شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۶
 بیژن خیری

 برای رویارویی با تحولات سریع این عصر سازمان ها باید پاسخ گو,چابک و درپی افزایش کارایی و اثربخشی باشند, یکی ازچالش های مدیران افزایش صحت و دقت و مرتبط بودن اطلاعات هزینه های مربوط به تصمیم گیری درست مدیریتی و هزینه ای است.

مدیریت هزینه( مدیریت راهبردی هزینه) رویکردی است باهدف مدیریت و افزایش اثربخشی دراستفاده ازمنابع در اختیار سازمان,به نحوی که حداکثرمنافع حاصل گردد. دراین راستا, هزینه ها و مخارج فعالیت هایی که برای سازمان ارزش آفرین هستند( هزینه های مثبت) کاهش نمی یابند. مدیریت هزینه دریک بیان ساده عبارت است از به کارگیری مطلوب و توام با کارایی منابع سازمان درجهت ارزش آفرینی برای مشتریان.

 این تعریف براین نکته محوری تاکید دارد که سودآوری و رشدبنگاه ازطریق خلق ارزش برای مشتریان تحقق می یابد. منشاثروت زایی بنگاههای اقتصادی و سازمان ها مشتریان هستند و تنها مشتریان رضایتمند و خشنود وفادار می مانند و به صورت پایداربه ایجاد ثروت درسازمان ادامه می دهند. رضایتمندی مشتریان نیز به آن بستگی دارد که ماتا چه میزان درمقایسه بارقبا محصول و خدمات ارزشمند و دارای کیفیت را با قیمت مناسب و درزمان مناسب به آنان عرضه می کنیم." مدیریت هزینه" مفهومی است که به میزان زیادی تحقق هدف فوق را برآورده می سازد.

 مدیریت هزینه فلسفه بهبود است زیرا می کوشد راه های مناسب برای تصمیم گیری هایی که متضمن ارزش آفرینی برای مشتریان, همراه با کاهش هزینه هاست را بیابد.    

مدیریت هزینه براین نگرش استواراست که هزینه ها به خودی خود ایجاد نمی شوند بلکه تمام هزینه های تولید ویا انجام خدمات محصول و نتیجه تصمیم گیری های مدیریت است که عمدتا معطوف به چگونگی استفاده از منابع محدود سازمان است.

 نگرش مدیریت هزینه نقش مهمی درجهت دادن تصمیمات مدیران به سوی ایجاد ارزش برای همه ذی نفع ها( سهام داران,مشتریان,کارکنان و جامعه) به عهده دارد و می کوشدبین منافع ذینفع های مختلف تلفیق مناسب و خلاقانه ایجادکند. فلسفه و نگرش" مدیریت هزینه" که به پیشبرد اهداف و برنامه ها یاری می رساند" سیستم مدیریت هزینه" نامیده می شود.

برخی ازاین تکنیک ها را می توان به قرار زیر برشمرد:

 -هزینه یابی برمبنای فعالیت که ضمن آن فعالیت های ارزش زا و فعالیت های فاقدارزش درسازمان شناخته می شودو برپایه اطلاعات حاصله نسبت به حذف فعالیت های فاقد ارزش زایی ویا تجدید مهندسی درجهت بهبود فعالیت ها و فرایندها اقدام می شود.

- هزینه یابی هدف که ضمن آن فرض براین است که قیمت فروش محصولات ما توسط بازار تعیین می شود. سود مورد انتظار سرمایه گذار نیزقطعی و ازپیش تعیین شده است. بنابراین سازمان بایدبکوشد قیمت تمام شده محصول از تفاضل قیمت فروش و شود مورد انتظار تجاوزنکند.

درایت بررسی کوشش می شود با مهندسی ارزش, هزینه ها  را به گونه ای کاهش داد که کیفیت نیز پابرجا بماند.

- سود مورد انتظار سرمایه گذار هزینه یابی بهبود مستمر که ضمن آن هرساله کاهش بهای تمام شده تولید هدف گذاری می شودو از مجموعه نیروهای سازمان خواسته می شود ابتکارات وپیشنهادات خود را برای تحقق این هدف عرضه کنند و در جهت آن بکوشندالبته ازمنابع حاصله برخوردار شوند.

- تحلیل هزینه ومنافع که به آن پرداخته شد و نه ای تا ترازسنجی که به مفهوم مقایسه دائمی بنگاه بارقبا و تلاش درجهت پیشرو بودن و تبدیل شدن به بهترین الگو درصنعت است.  

 با معرفی اجمالی مفهوم و نقش مدیریت هزینه به شرح فوق, طرح سیاست های کاهش هزینه در دستگاه های دولتی و شرکت های وابسته دولت و تاکیدورزی بر صرفه جویی با نگرش سنتی می تواند آثار منفی دربرداشته باشدکه در نهایت به افزایش قابل ملاحظه هزینه ها و هدررفتن منابع بینجامد.  

 باگسترش روزافزون شهر ها و به طبع آن نیازبه امکانات و زیرساختهای جدید شهری, وظایف و مسئولیت شهرداری ها به طور فزاینده ای گسترش یافته است,شهربه عنوان یک کالبد و بسترپیچیده با کار بر های مختلف نیازبه مراقبت لحظه به لحظه داردو دراین میان ساکنان شهرها نیز انتظارات و نیازهای مختلفی دارند.

 شهرداریها ازبدو تولد تا لحظه پایان عمر شهروندان با آنان درارتباط هستند و این مطلب موید وظایف بسیارگسترده و متنوع شهرداری هاست.  

 بدین جهت شهرداری ها باید نیاز های عدیده ای را رفع نمایند و مرتفع نمودن نیازها باوجود منابع امکان پذیر خواهد بود و طبق اصل اقتصادی,نیازهای نامحدود و درمقابل منابع محدود نمایان می گردد چون منابع شهرداری محدود است.

 علی ایحال جهت رفع نیازهای بیشتربایددرپی افزایش منابع باشیم و ضمنا فعالیت های بدون ارزش افزوده و زائد راحذف کرده تا از این طریق نیز منابع به سمت وظایف و نیازهای مفیدتر سوق داده شود. دراین راستا معاونت برنامه ریزی در شهرداری اهواز بارویکردی کاملا علمی خودمی تواندمنجر به کاهش هزینه شود.دراین رویکرد جدید معاو ونت برنامه ریزی,پیشنهاد می شود  زیر مجموعه های زیر تعریف گردد:

 الف: گروه تشکیلات و به بود روش ها: این گروه بامطالعه و برگزاری جلسات می تواند موجب بهبود مستمر و حذف زائدواستاندارد سازی عملیات و فرایندها گردد.به نظر می رسد این گروه باکمک کار گروه های تخصصی دیگرمی تواند نقش بسزایی دراصلاح ساختار ها و فرایندهای کاری کنونی شهرداری ها ایفاکندومطمئنابااصلاح ساختار ها و حذف فعالیت های غیرضروری می توان درکاهش بسیاری از هزینه ها موثرباشد.

 ب: مدیریت مطالعات وپژوهش: این قسمت می تواند حلقه گمشده علم و عمل باشد,.و با ایجاد ارتباط با مراکز دانشگاهی و پژوهشی و دعوت ازاستادان و پژوهشگران درخصوص ارائه راه حل و پژ وهش در مورد مسائل و دغدغه های سازمان شهرداری, می تواند مفید به فایده باشد.                  
 ج: گروه برنامه و بودجه: بودجه  سالانه شهرداری عبارت است ازیک برنامه جامع مالی که درآن کلیه خدمات وفعالیت ها و اقداماتی که باید در طی سال مالی انجام شودهمراه بابرآوردمبلغ و میزان مخارج و درآمدهای لازم برای تامین هزینه انجام آن ها پیش بینی می شود.متاسفانه باآن که بودجه دارای اهمیت فوق العاده ای است اما به دلایل مختلف ازجمله ضعف سیستم مالی شهرداری,نبود نیروهای متخصص و... کم تر به اهمیت و راهبری آن توجه گردیده است و هرساله درزمان بودجه نویسی درشهرداری, به سیستم بودجه برنامه ای کنونی درصدی اضافه گردیده است.    

پیشنهادمی گردد گروه برنامه و بودجه دررویکردجدیدفعالیتی درتمام طول سال داشته باشدو نه صرفا درزمان ارائه بودجه و یاگزارش تفریغ بودجه.  

 دربازتعریف و بازنگری ازبودجه مواردزیربایدرعایت گردد:      

 1- به جای توجه به عددهای ردیف های بودجه ای و پرکردن آن ها به فعالیت ها و عملکردها توجه شود.  

 2- به جای اینکه بگوییم همه ردیف های هزینه ها جذب گردیده است باید برجذب و تخصیص منابع برفعالیت ها و عملیات دارای ارزش افزوده چه اقتصادی و چه خدمات ( اهداف و ماموریت سازمان) تاکید داشته باشیم.

 3- گروه برنامه و بودجه بامطالعه و کار مستمر در خصوص بودجه سازمان هاو مناطق تابعه می تواند پیش بینی های صحیح و نزدیک به واقعیت را در بودجه سازمان هاو مناطق و مجموعه شهر داری انجام دهد.


برچسب ها: بیژن خیری
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار