرباز مورد توجه قرار گرفته اند و همواره دولتمردان سعی کردند تا مشکلات موجود در این جوامع را مرتفع کنند اما به دلیل شیوه ی زندگی در این جوامع،بعضا مشکلات این قشر از جامعه پا برجا می ماند.

به گزارش شوشان ، آموزش عشایری حدود 700 سال پیش آغاز شده است و تا به امروز علی رغم مشکلات فراوانی که در این حوزه وجود داشته است ، ادامه دارد .عشایر خوزستان نیز همانند دیگر جوامع عشایری در کشور با مشکلات اینچنینی دست به گریبان هستند اما فرآیند تعلیم و تربیت همچنان در کوه ها و دشت ها برای بهره گیری فرزندان عشایری توسط آموزش و پرورش در جریان است .

در آستانه ی شروع سال تحصیلی مشکلات آموزشی جوامع عشایری را با مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان در میان نهادیم و با او در خصوص کمبود نیرو، فضاهای آموزشی و ... به گفت و گو نشستیم.

سامان دهی معلم ها در مناطق صعب العبور کار سختی است 

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان با اشاره به اینکه اداره ی آموزش و پرورش عشایر در حال حاضر پذیرای بیش از 14 هزار دانش آموز عشایر در 14 منطقه و بیش از 595 واحد آموزشی است، گفت:این دانش آموزان در هزارو 100 کلاس درس سازمان دهی می شوند البته سازمان دهی بیش هزار معلم و فرستادن آنها به مناطق صعب العبور عشایری کار بسیار سختی است و در حال حاضر با کمبود بیش از 250 معلم در دوره ی ابتدایی و دوره های مختلف تحصیلی، از جمله معلمین زن در مدارس دخترانه مواجه هستیم که امیدواریم با اتخاذ روش های مناسب این کمبود ها جبران شود.

امسال به دلیل عدم اجرای " طرح بسته های حمایتی" با کمبود نیرو مواجه شدیم

وی گفت : سال گذشته کمبود نیروی انسانی در مناطق عشایری از طریق" طرح بسته های حمایتی " برطرف شد و بیش از 15 واحد آموزشی و 25 کلاس درس از طریق نیروهای غیر دولتی تامین نیرو شدند .اما امسال متاسفانه به دلیل عدم اجرای این طرح مجبور شدیم که کدهای مدارس غیردولتی را به مدارس عادی و دولتی تبدیل کنیم و در حال حاضر با مشکل کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم .

نمایندگان مجلس با اجرای "طرح بسته های حمایتی" مخالفت کردند

مدیر آموزش و پرورش عشایر خوزستان عدم اجرای " طرح بسته های حمایتی " را به دلیل نبود اعتبارات لازم برای اجرای این طرح دانست و گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اجرای این طرح توسط وزارت آموزش و پرورش مخالفت کرد و از استمرار و اجرای این طرح ممانعت به عمل آوردند و به دلیل اینکه اعتبار این طرح تامین نشد حتی نیروهایی که سال گذشته در این طرح مشغول به کار بودند ، حقوق خود را دریافت نکرده اند .و در حال حاضر هم به ما ابلاغ شده است که نمی توانید این طرح را اجرا کنید .

کمبود نیروی انسانی سبب ترک تحصیل دانش آموزان عشایری می شود

قنبری با اظهار اینکه برای رفع معضل کمبود نیرو مکاتبات زیادی با معاونین اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان صورت گرفته است، بیان داشت : اگر نیروهای مورد نیاز در مناطق عشایری تامین نشود شاهد ترک تحصیل بسیاری از این دانش آموزان خواهم بود و ما امیدوارهستیم بخشی از نیروهای مورد نیاز مناطق عشایری را از طریق سهمیه هایی که به این مناطق اختصاص یافته است و معلمانی که تازه استخدام شده اند ، تامین شود.البته در مناطق دور افتاده که نمی توانیم نیرویی در اختیارشان قرار دهیم باید شاهد ترک تحصیل دانش آموزان نیز باشیم!

پوشش تحصیلی کودکان 6 تا 10 سال عشایری 99 درصد است

وی با اشاره بر لزوم جذب کودکان بازمانده از تحصیل ،تصریح کرد: برای جذب این کودکان تلاش های دامنه دار و گسترده ای را در طول تابستان انجام دادیم و بازدیدهای میدانی زیادی در مناطق عشایری حتی در استانهای همجوار صورت گرفت و120 کودک بازمانده از تحصیل شناسایی شد و زمینه های لازم برای جذب آنها فراهم شد ، همچنین دانش آموزانی که دارای مشکلاتی نظیر فقر اقتصادی و فرهنگی بودند نیز شناسایی شدند و اولیای آنها را برای ادامه تحصیل فرزندانشان توجیه کردیم.و پیش بینی می کنم امسال در پایه ی ابتدایی و رنج سنی 6 تا 10 ساله بتوانیم پوشش تحصیلی بالای 99 درصد داشته باشیم که آمار قابل قبولی است اما در دوره های متوسطه ی اول و دوم اینگونه نیست و فقط 70 درصد جامعه ی هدف را می توانیم پوشش تحصیلی بدهیم .

در برخی مناطق به دلیل کم بودن دانش آموزان قادر به تشکیل کلاس نیستیم

قنبری اضافه کرد: در خیلی از مناطق عشایری به علت تعداد پایین دانش آموزان در دوره ی متوسطه ی اول و دوم قادر به تشکیل کلاس نیستیم و اجازه ی راه اندازی مدرسه برای 4 یا 5 نفر دانش آموز را نداریم .به همین دلیل این دانش آموزان باید به مدارس شبانه روزی یا روستاهای مرکزی منتقل شوند که خیلی از خانواده ها با ادامه ی تحصیل فرزندانشان با این شرایط مخالفت می کنند و این کودکان در نهایت ترک تحصیل می کنند و زندگی سنتی پدران و مادران خود را پی می گیرند. از این رو ما در دوره ی متوسطه فقط 70 درصد جامعه ی هدف را می توانیم پوشش تحصیلی بدهیم.

75 مدرسه ی کانکسی در مناطق عشایری داریم

وی با اشاره به سخنان استاندار خوزستان در مراسم بازگشایی مدارس مبنی بر برگزاری جشن جمع آوری مدارس کانکسی در پایان سال تحصیلی 95- 96 اظهار کرد: استاندار خوزستان نگاه ویژه ای به تعلیم و تربیت دارد و در این چند ماهی که شروع به کار کرده است اولویت اول خود را رسیدگی به مشکلات آموزش و پرورش قرار داده است و به این نتیجه رسیده که آموزش و پرورش بستر شکل گیری توسعه ی پایدار در هر جامعه ای است ، اما باتوجه به تنگناهای مالی که در سطح دولت وجود دارد اگر خیرین پای کار نیایند ، بعید می دانم که این کار در پایات سال انجام شود چون در حوزه ی آموزش و پرورش عشایر ما با بیش از 75 مدرسه ی کانکسی مواجه هستیم که به تازگی جایگزین چادرها کرده ایم که برای این جایگزینی نیز باید مدال افتخار دریافت کنیم.

برای تحقق وعده ی استاندار نیاز به عزم ملی است

قنبری گفت: برای تحقق وعده ی استاندار خوزستان نیاز به یک عزم ملی و بسیج تمامی دستگاه های اجرایی است و هماهنگ کردن توان برون بخشی و برون سازمانی است .منظور از توان برون سازمانی شرکت هایی مثل شرکت نفت و صنایع فولاد که کارخانه های مادرو دارای سرمایه های عظیم هستند ، باید دین خود را به مردم خوزستان ادا کند . 
وی تصریح کرد: از 550 فضای آموزشی که در اختیار آموزش و پرورش عشایر می باشد ، فقط 140 مدرسه ی استاندارد ، سقف دار و مطمئن داریم .مابقی این فضاهای آموزشی کانکسی ،چادری و استیجاری هستند.

مدارسی با سقفی از تنه ی درخت

قنبری با اشاره به اینکه منظور از فضای استیجاری مکان هایی در خانه های محلی است گفت :سنگ هایی که روی هم گذاشته شده اند دیوار و تنه های درختان سقف این فضاهای آموزشی را تشکیل داده اند و فضایی بسیار سخت و طاقت فرسا برای تحصیل دانش آموزان وجود دارد و رفع این مشکلات نیاز به بسیج عمومی دارد.

10 میلیارد اعتبار برای تکمیل مدارس عشایری نیاز است

وی گفت: احداث و تکمیل مدارس در مناطق عشایری به حدود 10 میلیارد اعتبار نیاز دارد و اگر خیرین مدرسه ساز به این سمت هدایت شوند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اعتبارات لازم را به این امر اختصاص دهد ، در صورت هماهنگ بودن مسئولین در رفع این مشکلات ،نویدی که استاندار برای جمع آوری مدارس کانکسی و کپری داده اند ،تحقق پیدا می کند . 

انتقادات الباجی از آموزش و پرورش را نمی پذیرم

وی در عین حال در پاسخ به انتقادات تند یکی از نمایندگان اهواز از آموزش و پرورش ، گفت: من یکی از کسانی بودم که به آقای الباجی رای دادم و ضمن احترام به نمایندگان مجلس که دغدغه ی مشکلات مردم را دارند حرفی که درباره ی آموزش و پرورش اظهار کردند را نمی پذیرم .چون نمی شود تمامی مطالبات مردم در طی 37 سال گذشته را متوجه زمان حال کرد .

قنبری با اظهار اینکه باید واقع گرایانه به مسائل و مشکلات نگاه کرد ،بیان داشت: بنده به عنوان یکی از متولیان آموزش و پرورش عشایر اعلام می کنم ،این دوران طلایی ترین دوران آموزش وپرورش عشایر از زمان تاسیس تا کنون است و در دوران دولت تدبیر و امید و مدیریت آقای تقی زاده است بیش از 40 واحد آموزشی با همین تنگناهای مالی ساخته شد و مدیرکل آموزش و پرورش به هر دری زده تا ظرفیت جدیدی را برای بهبهود وضعیت موجود در مناطق محروم ایجاد کند. 

نمایندگان مشکلات را از سرچشمه حل کنند 

وی افزود: برای اظهار نظر در باره ی موضوعی باید بررسی ببینیم چه شرایطی را تحویل گرفتیم و در حال حاضر در چه شرایطی قرار داریم.ما هم خواستار این هستیم که دانش آموزان در فضایی مطمئن درس بخوانند و من از نمایندگان استان می خواهم تا تلاش کنند و مشکلات خوزستان را از سرچشمه حل کنند.

قنبری گفت: نمایندگان باید مثل آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان وجنوب کرمان مصوبه ی قانونی بگیرند تا خوزستان جزو استانهای محروم و کمتر توسعه یافته شناخته شود و دانش آموزان در این استان به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرند و ساخت و سازهای آموزشی در این استان به صورت رایگان انجام شود.

وی همچنین در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید اظهار کرد: دولت تدبیر و امید در عین حالی که وارث خرابی و نابسامانی بود اما با الویت دادن به مسائل آموزش و پرورش باعث شد که علی رغم همه ی تنگناهای مالی، دوره ی آرامی را سپری کنیم. 

رتبه ی دوم آموزش و پرورش عشایر خوزستان در کشور 
قنبری در عین حال سال تحصیلی گذشته را سال موفقی برای آموزش و پرورش عشایر دانست و گفت: در سال تحصیلی گذشته آموزش و پرورش عشایر 8 پله رشد در شاخص امتحانات نهایی به دست آورد و در 17 شاخص آموزشی و تربیتی نیز در بین 23 استان عشایری حائز رتبه ی دوم هستیم . همچنین در جششنواره ی الگوهای تدریس برتر نیز معلمان عشایری ما مقام کسب کردند.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
0
1
comment 700سال سابقه آموزشی درعشایر.!!!!
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
0
1
comment آموزش عشایری حدود 700 سال پیش آغاز شده است؟؟؟!!!!؟؟؟؟!!!؟؟؟؟
comment
فرهنگی
|
-
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
1
0
comment جناب قنبری هم باد از هر طرفی بیاد همون وری میره، بنده خدا اگه شمائی که سال ها تکیه زدن به پست معاونت اداره عشایر و ریاستش زدی سرچشمه مشکلات رو میشناختی مشمول الذمه ای بیش نیستی، شما تمام هم و غمت اینه که مدارس شهری رو ضمیمه عشایری کنی تا حوزه مانور ........بیشتر بشه و گرنه اگه همتت رو روی مناطق دور دست می گذاشتی الان وضع بهتری می داشتیم
comment
طاها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
0
1
comment سلام
آقای مدیر کل ظاهرا از تعداد و محل خدمت پرسنل خود بی خبرید یادآور می شود به جای گله و شکایت از کمبود نیرو ، معلمین عزیزی که به دستگاههای دیگر مأمور نمودید مطابق قانون بازگردانید تا انشاالله شاهد ترک تحصیل دانش آموزان عشایر نباشیم . موفق و سربلند باشید
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
0
0
comment واقعا دوران تحول است مدیرکل قبلی جشن بیسوادی گرفته بود امروز 600هزار بیسوادوجود دارد احسنت به فرزند عشایر آقای قنبری
آقای الباجی بداند بجای عوام فریبی باید کاربشود درمجلس چقدر برد داری چراجو استان رامتشنج میکنی فشار به مدیر کل دلسوز برای بکارگیری افراد نا کاآمد جایز نیست
comment
قنواتی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
comment
1
0
comment نمایندگان فکر کمبود معلم در استان باشند نه به فکر تخریب دیگران و یا تحمیل دوستانتان. ممنونم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار