شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۵۳۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
روز گذشته در حالی میزگرد «بررسی ابعاد طلاق توافقی» و «پدیده ازدواج سفید» با حضور یک جمعیت‌شناس و جمعی از مسئولان برگزار شد که افزایش سن ازدواج و طلاق توافقی در جامعه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. با وجود این، مدت‌هاست که کارشناسان نسبت به تبعات ازدواج دیرهنگام هشدار داده اند. روز گذشته یک جمعیت شناس عنوان کرد: در غرب به این نتیجه رسیدند که چند سال با هم دوست باشند، زندگی کرده و سپس اقدام به ازدواج کنند، اما این مساله با فرهنگ ما همخوانی ندارد و تاکید داریم که حتما دختر و پسر حتی اگر قرار است با هم صحبت در حد آشنایی هم داشته باشند، حداقل صیغه محرمیت میان آنها خوانده شود.

این درحالی است که خانواده دختر هم به صیغه محرمیت اعتقاد نداشته و نتیجه آن عقد رسمی می‌شود و این همان آشنایی‌هایی است که در گذشته نامزدی بوده و در حال حاضر این نامزدی‌های نافرجام آمار طلاق را در کشور بالا می‌برند. شهلا کاظمی پور افزود: در دهه ۶۰ سن ازدواج رو به بالا بود و مسئولان ما به شدت به دنبال کاهش سن ازدواج و تسریع آن بودند، در حالی که آمارها نشان می‌دهد که ازدواج‌های زودرس بیشتر منجر به طلاق می‌شود.

او تصریح کرد: بنابراین در گذشته نابرابری جنسیتی پذیرفته شده وجود داشت که با توجه به توسعه کشور و پیشرفت، در حال حاضر شاهد یک نابرابری جنسیتی غیرقابل پذیرش از سوی زنان هستیم و زنان به دنبال احقاق حقوق خود هستند. صبحی، مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان درباره ازدواج سفید گفت: تصور می‌کنم برداشت بسیاری از افراد از واژه غربی    «marriage white» اشتباه بوده و ترجمه آن به «ازدواج سفید» صحیح نیست، اما وقتی تاریخچه آن را بررسی می‌‌کنیم، متوجه می‌شویم این نوع مسائل در طول تاریخ در تمام جوامع از جمله کشور ما وجود داشته است. مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در خصوص واژه «ازدواج سفید» اظهار کرد: «Mariage blanc» واژه‌ای فرانسوی است که وقتی به دیکشنری‌های آمریکایی مراجعه می‌کنیم به معنای ازدواجی بدون هیچ گونه تماس جنسی تعلق می‌گیرد؛ در حالی که «هم باشی» بیشتر به منظور تماس جنسی ایجاد می‌‌شود.

به گزارش ایسنا، میر محمد صادقی، مدیر کل دفتر مشاوره و امور روانشناسی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: همان طور که صیغه در جامعه ما خیلی امر پسندیده‌ای نیست و به لحاظ عرفی نکوهش می‌شود، نسبت به «هم باشی» هم در غرب همین نگاه وجود دارد؛ این در حالی است که در جامعه تصور می‌کنند «هم باشی» و حضور در یک خانه بدون ثبت ازدواج همراه با ارتباطات همسرانه، خیلی مدرن و عالی است، اما این فکر مثل آن است که صیغه را مدرن در نظر بگیریم.

برچسب ها: ازدواج سفید
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار